Miljard pageviews op web-log.nl?
De champagne is ontkurkt bij web-log.nl. “Zaterdag 19 november om 12.22 uur is web-log.nl over de miljard pageviews gegaan”, kopt de site op een feestpagina. Op het forum van web-log.nl geeft Joris Leermakers van web-log.nl een overzicht van het aantal pageviews waarmee het miljard werd bereikt. Zo werden er in september 2005 ruim 72 miljoen pageviews geteld.
Groot was mijn verrassing toen ik zojuist de cijfers van de STIR aan het doornemen was. Web-log.nl genereerde volgens de STIR geen 72 maar een kleine 50 miljoen pageviews in september. Cijfers die ilse media, eigenaar van web-log.nl, nota bene zelf ook blijkt te hanteren.
Dat scheelt nogal niet niks, zeg. Kan ilse media, als oprichter van de STIR een van de voorvechters van betrouwbare bereikscijfers, met goed fatsoen achter de miljard blijven staan als het zelf hele andere cijfers aanhoudt?
Daar zit inderdaad een aardig verschil in. Ben vandaag offline maar zal later Joris en Michiel eens vragen waar dit verschil vandaan komt. Een verschil van 10% voor pageviews is nog te verklaren door verschil in meetmethodiek/pakket maar dit is inderdaad te veel verschil.
Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat web-log.nl alle pageviews telt (ook in de admin) en STIR alleen is gebaseerd op panelmeting (buiten de admin).
To be continued dus…
Volgens de “hype curve” zal het aantal pageviews nu alleen nog maar langzaam afnemen.
Die miljard pageviews zijn op basis van de eigen statistieken van web-log. Daar hadden we STIR niet voor kunnen gebruiken omdat de STIR historie niet zo ver reikt als het ontstaan van web-log.nl. Een kwestie van appels met appels vergelijken. We communiceren elke maand op het forum netjes onze eigen cijfers, en hadden zelfs een real-time teller gedurende de actieperiode. Dus ja, we staan achter dat miljard.
Van het verschil met STIR zijn we ons al een poosje bewust. Er lopen allerlei tellers mee om te kijken waar dat vandaan komt. Omdat we intern onze doelstellingen hebben gebaseerd op de een heel jaar, en STIR pas vanaf maart actief is, gebruiken we hiervoor nog onze eigen stats. Vanaf 1 januari zullen we ook intern STIR gaan gebruiken. Vanaf die datum willen we ook het verschil verklaard hebben.
We gebruiken, zoals Anders al aangaf, in al onze communicatie (muv dit miljard) vanaf april de STIR cijfers. Zo hadden we in september een bereik van 21,3% ….
Het aantal echte pageviews (daadwerkelijke vertoningen op daadwerkelijke beeldschermen) is nu eenmaal niet te meten. Net als bij televisie overigens.
Dus behelpt men zich met panels en serverlogstatistieken. En dat zijn zeer onbetrouwbare methoden. Panels zijn moeilijk representatief te krijgen, omdat we niet 10 tv-kanalen, of 15 politieke partijen hebben, maar 8 miljard webpagina’s. En serverlogstatistieken, nou ja, moeten we het daar nog over hebben? Door caching, proxies, NAT, robots etc. klopt daar geen hout van.
Ik vind een verschil onder de 50% nog heel netjes.
@ Joris
Daarom plaats ik ook mijn noot: Ook Alexa.com is niet precies maar een trend is wel zichtbaar.
Klopt, maar zoals je ziet valt de daling weg als je er erolog.nl bij telt 🙂
@joris: Daarmee is de daling inderdaad verklaard. ik neem echter aan dat jullie erologs en web-log niet voor niets gescheiden hebben. Optellen lijkt me die bedoeling tegengaan.
En wat ik zeg is dat deze daling door zal zetten, erologs of geen erologs. De interesse vervaagt en concurrenten zullen doorbreken. Tot het moment dat het aantal bezoekers en pageviews stabiliseert . En dan: verkopen die hap!
Misschien handig om te weten in deze discussie: STIR meet in een panel van personen van 13 jaar of ouder en woonachtig in Nederland. Alles daarbuiten wordt door STIR niet geregistreerd, maar wel door de interne tellers van Web-log. Dat scheelt in veel gevallen een jas.
Dat zou ook een en ander kunnen verklaren. Michiel of Joris, hebben jullie uit jullie eigen rapportage cijfers over de verhouding tussen binnenlands en buitenlands bezoek?
Het werpt trouwens een andere vraag op: hoe handig of verstandig is het om de STIR-cijfers te hanteren bij je aanbod van marketing-mogelijkheen, terwijl de banners bij het vertonen (naar ik aanneem, correct me if I’m wrong) niet worden gefilterd op land van herkomst of leeftijd van de bezoeker?
Adverteerders richten zich in de regel op het lokale publiek, dus wat dat betreft zijn de STIR-cijfers beter bruikbaar voor adverteerders en planners. En misschien zit er al een target-mogelijkheid op de bannervertoningen naar land van herkomst. Dat weet ik niet.
Ik vind het een beetje vreemde gedachtengang om verschillen tussen pageviews te bekijken.
De enige persoon die geïnteresseerd kan zijn in pageviews is de koper van advertentieruimte en die zullen toch ook wel met een korreltje zout naar cijfers kijken, die verkopers leveren. Zoveel ervaring hebben die kopers ondertussen ook wel met het inkopen van advertentieruimte.
Ik denk dat het veel interessanter is om een indeling te zien naar locatie en dat gecombineerd met de sociaal economische informatie over de locatie. Op die manier weet je of je interessant bent voor de kopers van je advertentieruimte.
Moet je bij Cendris een keertje je postcode intypen, kun je zien in wat voor SE buurt je woont. Is voor adverteerders de leukste informatie, als dat gecombineerd kan worden met de ip van de pageviews.
Als je dat vervolgens kunt koppelen aan een website of weblog, ben je natuurlijk helemaal binnen. Een beetje het idee van de Nederlandse reclames op Discovery Channel.
Ga ‘k zeker doen. Hoe werkt die koppeling dan? En wat zegt een postcode over mij? Kan ook mijn vrouw/partner/zoon/dochter of buurbrouw zijn, toch . . .
Je hebt gelijk, jouw postcode zegt niets over jou persoonlijk, het zegt iets over je buurt. Bijvoorbeeld hoeveel mensen van een bepaalde inkomens groep of opleidingsniveau te vinden zijn in jou postcode gebied.
Helaas onderzoekt Cendris geloof ik nog niet, hoeveel mensen in je buurt een gat in hun hand hebben.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!