Supporters staan stil, clubs blijven stil
Vandaag wordt pijnlijk duidelijk dat internet het domein is van de gewone mens, niet van bedrijven.
Vannacht overleed David di Tommaso, speler van FC Utrecht, op 26-jarige leeftijd in zijn slaap. Hij laat een vrouw en een kind achter.
Veel supporterswebsites meldden het voorval onmiddelijk. Binnen enkele momenten stonden de supporterssites Bunnikside en Forza Utreg op zwart, even later was een gezamenlijk condoleance-register opgezet waar binnen een half uur 400 reacties op binnenkwamen. Ook andere supporterssites zoals Utregtthebest.nl en FC Utrecht-Nieuwegein brachten ogenblikkelijk een eerbetoon aan de speler. De site van FC Utrecht stond vanochtend op zwart en brengt inmiddels ook een eerbetoon en een condoleance-register.
Maar verder? De KNVB? Andere clubs? Geen woord over de zaak. Business as usual.
Alleen Ajax en AZ hebben het fatsoen op zijn site condoleances uit te brengen aan de familie en FC Utrecht. De KNVB? Geen kik. De VVCS (Vereniging van contractspelers)? Geen vermelding. Ook Feyenoord, PSV, Vitesse reppen er met geen woord over, net zo min als elke andere eredivisieclub. Roda JC opent zijn site met de hartelijke felicitaties aan de jarige trainer Huub Stevens.
Terwijl supporters uit alle hoeken en gaten massaal hun eerbied tonen aan David di Tommaso, blijft het commerci?le bedrijfsleven oorverdovend stil.
Voor voetbalsupporters een pijnlijke gewaarwording op een pijnlijke dag.
Eens met Støf, bedrijven werken nou eenmaal langzaam, supporters zitten er bovenop.
Dat ben ik deels wel met jullie eens. Het is natuurlijk geen wedstrijd wie de eerste is en morgen zullen de meeste clubs er wel aandacht aan besteed hebben. Dat neemt niet weg dat het opvallend is hoe snel particulieren en verenigingen reageren (ook vrijwel alle supportersverenigingen van andere clubs hebben er melding van gemaakt en/of hun medeleven laten horen) en hoe traag bedrijven zijn. Bedenk daarbij dat de genoemde bedrijven mensen in dienst hebben die full-time met PR/communicatie bezig zijn (op de VVCS na) terwijl particulieren hun gewone werk, school en andere zaken te doen hebben.
Ik denk dat het andermaal een teken aan de wand is voor wat betreft de toekomst. Consumenten/particulieren weten elkaar ogenblikkelijk te bereiken en organiseren zich binnen no time, en de bedrijven hobbelen er achteraan. Vergelijk dat eens met met 7, 8 jaar geleden, toen bedrijven en instanties nog in bijna alles het voortouw namen.
Wel erg kort door de bocht. Wat doe jij als een collega van je zou overlijden. Meteen een stukje op je site publiceren?
Ik heb dit van dichtbij mee gemaakt en het enige waar je op dat moment behoefte aan hebt om samen te zijn met andere collega’s. Of je bent met stomheid geslagen en hebt even niets te melden.
Ik ben het in principe met Anders eens maar toch ook weer oneens. Elk bedrijf of merk hoort eigenlijk al een weblog te hebben waarop direct ingesprongen kan worden op de wereld van de consument. Nog sterker: de consument kan die mede vullen. De KNVB is toch een vereniging? Maar faciliteert geen loggende voetballers of supporters. Dat geldt ook voor VVJC. Zij kunnen waarschijnlijk met groot gemak (vrijwillige?) webloggers vinden die hen willen helpen om het merk invulling te geven, en dus de reactiesnelheid geven die Anders nu al verwacht.
Maar tegelijkertijd is alles een kwestie van tijd. Bedrijven zijn net gewend aan de website en nu pas lijkt de e-mail respons een beetje op orde te komen. Voor weblogs e.d. moet de organisatie niet snel, maar real-time gaan werken. Daarvoor moet de organisatie kantelen. Veel meer openheid, veel minder controle. Een andere filosofie. Dat kost gewoon nog iets meer tijd. Maar het komt, dat is zeker. Wat dat betreft helemaal eens.
