Disney beste Super Bowl commercial 2006
Niet de GoDaddy commercial maar de Disney commercial blijkt de beste Super Bowl commercial te zijn geweest. Middels een zogenaamd functional magnetic resonance imaging (fMRI) onderzoek is gekeken naar de hersenactiviteiten van mensen die de Super Bowl commercials voor het eerst te zien kregen.
Op basis van dit onderzoek met vijf vrijwilligers en 24 commercials is de commercial “I’m going to Disney” winnaar. Gedurende het bekijken van deze commercial zijn vooral de hersengebieden waar gevoelens van waardering, identificatie en empathie huizen actief. Slechtste commercials op basis van dit onderzoek zijn Burger King, FedEx en GoDaddy.
Het onderzoek heeft nog een aantal andere interessante uitkomsten:
- Respondenten geven sociaal wenselijke antwoorden. Vrouwen waarderen commercials met sexy dames lager, maar hun hersenen geven gevoelens van empathie weer. Ook wordt de FedEx commercial als grappig ervaren, terwijl hun hersenen toch duidelijk gevoelens van bedreiging aangeven op het moment dat grotbewoner wordt plat getrapt aan het einde van de commercial.
- Gewenning treedt snel op; De tweede keer dat een commercial wordt bekeken, zijn de hersenactiviteiten al afgezwakt.
Iemand overigens “I’m going to Disney” op internet gevonden?
Via Frislicht.