Websites bezwijken onder de sneeuw

26 november 2005, 06:28

De websites van o.a. de Nederlandse Spoorwegen, de Verkeers-informatiedienst (VID), en de ANWB hadden het zwaar gisteren. Door het slechte weer was er veel behoefte aan informatie over het weer, de toestand van de wegen, en de vertragingen op het spoor. Deze belangrijke sites waren echter zeer slecht bereikbaar. Ook waren er regelmatig foutmeldingen op de sites te zien op plekken op de sites waar normaal actuele informatie staat.

De Verkeersinformatiedienst gaf zelf aan vier keer zoveel bezoekers te hebben als normaal en besloot over te gaan op een “minimale site” (een site met alleen statische informatie, en weinig grafische elementen) bij aanvang van de avondspits. De NS besloten een eenvoudige pagina met de belangrijkste informatie voor de eigenlijke homepage te plaatsen. De ANWB zag meer dan een verdubbeling van het aantal bezoekers.

Een veel gehoorde opmerking was “Hierop kun je simpelweg niet anticiperen”. Mark Pors, CTO van WatchMouse, zegt hierover: “Dat is natuurlijk hetzelfde als zeggen dat je niet kunt anticiperen op bladeren op de rails in de herfst. Je kunt dit soort dingen heel goed vooraf testen en een draaiboek klaar hebben voor dergelijke gebeurtenissen”. Het inzetten van een vereenvoudigde versie van de site en het uitschakelen van elementen die veel van de servers vergen, was ook bij de grote terroristische aanslagen in de afgelopen jaren een beproefde methode.

Na 23:00 was de rust wedergekeerd. Er waren ook positieve zaken op te merken. Zo was de site van het KNMI goed bereikbaar.

bron: persbericht Watchmouse.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    David Visser

    Zie je wel! ik dacht al zoiets! ik kon maar niet op klanten.ns.nl komen!


    26 november 2005 om 09:28
    Rekenmodules

    Het zijn de grafische plaatjes (de bewegende beelden van het weer) die de server belasten. Deze uitzetten of vervangen door een vast plaatje en het probleem was waarschijnlijk opgelost.


    26 november 2005 om 11:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!