Websites type Service/CRM bevorderen merkimago beter dan andere typen

24 februari 2003, 11:36

Sommige soorten websites hebben meer succes in het verbeteren van het imago van een consumentenmerk dan andere.

Volgens onderzoek van het Franse bureau CSA-TMO zijn vooral zogeheten Service/CRM-sites bevorderlijk voor het merkimago. Bedrijven met een dergelijke website zijn onder meer Danone, Nestle en Unilever. Wat minder succesvol zijn sites van het type Interactive/Playful, zoals die van Coca-Cola en Mars, en Product Showcase sites zoals die van Haribo. Het minst succesvol zijn zogeheten Institutional sites, bijvoorbeeld die van Philips. Het onderzoeksbureau ondervroeg 1.100 vrouwen boven de 15 jaar en verdeelde ze in twee groepen van 550. De ene groep werd gevraagd hun houding ten opzichte van de adverteerders weer te geven voor en na blootstelling aan hun websites, terwijl de andere groep dezelfde vraag voorgelegd kreeg zonder de sites gezien te hebben. Institutional sites bleken bezoekers vooral te bieden wat ze zelf dachten dat de bezoeker belangrijk vond, terwijl Service-sites zich meer richten op de wensen van de klant. Service-sites creeren ook eerder een vriendschappelijke band met de klant en hebben meer invloed op hun koopgedrag.

Bron: Admap nr. 436, p. 7, 1/5 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!