Henkel Lifecycle Model brengt koopgedrag consumenten in kaart
Het Henkel Lifecycle Model brengt in kaart welke consumenten wat kopen. De factoren tijd en geld vormen hierbij het uitgangspunt. Van elke euro die wordt uitgegeven, kan precies worden nagegaan bij welke supermarkt dit geld terechtkomt.
Ook is het duidelijk op welk moment en aan welke assortimentsgroep de consument zijn geld besteedt. De gegevens zijn afkomstig van een rapport van GfK in samenwerking met wasmiddelenproducent Henkel.Het model kan gebruikt worden om de formule en bijbehorende assortimentsgroep aan te sturen, maar kan ook worden toegepast op winkelniveau ten aanzien van het verzorgingsgebied van de supermarkt. Volgens J. Holla van GfK Panelservices weten supermarkten niet altijd precies waar de kansen liggen voor extra omzet. `Supermarkten begrijpen vaak niet wat het aankoopgedrag van hun klanten bepaalt. Ook weten ze niet waarom consumenten voor een bepaalde supermarkt kiezen.` Door in het model de consumenten in verschillende groepen in te delen, moet de supermarkt zijn klanten leren begrijpen. De potentiele klanten bijvoorbeeld zijn in acht groepen opgesplitst.
Bron: Distrifood Nieuwsblad nr. 8, p. 11, 4/5 p.
Wellicht interessant om dit model te koppelen aan “smart tags”.
“Smart tags” of “smart labels” bieden fabrikanten en retailers van consumentenproducten de mogelijkheid hun producten te volgen van distributeur naar supermarkt en klant. Het concept heeft een impuls gekregen door een nieuwe, goedkope variant van het Radio Frequency Identification (RFID) systeem. RFID bestaat uit microchips die met antennes verbonden zijn en zich op afstand af laten lezen. De afgelopen vier jaar is de prijs van dergelijke smart tags enorm gedaald zodat ze nu overal toegepast worden, van auto-onderdelen en bagage op vliegvelden, tot supermarktproducten en vee.
Zo heeft Gilette een order voor een half miljoen tags geplaatst die de barcodes op producten gaan vervangen en die informatie over de route van producten en de schappen in de supermarkt bieden. Volgens Gilette verliezen Amerikaanse supermarkten 30 miljard dollar per jaar omzet door slecht voorraadbeheer. Nadat de schappen van Gilette met smart tags zijn uitgerust, geven ze zelf aan of de voorraad moet worden aangevuld. Omdat de producten van Gilette klein en relatief duur zijn, worden ze vaak gestolen. Met een smart tag geeft het schap ook een signaal als er te veel artikelen tegelijk verdwijnen.
Bron: Economist, The nr. 6, p. 61, 1,3 p.