Kwart van tijdsbesteding aan media is online
In opdracht van IAB Nederland heeft Interview NSS de mediaconsumptie en tijdsbestedingen van consumenten in Nederland onderzocht. In het telefonische onderzoek onder 2.300 consumenten werd de tijdsbesteding aan vijf mediumtypen onder verschillende leeftijdsgroepen consumenten op identieke wijze gemeten.
Een kwart van alle tijd die men dagelijks aan media consumeert gaat naar internet. Hiermee neemt internet de derde plaats in, na de tijdsbesteding aan radio (34%) en televisie (32%). Dagbladen en tijdschriften komen op de vierde en vijfde plaats met een aandeel van resp. 9% en 5%.
IAB voorzitter Igor Beuker licht toe: “In de mediamix van de consument neemt internet 25% voor haar rekening. Nederlandse merken beantwoorden dit mediagedrag met 3% internet in hun mediamix. Deze discrepantie is werkelijk schrikbarend, want de basis van marketing is het analyseren van veranderend consumentengedrag en daar dan ook daadwerkelijk op inspelen. Marketeers zullen in 2006 hun mediamix veel beter moeten gaan afstemmen op het mediagedrag van hun doelgroep.”
Internet op 1 onder jongeren
Onder jongeren (15-24 jaar) staat internet op de eerste plaats; zij consumeren 42% van hun mediatijd online en laten daarmee TV en radio achter zich met resp. 27% en 24%. Printmedia scoren onder jongeren het laagst; 4% van de mediatijd gaan naar dagbladen en 3% naar tijdschriften.
Online activiteiten
Webpagina?s bezoeken en e-mailen vormen nog steeds de voornaamste online activiteiten. Chatten of MSN?en is populairder geworden. In 2004 was de penetratie 29% van alle internetters; in 2005 is dit gestegen tot 40%. Ook muziek downloaden en online bankieren is ten opzichte van 2004 aanzienlijk gestegen. Het veel besproken Podcasting wordt door 6% wel eens uitgevoerd.
Medium van de toekomst
Bijna tweederde van de ondervraagden is het eens met de stelling ‘internet is voor mij het medium van de toekomst’. Uit de uitkomsten blijkt een sterke correlatie tussen leeftijd en een positieve houding ten opzichte van digitale media; hoe jonger hoe positiever. Ook mannen zijn positiever gesteld over digitale media dan vrouwen.
Bron:
Persbericht IAB (pdf)
NB: in het persbericht van IAB staat dat een kwart van de mediatijd naar online gaat, maar dat percentage is gebaseerd op de totale online populatie. Voor totaal 15+ (de onderzoekspopulatie in dit onderzoek) geldt een aandeel van 20%.
Moeten we nog wel 9 maanden wachten.
Graag gedaan, Marco. Ik zal eens navragen wat de overlap is tussen de verschillende mediumtypen. In deze tijd van ‘multitasking’ kan het niet zo zijn dat deze vijf media keurig op 100% uitkomen. ‘k Ken de vraagstelling niet, dus weet niet of het er nog uit te halen is.
overlap tussen de verschillende media zit in het rapport. stond al vermeld in het persbericht. overheen gelezen 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!