Onzin. Iemand gaat dood en je grijpt naar de computer om daarover te bloggen? Bah. Is de dood zo publiek? En de gedachte dat ieder bedrijf of merk een weblog hoort te hebben is natuurlijk helemaal een schromelijke overschatting van deze digi-vorm. Real time. Ja hoor, laten we vooral een webcam bij de stervenden plaatsen, kantelen we de organisatie. Bla, bla.
By the way: de Bunnik-zijde, is dat niet een verzameling kaalgeschoren randdebielen die zondag nog ‘hamas, hamas, joden aan het gas’ scandeerden? Dacht het wel.
Hi Rene,
Ik verwacht dat binnen enkele jaren meerdere medewerkers van bedrijven (afhankelijk van de omvang) verschilledne branded weblogs voeden. Met tekst, audio en videomateriaal. Klanten reageren, medewerkers reageren, andere stakeholders en misschien zelf concurrenten. Het is onderdeel van de [em]brand coming out[/em].
Voor wat betreft het overlijden van iemand ga ik misschien zelfs nog een stapje verder. Ik denk dat over een jaar of tien bij het overlijden van iemand die ons adresboek staat, of een friend-van-friend is, of een held is van onze uitverkoren ‘merkculturen’, dat een videorapportage met geluid onze wereld zal binnenkomen dat het overlijden aankondigt. We zullen massaal kunnen reageren. Dat wordt naar mijn mening de nieuwe versie van de krantenadvertentie. Iedereen zijn eigen uiting en 1 officiele (van de familie bvb).
“Is de dood zo publiek?”
25.000 condoleances op condoleance.nl via de FC Utrecht website.
7.300+ condoleances op de gezamenlijke website van de supportersverenigingen.
Is het echt zo walgelijk dat tienduizenden mensen naar de PC grijpen? Is het walgelijk dat de KNVB, elke supportersvereniging en inmiddels ook clubs als Feyenoord en PSV via (onder meer) internet hun medeleven tonen? Je gaat me toch niet vertellen dat je dat ziet als een verkapte PR-stunts?
Nogmaals, het is geen wedstrijd maar dat het bedrijven en instanties 6-10 uur kost om 2 zinnen te publiceren waar het particuliere verenigingen al na een paar kwartier met reacties kwamen, is opvallend en symptomatisch voor de nieuwe media. Het heef tte maken met starheid en met verantwoordelijkheidsgebiedjes binnen bedrijven. Nu gaat het (helaas) om een overlijdensbericht, een andere keer kan het om een schandaal. Dan wil je als bedrijf de publieke reactie voor zijn. Het is er niet de situatie naar om hier lering uit te trekken maar het geeft te denken dat consumenten, georganiseerd en al, een factor 10 sneller inspelen op de actualiteit dan bedrijven.
Wat het weblog-verhaal betreft, ik zie persoonlijk niet zoveel in elk-bedrijf-zijn-eigen-weblog maar dat is een ander verhaal.
Deels onzin. Dit stond direct op feyenoord.nl
FEYENOORD GESCHOKT DOOR OVERLIJDEN DAVID DI TOMMASO
Feyenoord heeft dinsdag met ontsteltenis kennis genomen van het plotselinge overlijden van FC Utrecht-speler David di Tommaso. De 26-jarige Franse verdediger was zondag nog uitblinker in het duel van zijn club met Ajax en overleed afgelopen nacht volkomen onverwacht. De spelersgroep, de technische staf, het bestuur en alle andere medewerkers van Feyenoord wensen de nabestaanden van David en de collega’s en supporters van FC Utrecht heel veel sterkte toe bij het verwerken van dit zware verlies.
De spelers van Feyenoord vernamen het bericht van Di Tommaso’s overlijden kort na de ochtendtraining en waren er zeer door ontdaan. David di Tommaso zal enorm gemist worden op de Nederlandse voetbalvelden. Hij laat een vrouw en een zoontje achter.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!