Zoekmachines en portals overdag populairste sites

5 maart 2003, 06:41

Zoekmachines, portals en communities zijn overdag de best bezochte sites, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek naar ‘time-targeting’ door adverteerders. Websites bereiken ‘s avonds meer publiek dan print en radio en overdag ook meer dan televisie.

Het rapport van MORI Research onderzocht op welke momenten van de dag consumenten welke mediavormen prefereren. Internet blijkt – weinig verrassend – onder werktijd, tussen acht uur ‘s ochtends en zes uur ‘s middags het populairste medium. Vooral tussen acht en elf in de ochtend bezoekt 59 procent van de ondervraagden internet. Radio trekt dan 34 procent van de consumenten, print slechts zestien procent. Opmerkelijker is echter dat volgens het onderzoek tussen zes en tien ‘s avonds internet na televisie de best bekeken mediavorm is.

In dat laatste tijdssegment regeert de televisie, die tussen zes en tien de voorkeur geniet van 78 procent van de ondervraagde Amerikaanse consumenten en na tienen van 35 procent. MORI Research, dat zijn studie verrichtte in opdracht van de Online Publishers Association, benadrukt wel dat de internetpenetratie natuurlijk kleiner is dan die van de andere mediavormen, zo meldt eMarketer.

Het onderzoek hield ook tegen het licht welke sites het meest bezocht worden. Overdag is dat de categorie zoekmachines, portals en communities en ‘s avonds en in het weekend entertainment. De eerste groep is in de vroege morgen eerste keus van 13,6 procent van de ondervraagden en tot vijf uur ‘s middags van 12,4 procent. Entertainment kent vooral pieken na elf uur ‘s avonds en in het weekend, met respectievelijk 19 en 18,4 procent. Nieuws- en informatiesites komen niet verder dan 11,1 procent, in de vroege morgen.

Uit een verwant onderzoek van DoubleClick komt naar voren dat time-targeting door adverteerders bijna nooit gebruikt wordt. Dat meldde Emerce eind vorig jaar ook al, toen AOL bekend maakte te starten met het aanbieden van advertenties op ‘prime time’. Verreweg de meest gebruikte vorm van targeting is op basis van keyword en content.

Bron:

http://www.emerce.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!