Wat klikt dat nu zo’n blog?
Vanaf maart dit jaar maak ik op Marketingfacts gebruik van Mybloglog, een tool dat alle uitgaande kliks meet. Interessante statistieken die ik bijvoorbeeld gebruik om het succes van de advertenties op Marketingfacts te beoordelen en om dagelijks even snel te kijken wat de populaire items waren.
Sinds kort kunnen bezoekers van Marketingfacts voor de meest populaire links meegluren. Ga daarvoor met je muis over de links en als er een box verschijnt met de populariteit van de link (alleen voor de top-40) dan kun je op deze link klikken en krijg je een overzicht van het aantal bezoekers dat heeft doorgeklikt. Als andere blogs (die ook gebruik maken van Mybloglog) deze link ook hebben, dan krijg je een overzicht van al deze blogs.
Wat me al een tijdje opvalt is dat het doorklikgedrag op weblogs erg laag is. Om een idee te geven, gisteren registreerde ik ca. 7,500 pageviews en slechts 2,280 doorkliks. Daarbij zitten dan een paar toppers zoals de links in het artikel Originele kerstkaarten. Het gaat dan om enkele honderden kliks voor Bookmark en Mailmedia. Daarna zakt het aantal kliks per link snel en hebben we te maken met een long tail. Veel links met slechts een paar kliks per link.
Vraag is dan natuurlijk, hoeveel zin hebben al die links in een weblogposting? Ik zie bij Frankwatching wel eens artikelen met honderden links. Moet erg veel werk zijn om dat allemaal uit te zoeken maar hoe waardevol is het voor de lezer?
wel waardevol alsnog denk ik.
je weet nu iig waar je het terug kan vinden.
en verder zijn er natuurlijk meerdere motieven om linkjes te plaatsen dan sec de lezer plezieren.
@Marco: Honderden links in één posting is inderdaad een beetje overkill. Ik vraag mij wel af of er soms niet extra links worden opgenomen t.b.v. ranking in zoekmachines.
Eerlijk gezegd ben ik van mening dat de info hoe vaak iets geklikt is bij een individuele link weinig toevoegt en eerder knap onrustig is. Als ik zelf interesse in een link heb klik ik er wel op en of er nu 1 of 1000 mensen er eerder op geklikt hebben doet mij dan niet ter zaken en beinvloed mij klikgedrag ook niet.
Begrijp me goed. Een overzicht van meest geklikte link is zeker interessant, maar bij individuele links die info. Nee, bedankt.
Voor jou kan ik niet spreken, maar in het algemeen nemen juist dit soort aanbevelingen (‘duizend mensen gingen u voor’, ‘mensen die dit bericht lazen, klikten ook op deze link’) een enorm hoge vlucht op internet. Het Amazon-principe ‘Mensen die dit boek lazen, lazen ook de volgende titels’ gaat straks een enorm sterke marketingtool worden, als het dat al niet is.
@Jeroen: Ja ik geloof zeker in Amazon-principe, kijk ook naar aantal views op posting en dat beinvloed zeker mijn surfgedrag. Maar die informatie op niveau van individuele links in een posting gaat mij persoonlijk net iets te ver.
Aanbevelingen van à la Amazon waardeer ik dus zeker en zie ook de toegevoegde waarde, maar Amazon biedt gewoon links naar bijvoorbeeld de boeken aan. Zij geven ook (nog?) niet aan “Mensen die dit boek lazen, lazen ook de volgende titels” en vervolgens per titel 5 links (naar reviews, summaries etc) en ook nog eens het CTR van elke link daarbij.
De relatie met Amazon gaat niet op. Hoeveel mensen op een link klikken zegt namelijk weinig over de kwaliteit van de achterliggende site maar vooral iets over de positionering van de link zelf. Iets dat elke gebruiker ook kan zien zonder statistieken. Bovendien ontbreekt de context: het verband tussen navigatiegedrag/interessegebieden en aantal kliks op een link ontbreekt. De kracht van Amazon is nou juist die context.
De link-meetmethode is m.i. vooral handig voor de site-eigenaar die zijn bezoekers en het effect van zijn website beter kan analyseren. Voordeel is dat het weinig nadelen heeft voor bezoekers die er het nut niet van in zien.
Overigens vind ik een doorklikratio van zo’n 30% niet laag maar erg hoog.
wordpress heeft zo’n soort plugin, en ik weet dat je met greasemonkey ook wel wat van die plugins kunt krijgen. Verder doet google dacht ik ook zoiets…
Wat mij betreft hebben de links pas een functie als A) de samenhang of opbouw van het ‘artikel’ niet duidelijk is B) De links een toegevoegde waarde (als in verdieping van het ‘artikel’). Hierbij geldt dat ook mijn interpretatie van de waarde van de publisher. is het een initiator, spreekbuis, volger(kopieer) etc.
@Anders:
Overigens vind ik een doorklikratio van zo’n 30% niet laag maar erg hoog
Het is maar waar je het mee vergelijkt; in vergelijking met banners is de CTR inderdaad erg hoog; in vergelijking met het aantal mensen dat het artikel leest (en dus geinteresseerd is?), is het erg weinig.
Er is een verschil tussen een beetje geïnteresseerd (genoeg om een artikel te lezen) en heel erg geïnteresseerd (genoeg om verder te klikken). Ik denk dat veel mensen hier gewoon even klik-klik-klik het laatste nieuws komen scannen en weer aan hun werk gaan. In dat opzicht vind ik 30% doorkliks dus alsnog erg veel.
De vergelijking met FrankWatching is natuurlijk een beetje krom. De artikelen daar zijn veel diepgaaner, meer mini-onderzoekjes. Dit in tegenstelling tot de posts hier die wat korter en luchtiger zijn. Daarom kan je niet stellen dat die links op FrankWatching nutteloos zijn, daar gaat men dieper op de artikelen. Daar voegt het echt waarde toe.
Ik heb ook geen oordeel over de diepgang van de artikelen op Frankwatching, ik vroeg me alleen af hoeveel mensen daar nu op doorklikken en of dat de moeite van de tijd die het kost om al deze links op te zoeken en er bij te plaatsen waard is.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!