Pssst.. goedkope traffic kopen?

20 januari 2006, 13:30

Pssst..  goedkope traffic kopen?

Ben jij ook altijd op zoek naar de beste deal voor je klant? Inkopen op klik, banners tonen, dus lage eCPM betalen maar wel veel bereik scoren?

Dit sommetje bekend? Klikratio: 0,2 % , 15 cent per klik, dus eCPM = Euro 0,30. Dus zowel branding als kliks, pik in! Hier de onthulling van de week: Meld je gewoon ZELF aan bij yieldmanager.com. Effectieve CPM: 0,06. Traffic, moooie traffic en lekker goedkoop!

Tip: geef die autokoper/nieuwe zorgklant/pechhulpklant/reizenboeker meteen een abonnement Spyware Docter, dat heeft ie namelijk echt nodig. Mede dankzij zijn.. nieuwe leverancier!

Maarten Roelofs Manager Online Marketing & Sales Speurders.nl. Hiervoor ilse Media en Wanadoo. Van origine systeembeheerder (Unix, Cisco etc). Eerste activiteiten met internet in 1995, 'IPC', website ontwikkeling. Gelukkig voor het uiterlijk van het internet ben ik hier niet mee doorgegaan. Specifieke interessen zijn technologie en internet en de ROI van online marketing. Internet marketing is naar mijn mening de hoeksteen van elke marketingcampagne. Een campagne die zich niet op internet kan bewijzen moet ernstig heroverwogen worden. Kan zich ergeren aan uitspraken als 'alles wordt TV', het is namelijk net omgekeerd: 'alles wordt internet'

Categorie
Tags

26 Reacties

    Feeder

    Ben ik erg dom als ik zeg dat ik niks van dit stukje begrijp?


    20 januari 2006 om 14:04
    Anders

    Waarschijnlijk wel, Karel, maar troost je met de gedachte dat ik minstens even dom ben. Ik snap er eveneens geen jota van.


    20 januari 2006 om 14:07
    media

    Moest ook een paar goed lezen voordat ik doorhad waar het om ging Karel. Als ik het goed begrijp gaat het hier om goedkoop bereik dat door affiliate netwerken wordt gerealiseerd via spyware. Adverteerders (en mediabureaus) denken goedkoop bereik te realiseren maar hebben geen idee waar ze met hun advertenties komen te staan.


    20 januari 2006 om 14:08
    media

    Nu we het toch over dit onderwerp hebben: ik ben er een groot voorstander van dat affiliatenetwerken duidelijk maken waar ze hun bereik en traffic vandaan halen. Transparantie dus naar de bureaus en adverteerders. Wat vinden jullie?


    20 januari 2006 om 14:12
    Noedie

    Het is inderdaad een heel erg wazig stukje… Snap er de ballen niet van… :S


    20 januari 2006 om 14:19
    media

    Mee eens; niet alleen affiliatenetwerken maar ook Maarten moet wat transparanter 😉


    20 januari 2006 om 14:27
    JWB

    Het is bepaald niet duidelijk geschreven maar ik begrijp wel wat Maarten hier bedoelt. Hij heeft waarschijnlijk goedkoop proberen in te kopen via de Yieldmanager van Right Media (USA), een platform van affiliate en clicknetwerken en daarbij is zijn campagne terechtgkomen op een aantal sites die spy en/of adware installeren. Of hij is zelf op die sites terechtgekomen op een of andere manier.

    Niet eens met de stelling van Marco trouwens, hoewel die netwerken uiteraard wel moeten aangeven dat de traffic niet uit “illegale” hoek komt (spyware, adult, eventueel bittorrent en P2P etc) Je krijgt wat je koopt te weten leads, traffic, adressen etc. Als je graag wil weten waar je banner draait moet je dat gewoon site specifiek inkopen maar daar hangt dan wel weer een prijskaartje aan (en uiteraard CPM over het algemeen)

    Als je voor 6 cent wil inkopen loop je dus inderdaad het risico dat je binnen de kortste keren producten van 180Solutions van je pc moet afhalen.


    20 januari 2006 om 14:29
    media

    Mee eens JWB, als je wilt weten waar je komt te staan zul je daar ook voor moeten betalen. Maar voor een hogere prijs wil ik als adverteerder dan ook meer transparantie.


    20 januari 2006 om 14:43
    Volkan

    Iets meer duidelijkheid zal goed van dienst kunnen zijn.

    Als ik zo naar het plaatje kijk denk ik dat je meteen kan zien hoeveel mensen je thema invoeren, en hoe ze het opzoeken. Vanuit je thema kan je een naam koppelen aan je website en vervolgens betaal je minder in clicks omdat je beter filtert en trek je meer mensen naar je website toe..?


    20 januari 2006 om 14:55
    Jacobien

    @Marco,

    Ik hoop dat ik je begrijp, maar veel affiliatenetwerken kunnen volgens mij prima aangeven welke sites er in het bestand zitten en waar de ads staan.

