Top 20 sites van 2005

2 december 2005, 09:03

Voor het zesde achtereenvolgende jaar heeft online onderzoeks-bureau Multiscope haar ranglijst opgesteld van de best bezochte Nederlandse sites. De lijst is samengesteld op basis van Visiscan, het online bereiksmetingsysteem van Multiscope.

Top 20 sites van 2005

De dit jaar gepresenteerde ranglijst is wederom gebaseerd op 12 verschillende maandranglijsten voor ‘grouped sites’ (in deze ranglijst worden verschillende url’s samengevoegd welke duidelijk bij elkaar horen; Msn.nl en Msn.com zijn separaat opgenomen omdat de content op beide sites duidelijk verschillend is. Van Msn.com is all??n de Nederlandstalige content meegeteld). De methodiek is daarmee exact gelijk aan die van 2004. De ranglijst telt dit jaar 3 nieuwe binnenkomers en kent een nieuwe nummer 1.

Top 20 sites van 2005

De toppers

Google.nl neemt dit jaar met een gemiddeld bereik van 70% de nummer 1 positie in handen en streeft daarmee Startpagina.nl en Msn.nl voorbij. Van de nieuwkomers in de ranglijst is Speurders.nl duidelijk het meest succesvol. Speurders.nl weet binnen 15 maanden door te dringen tot de top 10 en is daarmee de meest succesvolle Nederlandse website introductie ooit.

Particuliere handelsplaatsen zitten in de lift. Naast Speurders.nl weten zowel Marktplaats.nl als Ebay.nl hun positie duidelijk te verbeteren. De andere nieuwkomers in de ranglijst, Staatsloterij.nl en Nu.nl stonden vorig jaar nog net buiten de top 20, op respectievelijk een 23e en 21e positie. Ook Msn.com groeit. Tot dit domein worden ook de weblogs van Spaces.msn.com gerekend.

Zowel Postbank.nl als Rabobank.nl weten hun positie te consolideren. Abnamro.nl blijft met een 25e positie net buiten de top 20.

De verliezers

De grootste dalers in de ranglijst zijn Ilse.nl en Startkabel.nl. Ilse.nl lijkt duidelijk het slachtoffer van een groeiend Google.nl. Startkabel.nl heeft wellicht toch te weinig onderscheidende waarde ten opzichte van Startpagina.nl. Telegraaf.nl (21), Schoolbank.nl (23) en Kpn.com (26) vallen dit jaar uit de top 20. Uitgever De Telegraaf weet de daling echter ruimschoots te compenseren met dochteronderneming Speurders.nl. Schoolbank.nl kwam in 2004 nog nieuw binnen in de ranglijst, maar weet haar positie niet vast te houden. Waarschijnlijk speelt de introductie van een abonnementssysteem hierin een rol. Kpn.com heeft duidelijk last van het toenemende succes van de websites van belangrijke concurrenten.

Overige trends en conclusies

Ook buiten de top 20 zijn een aantal opvallende verschuivingen en trends waarneembaar. Versatel.nl stijgt maar liefst 194 posities naar een 56e plaats. Belangrijkste verklaringen zijn de integratie van het merk Zonnet, de introductie van diverse consumentendiensten (bijvoorbeeld voetbal) en een hogere zichtbaarheid voor het merk als gevolg van reclamecampagnes. Ook Talpa.tv is een snelle groeier. Met een 96e positie en een gemiddeld bereik van 21% heeft Talpa.tv de mogelijkheid om door te stoten naar een hogere ranking.

Web-log.nl lijkt op weg naar een positie binnen de top 20. Het totale weblog segment kende het afgelopen jaar een groei van 150%. Hiermee groeit dit segment duidelijk harder dan de markt. De verzamelplaats van weblogs kan hiervan profiteren.

In het kielzog van stijgende e-commerce bestedingen en een stijgende groei van marktplaatsen weten ook de vergelijkingssites steeds beter te scoren. Marktleiders Kelkoo.nl, Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl weten alledrie hun positie te verbeteren.

Tot slot weten Belastingdienst.nl en Nl.wikipedia.org met respectievelijk een stijging van 33 en 70 posities snel te groeien. Daarnaast zijn er vele kleinere sites op financieel gebied die nieuw binnenkomen op lagere posities in de algemene ranglijst. Zij weten actiematig heel goed in te spelen op een tegenvallende economie.

De meeste ontwikkelingen maken duidelijk dat het internet zich in het afgelopen jaar steeds meer heeft ontwikkeld van informatiekanaal naar transactie en interactiekanaal. Steeds meer internetgebruikers raken ervaren met het medium en gebruiken het web daarom ook voor steeds meer verschillende doeleinden.

Verantwoording ranglijst

Twee criteria zijn gebruikt om de volgorde van de ‘top 20 sites van 2005’ te bepalen. Allereerst is gekeken hoe vaak een betreffende site in de maanden december 2004 t/m november 2005 in de uitgebreide top 100 ranglijst van Multiscope vertegenwoordigd was. Sites die 12 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen, staan per definitie hoger in de ranking dan sites die maar 11 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen. Daarna is gesorteerd op het gemiddeld aantal unieke bezoekers per maand om de verdere ranking te bepalen. De ranglijst die op deze manier tot stand komt, bevat alle sites die tot de vaste waarden in de Multiscope Visiscan top 100 gerekend kunnen worden, gesorteerd naar unieke bezoekers. Sites die in de loop van het jaar zijn overgegaan naar een andere partij of een naamswijziging hebben doorgevoerd zijn met de nieuwe naam opgenomen.

Bron: Multiscope

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    bas

    Het is ongelofelijk hoe google te keer gaat ! Het gaat maar door. Absolute monopolie!


    2 december 2005 om 09:34
    Anders

    Netjes hoor, van Speurders. Laat het een les zijn voor iedereen die denkt dat de nieuwe generatie bedrijven weinig te duchten hebben van de gevestigde, vastgeroeste oude media-bedrijven. De Telegraaf – tot niet al te lang geleden ook als oubollig beschouwd – heeft haarfijn aangetoond dat de oude media pijlsnel een inhaalslag kunnen maken door goede mensen aan te trekken en ze hun gang te laten gaan. Bedenk daarbij dat het budget dat De Telegraaf heeft ingezet voor Speurders, verbleekt bij de 225 miljoen die eBay neertelde voor Marktplaats.


    2 december 2005 om 09:45
    bogobogo.nl

    Het verbaasd me wel dat er geen grote weblogs bij staan.


    2 december 2005 om 11:26
    Robbert

    @bogobogo.nl: Staan ze misschien ook wel, maar Multiscope meet de populariteit van websites door middel van een stukje software op de computers van 1500 gebruikers. Ze zeggen dat dit representatief is voor de Nederlandse internetgebruikers, maar ik heb eerlijk gezegd het idee dat vooral de wat gevorderde gebruikers helemaal geen zin hebben in meetsoftware op hun PC. Bovendien zie ik op de site van Multiscope alleen ‘PC’ staan, waar zijn de steeds grotere groep Mac-users gebleven?


    2 december 2005 om 12:14
    bogobogo.nl

    Ik vind het een beetje een rare manier van meten. Ze slaan hele grote doelgroepen over en daarbij wat is 1500. Is dit de doorsnee gebruiker?.


    2 december 2005 om 12:35
    Michel

    Zij publiceren ook de top 10 van reizen sites en die slaat imho helemaal nergens op. Misschien leuk om die ook te publiceren Marketingfacts?


    2 december 2005 om 15:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!