AD komt met nieuwslezer

6 februari 2006, 09:17

Het Algemeen Dagblad neemt komende woensdag zijn eigen nieuwslezer in gebruik. De lezer haalt automatisch de laatst geplaatste artikelen op de AD-website op. Het AD gaat via de nieuwslezer ook speciale services aanbieden, waaronder videobeelden tijdens de Olympische Winterspelen in Turijn en het WK voetbal in Duitsland (via: IJ).

Steeds meer uitgevers lijken met een eigen nieuwslezer te komen. Zo hebben we inmiddels de nieuwsklikker van de Volkskrant, de nieuwslezer van NU.nl en de Koppensneller van @Home. En opvallend, niemand heeft het meer over een branded RSS-reader.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

15 Reacties

    Luc Franken

    Het is natuurlijk erg krachtig om gebruikers aan je krant te koppelen. Mensen installeren nou eenmaal niet allemaal 10 nieuwsreaders dus zodra ze de eerste geinstalleerd hebben zullen vele deze blijven gebruiken. Zeker als er ook steeds nieuwe verbeteringen komen zoals videobeelden.


    6 februari 2006 om 09:38
    media

    Mee eens Luc; toch blijf ik worstelen met de vraag waarom je als eindgebruiker kiest voor een nieuwslezer naast een RSS-reader (of straks de geintegreerde RSS-lezer van IE).

    Zoals ik al aangaf is het ook opvallend dat de term RSS niet meer wordt gebruikt. Een goede zaak denk ik omdat RSS-reader overkomt als iets technisch, een nieuwslezer zegt eigenlijk precies wat het ding doet. Daarin ligt voor een deel ook de verklaring dat de Volkskrant nieuwslezer een succes is (laatste cijfers die ik heb gezien in december: 300.000 downloads). De RSS-reader van NU.nl is veel minder vaak gedownload (laatste cijfers die ik heb gezien in december: 11.000 downloads).


    6 februari 2006 om 09:47
    jeroenmirck

    RSS is inderdaad techneutentaal, waarmee je het grote publiek afschrikt. Datzelfde speelt bij de term ’triple play’. Door zoiets een aansprekende naam te geven, maak je het toegankelijker en aansprekender voor de eindgebruiker. Kijk dat is marketingcommunicatie!


    6 februari 2006 om 09:50
    Hans-Peter Harmsen

    Het is voor een eindgebruiker heel logisch om te kiezen voor een nieuwslezer naast een RSS-reader. Ik doe dat zelf bijvoorbeeld. Dat komt omdat we het hier over heel verschillende vormen van nieuws hebben.

    Mijn Nieuwsklikker gebruik ik om de feeds (vooral echt nieuws) in de gaten te houden waarvan ik METEEN op de hoogte gehouden wil worden.

    Mijn blogreader (bloglines in mijn geval) gebruik ik artikelen (vakliteratuur) te lezen die niet zoveel haast hebben.


    6 februari 2006 om 12:59
    Arnoud

    Zou de bij een krant horende nieuwslezer echt zin hebben? In IE7 zit RSS ingebouwd, in FF ook al. Ik vind het een leukigheidje voor abonnees, maar verder is het een waardeloos ding dat binnen een paar jaar afgeschreven kan worden als investering die zich nooit heeft terugbetaald. Of niet?


    6 februari 2006 om 13:01
    media

    Arnoud, dat was mijn mening ook enkele jaren geleden. Toch lijkt de RSS-reader op dit moment vooral voor de early-adaptors en zullen de nieuwslezers nog een flink marktaandeel pakken.


    6 februari 2006 om 13:06
    Eduys

    Ik was zelf ook altijd tegenstander van branded RSS lezers vanuit mijn eigen optiek, namelijk dat ze gesloten zijn (waren), waardoor ik meerdere lezers naast elkaar moest hebben. Maar daar zit ook precies de crux: wij, lezers hier op MF, lopen ver voor op de gemiddelde consument.

    De gemiddelde consument heeft nog geen flauw benul van RSS, en dus is er wel degelijk markt voor.


    6 februari 2006 om 13:39
    Eduys

    Hmm. Lees net jouw reactie Marco. We denken er dus duidelijk hetzelfde over.


    6 februari 2006 om 13:39
    yizmo

    Door wie is de AD RSS notifier gemaakt? Infocaster of Oberon?