    Bij M4N moet je als site eigenaar precies aangeven waar een ad staat; site, rubriek. Bij Tradetracker, Tradedoubler en Testnet krijg je een aparte code per site. Alleen bij Daisycon heb je 1 code voor al je sites.

    En bij de meeste affiliatebureau’s moet de adverteerder ook de site goedkeuren.


    20 januari 2006 om 15:07
    maarten

    haha.. ik ben soms wat te snel. Marco heeft het correct. Ik ben eens gaan onderzoeken waar dit soort traffic vandaan komt, ik word namelijk regelmatig benaderd voor extreem goedkope traffic. Zowel direct, als soms via affiliate partijen, die waarschijnlijk zelf helemaal niet op de hoogte zijn waar de traffic vandaan komt. In de praktijk wordt er dan ingekocht bij dit soort partijen. Uiteindelijk blijkt de bulk van de traffic / vertoningen terecht te komen op yourfilehost, en geserveerd te worden via spy-ware. Leuk als de directeur van je klant ’s avonds spyware moet verwijderen, en blijkt dat ZIJN campagne deze spyware financiert.


    20 januari 2006 om 15:09
    maarten

    Jan-Willem snapt hem ook helemaal:

    “Als je graag wil weten waar je banner draait moet je dat gewoon site specifiek inkopen maar daar hangt dan wel weer een prijskaartje aan (en uiteraard CPM over het algemeen)

    Als je voor 6 cent wil inkopen loop je dus inderdaad het risico dat je binnen de kortste keren producten van 180Solutions van je pc moet afhalen.”

    Ik verbaas me er hard over dat sommige grote merken (noem geen namen), zo desperate zijn om goedkope kliks/ leads in te kopen dat ze ermee akkoord gaan dat hun banner spyware financiert. In dit opzicht MAG je geen boter op je hoofd hebben.


    20 januari 2006 om 15:16
    JWB

    @jacobien. Wat je zegt is op zich helemaal terecht en zou prachtig zijn in een ideale wereld. Maar er zit een addertje onder het gras. Het is heel makkelijk om op een willekeurige site met je rechtmuisknop de source van een site op te vragen, je kan dan zonder problemen de tag er gewoon uithalen en op een andere site zetten. En het kan verleidelijk zijn om een de traffic van een kleine goedgekeurde site te te verhogen met het plaatsen van de tag op een grotere site die wellicht niet door de keuring van de adverteerder is heengekomen.

    @Maarten: we hebben het onszelf door de jaren heen ook aangedaan door steeds maar goedkoper te willen. Waarom CPM kopen als het ook op CPC kan? En dan helemaal als je ook nog eens inzicht krijgt op welke sites je draait (ook daarom ben tegen de stelling van Marco)? Hoeveel branding campagnes draaien er niet op CPC omdat het gewoon goedkoper is, een eCPM van een paar dubbeltjes tegenover een CPM van een paar Euro? En die trend zet zich nog verder door: waarom CPC als je ook CPL kan? En dan nog het liefst met een leaderboard met ons logo vol over 728×90 🙂 Uiteindelijk is hier niemand schuldig aan, het proces heeft een eigen dynamiek gekregen en is lastig te stoppen totdat de inventory op is (en die kant gaan we hard op, inventory is beperkt, clickrates gaan omlaag) en dan krijg je ineens weer een discussie over stijgende CPM. Enfin, buiten de vraag of het nou wel of niet goed is kunnen we wel constateren dat er in ieder geval wel een grens ligt bij bijvoorbeeld spyware, da’s gewoon illegaal.


    20 januari 2006 om 15:31
    media

    Jacobien, eigenlijk heeft JWB het antwoord al gegeven. In theorie helemaal waar maar in de praktijk wil dat nog wel eens iets anders blijken.

    Vraag me wel eens af hoeveel traditionele mediabureaus hier nu van op de hoogte zijn. Kopen die blind in of zouden ze zich ook echt verdiepen in deze materie?


    20 januari 2006 om 15:52
    Karel Kolb

    Zit momenteel bij TradeTracker in Almere, zal het meteen eens voorleggen aan Paul. 🙂


    20 januari 2006 om 16:31
    maarten

    @marco

    “Vraag me wel eens af hoeveel traditionele mediabureaus hier nu van op de hoogte zijn. Kopen die blind in of zouden ze zich ook echt verdiepen in deze materie?”

    Ik ben bang dat dit pas naar voren komt als de directeur ’s avonds zijn merk op ogrish.com ziet. En dan ga je vragen..


    20 januari 2006 om 17:43
    BasPaauw

    Ik denk dat vrijwel alle traditionele (online) mediabureaus hier goed van op de hoogte zijn. Met name omdat deze over het algemeen de grotere bedrijven vertegenwoordigen die zich zo’n “foutje” niet kunnen veroorloven. Als er tijdens de campagne toch iets gebeurt dat niet de bedoeling is dan is dat al snel te zien in de resultaten die ieder beetje traditioneel mediabureau moet kunnen leveren. De conversie en de kwaliteit wordt al snel minder.

