Intel Digital Lifestyle rapport

21 november 2005, 23:30

Chipfabrikant Intel heeft in 7 Europese landen (Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittanni?, Itali?, Nederland, Spanje en Zweden) telefonisch onderzoek laten uitvoeren onder ruim 6.000 mensen. Intel wil met de bevindingen meer inzicht bieden in de oorzaken en gevolgen van de snelle technologische ontwikkelingen in de samenleving. Het onder-zoek, dat heeft geresulteerd in het Intel Digital Lifestyle rapport (zip), is uitgevoerd en uitgewerkt door Consumer Analysis Group Ltd. en FutureBrand.

Internetverbinding

Van alle Europeanen heeft 80% een internetverbinding. Nederland zit met 87% boven het gemiddelde en moet van de andere deelnemende landen slechts in Zweden zijn meerdere erkennen: hier is 92% online. Frankrijk telt de meeste digibeten: 28% heeft g??n internet.

Europeanen besteden tegenwoordig bijna evenveel tijd aan surfen op het net als aan televisiekijken en naar muziek luisteren. Het wereldwijde web blijkt ideaal om het omvangrijke sociale netwerk te onderhouden en informatie te delen met familie, vrienden en de rest van de wereld. Internet blijkt de motor van de “egonomie”, onze fascinatie met onszelf. Dit kan zich uiten in een eenvoudige persoonlijke homepage – 17% van de Nederlanders heeft wel eens een website gemaakt – of online fotoalbums – bijna een kwart van de Nederlanders heeft er een tegenover bijvoorbeeld ruim eenderde van de Fransen.

Zoeken op internet

43% van de Europeanen gaat online met medische of gezondheidsvragen. Bijna eenderde van de bevolking gebruikt het net ter ondersteuning van cursussen en opleidingen en van de Britten meent zelfs een kwart dat internet de scholing van hun kinderen ten goede komt. Verder begeeft 21% zich op de digitale snelweg om een baan te vinden of ter inspiratie voor een carri?reswitch. 18% benut het net voor het verwerven van een nieuwe kwalificatie. In Nederland gebruikt 76% internet voor een zoektocht naar informatie over hobby’s, en ook politieke en maatschappelijke kwesties worden veelvuldig virtueel verhelderd.

Online boeken van reizen

Nu internet echter gemeengoed is geworden, maken steeds meer mensen gebruik van de ruime mogelijkheid om online reizen te boeken: 68% van de Europeanen zoekt zijn heil op het wereldwijde web om vakanties te plannen en reserveringen te maken. Nederland zit met 73% fors boven dat Europese gemiddelde en Zweden loopt voorop met 78%.

Online dating

Nieuwe technologie?n en veranderde tijden hebben een revolutie ontketend in de datingbranche. Onderzoek in opdracht van Intel legt de hartsgeheimen van de moderne Europeaan bloot en wijst uit dat daten via internet populair is. 13% van de Duitsers heeft dit medium wel eens aangesproken om De Ware Liefde of een scharrel tussendoor op te sporen. Ook in Itali?, waarvan het vooroordeel wil dat de romantiek er vanzelf gaat, probeert 13% van de bevolking elkaar via het net te vinden. In Nederland zijn we aanmerkelijk terughoudender: slechts 7% waagde de sprong op het digitale pad der passie.

In Nederland zijn het vooral vrouwen die zich zekerder voelen als ze elektronisch toenadering zoeken tot kandidaten in de hartstocht: 18% zegt op deze manier makkelijker het initiatief te nemen. Bij de Nederlandse mannen is dat 10%. Spanje laat ongeveer hetzelfde beeld zien: 17% tegenover 12%. De Zweden zijn er nog meer bij gebaat, maar verhoudingsgewijs zijn de Zweedse vrouwen stoerder in het echte leven: hier komt 31% van de mannen virtueel sterker uit de strijd, terwijl hetzelfde geldt voor 20% van de vrouwelijke bevolking.

Internet en carriere-ontwikkeling

Bijna eenderde van de respondenten in het onderzoek gebruikt internet bijvoorbeeld ter ondersteuning van cursussen en opleidingen. Nederland zit met 27% flink onder het gemiddelde. 21% van de Europeanen vindt in het wereldwijde web een inspiratiebron voor een carri?reswitch of gebruikt het om een nieuwe baan te zoeken. Wat dit laatste betreft loopt Nederland voorop: 57% zoekt zijn heil op het net om een andere dienstbetrekking te vinden. In Groot-Brittanni? is dat bijvoorbeeld maar 39%.

Ook bij het leren van een nieuwe vaardigheid, die de kansen op de arbeidsmarkt vergroot, geven we de toon aan: 68% van de Nederlanders gebruikt hier internet voor. Op dit gebied laten we de overige zes landen ver achter ons, met Frankrijk (19%) als hekkensluiter. 27% van de Nederlanders wendt zich tot het wereldwijde web teneinde een kwalificatie te verwerven die tot doel heeft de carri?re te bevorderen. Hiermee volgen we Frankrijk (32%) op de voet. Itali? en Groot-Brittanni? blijven met 12% wat achter. Hoe dan ook: technologie blijkt het ultieme hulpmiddel om onszelf verder te ontwikkelen.

Online gamen

40% van de Nederlanders speelt wel eens een spelletje op internet. Met spelcomputers is het anders gesteld: 21% van de Nederlanders bezit er een. Dat lijkt misschien veel, maar daarmee staan we – samen met Duitsland – helemaal onderaan. Hier is Groot-Brittanni? de koploper: met 48% heeft bijna de helft van de Britten een spelcomputer in huis. In Frankrijk is het ongeveer eenderde. Opmerkelijk is dat vijftigplussers in Frankrijk bijna vier uur per week spenderen aan games. Over het geheel genomen zijn de Fransen overigens de meest enthousiaste gamers: 35% van de respondenten is liefhebber van spelletjes op internet of de spelcomputer.

Weblogs

Niet minder dan 11% van de Nederlandse respondenten geeft aan een weblog te hebben.

Als we echter in Europees verband kijken loopt Nederland bepaald niet voorop. In Spanje zegt maar liefst 20% te bloggen, onder de Spaanse vrouwen is het zelfs 22%. Itali? volgt met 14%. Frankrijk (10%), Duitsland (10%), Groot-Brittanni? (7%) en Zweden (7%) laten we wel achter ons.

Bron:

Intel Digital Lifestyle rapport 2005

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jurrie

    Interessante cijfers.

    Wat ik echter jammer vindt is dat er geen onderscheid is gemaakt tussen ‘internet’ games en ‘echte’ games.

    Als iemand op een site een ‘fun’ game speelt (veelal gratis) en beperkt van opzet telt dat in dit onderzoek ook mee in dezelfde groep als bijvoorbeeld gamers die een MMO zoals World of Warcraft spelen. Het zou goed geweest zijn deze cijfers op te splitsen naar mijn idee.

    Jurrie


    23 november 2005 om 07:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!