    6 februari 2006 om 19:05
    diederick

    .. totdat met een jaar of 3 de gemiddelde internetter een lezer van het AD heeft en 1 van marktplaats en 1 van de plaatselijke voetbalclub en er zo nog 5 en vervolgens denkt.. zou ik die niet kunnen combineren? et voila.. de rss-reader wordt gemeengoed.. feitelijk dus een nutteloos fenomeen.. commercieel en marketingtechnisch vast een (kort) succes…


    6 februari 2006 om 20:24
    Luc Franken

    Misschien is het wel niet zo leuk als wij allemaal willen, maar: het werkt! Zolang die branded nieuwslezers maar blijven innoveren blijft het een interessant ding voor de simpele gebruiker.


    6 februari 2006 om 20:52
    Hans-Peter Harmsen

    yizmo, de AD Nieuwslezer is door Oberon gemaakt.


    7 februari 2006 om 07:09
    diederick

    @ Marco,

    Mee eens. Maar hoe zie je dit in de toekomst? @Home als softwareontwikkelaar? Ik zie de branded reader toch als een tijdelijk populaire nieuwslezer maar deze zullen nooit kunnen voldoen aan de veeleisende consument….

    Kijk als voorbeeld even naar de koppensneller.. ik kan bv niet mijn favoriete radiostream “DI.fm” toevoegen.. of berichten opslaan… of ze op meerdere lokaties opvragen.. of mate van belangrijkheid aangeven… en zo heeft iedere gebruiker zijn wensen..

    koppensneller zal deze functionaliteiten niet snel beschikbaar kunnen maken en vandaar dat de consument dan toch over zal stappen naar gespecialiseerde produkten..

    ..maar dat denk ik dan weer he..;)


    7 februari 2006 om 08:01
    ErwinVanLun

    @allemaal: kranten, televisiejournaals en internetnieuwsites ontwikkelen zich stuk voor stuk tot ‘personal news brands’: merken die jou persoonlijk op de hoogte houden. Uiteindelijk zullen [em]personal news brands[/em] profielen van je bouwen, kan je vragen stellen over het nieuws in een gesproken dialoog, en kan je zelf nieuws aanleveren via tekst, foto of video. Weblogs zijn hier een voorloper van. Vroeg of laat kunnen we zelfs live meekijken door de mobiele camera’s van andere burgers. Dan maken we het nieuws met z’n allen. De ontwikkeling van nieuws klikkers is daar maar een onderdeel van.

    Alle ontwikkelingen zijn stapjes in die richting. Nieuwsklikkers bekijken nu alle veel meer bronnen dan alleen de krant zelf. We vinken aan wat we interessant vinden. Straks PC (of beeldscherm ) onafhankelijk. Bij welk scherm we ons dan ook bevinden, het personal news brand houdt ons dan op de hoogte.

    En onder water wordt er dan ergens XML en/of RSS of hun toekomstige varianten gebruikt. Maar geen consument die dat weet, maar dat is ook niet belangrijk. Weet iemand immers wat een TNT-transistor is ? (je TV zit er vol mee!)

    Nieuwsmerken als AD, Het Journaal of ANP kunnen zich ontwikkelen als personal news brand. Zij hebben een betrouwbare naam mee. @Home wordt toch gepercipieerd als technologie, als accessprovider en wellicht een stuk security. Ik geloof niet in de omslag van dit soort technologie merken in nieuws merken. Dat zal een zware slag worden.. Maar met goede wil misschien toch te proberen.. AD maakt echter goede kans en ik zie dit als een goede stap van het AD.


    7 februari 2006 om 19:43
    diederick

    @Erwin

    Maar verplaats je eens in de rol van werkgever.. personeel dat om de 5 seconden wordt voorzien van nieuws.. logs.. en erger nog de reacties daar op… van werken is dan geen sprake meer en men is continue afgeleid.. meeting achter de rug? eerst even kijken wat ik gemist heb.. terwijl nieuwe feeds blijven komen… dat leidt tot een verbod op de werkvloer.. maar ook prive leidt dit tot afstomping..

    Mogelijke oplossing?… alle feeds worden keurig bewaard en opgeslagen.. en om 2 uur ’s nachts wordt er een keurig krantje opgemaakt welke ’s ochtends in mijn bus of printer ligt! En tevens een podcast voor in de file…


    8 februari 2006 om 20:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!