    Bovendien licht je de klant altijd in over de eventuele risico’s van goedkope traffic. Het is dan aan de klant zelf om te beslissen of hij dat risico wel of niet neemt. En ja, het wordt natuurlijk steeds verleidelijker om goedkoper clicks of leads in te kopen indien mogelijk.

    Niet schrikken affiliates: In de US koop ik leads in met naam, toenaam en zipcode bij betrouwbare partijen voor prijzen tussen de 50 en 75 cent (inclusief creatie). Getarget kom ik op 1.5 a 2 dollar uit. Maar ja; ga dit ook eens vergelijken met CPM’s tussen de 5 en 10 dollar. En vergelijk het ook eens met de gemiddelde kosten per click van 50 cent (travel industry average) op search engines.


    20 januari 2006 om 18:22
    JWB

    Hoi Bas. In Europa (met name Franrkijk en UK) wordt het plaatsen van creaties op bv Bittorrent sites een steeds grotere issue. Hoe is dat op dit moment in de VS? Staat bovenstaand debat daar ook nog steeds op de agenda of zijn er inmiddels wat beslissingen genomen? Ik las gisteren op Marketingvox weer het een en ander over 180solutions en WhenU…maar tegelijkertijd verdienen die clubs toch behoorlijk veel geld dus blijkbaar zijn er ook in de VS nog genoeg adverteerders en bureaus die het wel prima vinden. En je noemt in je reactie “betrouwbare partijen” maar hoe controleer jij dat? En hoe garanderen zij het, mede in het licht van mijn eerdere opmerking over het eenvoudig copieren van tags?


    20 januari 2006 om 18:59
    BasPaauw

    Hi JW, Het kopiëren van tags kan natuurlijk altijd gebeuren dat is het risico waar je het met de adverteerder over moet hebben. Maar hoe vaak gebeurt dat nou eigenlijk? Partijen als WhenU en 180solutions hebben inmiddels wel hun beleid aangepast alleen ga ik niet met ze in zee omdat ze nog steeds erg op het randje zitten. Veel partijen noemen zich ook vaak onterecht behavioral marketing advertisers. Betrouwbare partijen noem ik Valueclick en Advertising.com. Partijen die een naam hoog te houden hebben.

    Schijnbaar zijn er nog genoeg partijen die bereid zijn om zich met spyware in te laten want ze bestaan nog steeds. Ook ik heb regelmatig een spyware stalker op mijn voicemail staan (niet voor niets screen ik ieder nummer). Maar ik denk dus dat met name onervaren online marketeers en marketeers zonder scrupules op dit soort aanbiedingen ingaan en niet traditionele media bureaus.


    20 januari 2006 om 19:50
    maarten

    @JWB:

    Bittorrent sites vind ik niet bezwaarlijk, daar ga je bewust heen. Je kunt eventueel stellen dat je als adverteerder mogelijk illegale activiteiten steunt, maar die discussie is nog niet helemaal uitgewoed, en hoef je daar als adverteerder niet te moralistisch in te zijn. Wel kun je vanuit umfeld denken ernstige vraagtekens zetten of je het als A-merk gepast vindt om op pornhosters/bittorrent sites te staan. WhenU/Coolwebsearch/180solutions/Cydoor en de russische varianten installeren spy- en malware. Daar moet je imho wel degelijk de lijn trekken.

    @Bas:

    De voorbeelden heb ik maar niet genoemd, maar helaas wel aangetroffen. Ervaren mediainkopers met A-merken zijn zonder te weten dat ze hier aan mee doen te vinden bij al deze leveranciers. Ik vergelijk het met spam. In de tijd dat ik wat hielp bij spamvrij herinner ik me dat grote hypotheekadviseurs leads inkochten bij spammers. Boter op het hoofd waar het vandaan kwam.


    21 januari 2006 om 05:28
    media

    Misschien moeten we eens bijhouden welke A-merken voorbijkomen op deze spyware. Ik wil daarvoor wel een lijstje aanleggen en deze hier tzt publiceren. Dus stuur die voorbeelden maar op!


    21 januari 2006 om 09:42
    Marker

    Beetje een vaag verhaal….


    28 maart 2009 om 11:15
    Maurice

    Ik wilde net een reactie plaatsen, toen zag ik dat het vrij oud nieuws is…. 😉


    16 april 2009 om 15:27
    Sjoerd

    Ondanks dat het oud nieuws is Maurice, wil ik via deze weg ons nieuwe online adverteerders platform kenbaar maken.

    Adverteerders kunnen zelf op land, taal, stad, desktop en mobiel targetten en daarbij gebruik maken van zowel tekst als grafische banners.

    Ook is het mogelijk om zelf te kiezen welk kostenmodel je wilt.

    Wij zeggen gebruik adwords, want dat is gewoon goed, maar probeer een klein budjet in ons systeem en vergelijk de resultaten. Wij zijn vele malen voordeliger dan adwords. Dus wellicht tot snel 🙂


    9 maart 2012 om 05:51
    online verdienen

    Denk dat als je hier traffic koopt google dit niet leuk vind en dat je zo naar beneden keldert net al smet spam backlinks


    8 mei 2012 om 14:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!