De vakantie- en vrijetijdsconsument van 2015

16 februari 2006, 18:12

Vakantie en vrije tijd worden steeds meer een middel om je te onttrekken aan de druk van de Nederlandse prestatiemaatschappij. Ondernemingen die de toerist en recreant een onbezorgde beleving kunnen garanderen zullen dan ook de slag winnen. “Even niets aan je hoofd, geen zorgen, geen gedoe, dat is wat de mensen willen”, aldus TNS Nipo in een groot toekomstonderzoek dat vanmiddag door ANVR en Bewetour werd gepresenteerd.

De 50-plussers gaan de komende jaren het vakantie- en vrijetijdspatroon in Nederland domineren. Niet alleen komen er de volgende tien jaar één miljoen 50-plussers bij, het is ook een groep met veel vrije tijd, die een groot deel van het totaal aantal vakanties maakt. Bovendien stellen ouderen andere eisen aan vakantie en vrije tijd dan jongeren. Gaat het bij jongeren vooral om de ‘status’, bij ouderen staat de beleving op zich centraal.

Dit zijn enkele van de conclusies van een grootschalig onderzoek uitgevoerd door TNS Nipo in opdracht van de stichting Bewetour: ‘Future Developments, Future Generations; de vakantie- en vrijetijdsconsument van 2015’. De resultaten van het onderzoek werden vandaag gepresenteerd tijdens het ‘ANVR Bewetour Toekomstcongres’, mede georganiseerd naar aanleiding van het 40-jarig jubileum van het ANVR.

Twee generaties.

Het onderzoek is gehouden onder een representatieve steekproef van Nederlanders in de leeftijdsgroepen 15 tot 19 jaar en 55 tot 59 jaar. TNS Nipo schetst een beeld van deze twee belangrijke generaties in 2015 (dan 25 tot 29 jaar en 65 tot 69 jaar), de jongeren en de ouderen: wat hen drijft, wat ze belangrijk vinden en hoe ondernemers daarop kunnen inspelen.

Ouderen boeken steeds vaker een vakantie.

Volgens Onderzoekdirecteur Ad Schalekamp van TNS Nipo zullen alleen toeristisch recreatieve bedrijven die inhaken op de komende veranderingen de boot niet missen. De veranderingen voltrekken zich in hoog tempo: in 1989 boekten jongeren 1,5 keer zoveel vakanties als ouderen. Vijf jaar later, in 1994, waren het de 50-plussers die 1,5 keer zoveel vakanties boekten dan jongeren. Deze verhouding is inmiddels nog meer uit elkaar komen te liggen en zal zich ook de komende jaren doorzetten.

Tachtig procent van de 50-plussers onderneemt drie vakanties per jaar. Zij houden een ongewijzigd vakantiepatroon tot ongeveer hun zeventigste, wat neerkomt op een periode van maar liefst 20 jaar. Hoewel kwaliteit en zekerheid voor deze groep steeds belangrijker worden, vraagt zij niet primair om luxe: zij gaan liever met de kleinkinderen en ontzeggen zich luxe. Zekerheid en veiligheid moeten wel gegarandeerd zijn, daar wil men ook extra voor betalen.

Twee groepen.

De toekomstige jongere generatie van 25 tot 29 zal naar verwachting uiteenvallen in twee groepen: de ‘ambitieuzen’ en de ‘gezelligheidzoekers’. Voor de ambitieuzen is het van belang de schaarse vrije tijd zinvol en vooral onderscheidend te beleven: een goed geregelde unieke ervaring. De gezelligheidzoeker wil vooral zekerheid, veiligheid en een omgeving waarmee hij zich kan identificeren. De twee groepen jongeren kennen ook enkele overeenkomsten. Zo zijn ze beide gehecht en gewend aan een hoge mate van luxe en comfort. Ook zijn beide groepen conjunctuur gevoelig, maar in plaats van in te boeten op kwaliteit, zal eerder de frequentie en duur van vakantie- en vrijetijdsactiviteiten worden teruggebracht.

Door het toenemende belang van belevingsaspecten geldt dat voor zowel jongeren als ouderen de betekenis van het vakantie- en vrijetijdsproduct van groter belang gaat worden in de marketing dan het feitelijke product zelf.

Bron: Persbericht TNS Nipo

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!