De toekomst van marktonderzoek ligt online
Driekwart van de marktonderzoekers wereldwijd verwacht dat de komende zes maanden het gebruik van online marktonderzoek zal stijgen. In Europa worden met name telefonische enquetes en face-to-face onderzoek ingeruild voor online aldus onderzoekbureau Greenfield/Ciao (via: TvM).
John Kivit (Multiscope) schreef eerder een column over de stormachtige ontwikkeling van marktonderzoek via online panels. Hoofdredenen waarom marktonderzoek via online panels heeft kunnen groeien zijn volgens Kivit de relatief lage kosten en de hoge responspercentages. Online marktonderzoek profiteerd van de dalende responspercentages op telefonisch onderzoek. Een veel te hoge onderzoeksfrequentie en te lange vragenlijsten zorgen ervoor dat Nederlanders steeds meer ‘onderzoeksmoe’ worden.
Zijn zorg dat marktonderzoek via online panels over enkele jaren eenzelfde lot beschoren kan zijn deel ik. Maar waar Kivit vooral geloofd in het slimmer inzetten van panels voor ondervraging, geloof ik meer in participerende observatie. Recent gelanceerde iniatieven als BlogResearch en ClubRulez staan nog in de kinderschoenen, maar zullen m.i. binnen enkele jaren een belangrijke vorm van marktonderzoek vormen.