Gebruikers Firefox negeren advertenties

13 december 2005, 08:58

The Big Picture: Firefox users ignore online ads, report saysHet Duitse bedrijf Adtech is er achter gekomen dat gebruikers van Internet Explorer minstens vier keer zo vaak op advertenties klikken dan gebruikers van Firefox, zo bericht CNET.

In de maanden oktober en november is gemeten dat maar 0,11 procent van de gebruikers van Firefox geklikt hebben op een advertentie, terwijl 0,5 procent dit deed bij de gebruikers van Internet Explorer. Een ander interessante uitkomst is dat Firefox gebruikers meer op targeted ads als Google ads klikken dan op traditionele banners. Het onderzoek is gebaseerd op 1.000 Europese websites die op de hostingserver van Adtech staan.

De vraag is echter wat hier de reden voor is. Firefox heeft standaard een pop-up blocker, maar elke Internet Explorer gebruiker met Windows XP Service Pack 2 heeft dat ook. Daarnaast hebben veel mensen een pop-up blocker ge?nstalleerd van een derde partij. Dus of dat de nummer ??n reden is kan men betwijfelen. Een andere reden kunnen Firefox extensies als Adblock en Filterset.G zijn. Met behulp van deze extensies zien gebruikers bijzonder weinig advertenties. Op die manier is het logisch dat de CTR flink lager is.

De voornaamste reden is mijns inziens dat gebruikers van Firefox beter bekend zijn met surfen en in technologisch opzicht vaak een voorsprong hebben tegenover Internet Explorer gebruikers. Hierdoor zullen ze minder snel op een verschijnenden pop-up klikken omdat ze denken dat het een systeembericht is en over het algemeen minder snel klikken op opvallende advertenties.

Peter Garama volgt aan de Universiteit van Tilburg de masteropleiding Bedrijfscommunicatie en Digitale Media. Daarvoor heeft hij aan Avans Hogeschool te Breda bedrijfskundige informatica gestudeerd. Hij verdiept zich sinds een aantal jaren in interactieve media. Naast zijn studie neemt Peter deel aan het bestuur van Generation Next, een vereniging voor studenten en young professionals die zich vanuit hun studie en/of werk actief bezig houden met interactieve media.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Eric Klaassen

    Het onderzoek gaat niet speciaal over pop-ups, maar over online ads in het algemeen. Firefox gebruikers zijn meer ervaren en misschien ook wel meer doelgericht aan het surfen. Ze laten zich niet zo snel ‘van de wijs brengen’ door op allerlei advertenties te klikken.


    13 december 2005 om 09:17
    Spike

    Zijn er nog geen voorbeelden bekend van websites waar firefox-gebruikers andere ads krijgen dan de gebruikers van Internet Explorer. Lijkt me niet meer dan logisch voor in voorbeeld de it-branche


    13 december 2005 om 09:29
    Fabian

    @ Spike: die zijn er wel degelijk. Bijvoorbeeld nu de campagne van Google/Firefox/AdSense. Als je met FF op zo’n advertentie klikt, krijg je alleen te zien dat je de Google Toolbar kunt downloaden, terwijl met IE je Firefox met toolbar kunt downloaden.

    Dat is zo 1-2-3 het enige voorbeeld dat ik nu kan verzinnen


    13 december 2005 om 10:10
    Roy Huiskes – chapter42

    Ik ben benieuwd of je bij firefox gebruikers doordat ze gerichter surfen ook een hogere conversiegraad ziet.


    13 december 2005 om 10:26
    Robert Gaal

    Zoals dat artikel ook al zegt: Firefox gebruikers zouden dus ook veel bewuster op ads kunnen klikken, en is hun klik in essentie wellicht meer waard.


    13 december 2005 om 10:26
    Robert Gaal

    Roy was me voor 🙂


    13 december 2005 om 10:27
    pgarama

    Marco: perfect 🙂

    Fabian: dat is niet gebaseerd op het feit dat de bezoeker van een andere doelgroep is. Het zou volgens mij nieuw zijn als Firefox gebruikers bijvoorbeeld meer technologiegerelateerde advertenties te zien krijgen dan IE gebruikers.


    13 december 2005 om 10:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!