Online-krant verandert Korea

7 maart 2003, 11:24

Korea is het wonder van internet, en ook internetpublicaties hebben er vergaande invloed. Dat blijkt het best uit het succes van de online-krant OhmyNews.

De krant constateert met velen dat Korea een metamorfose heeft ondergaan van een typisch Aziatische conservatieve staat naar een moderne, springlevende samenleving. Internet speelde daarbij zijn rol, wat bijvoorbeeld blijkt uit 70 procent breedband-aansluiting.

OhmyNews, afgeleid van ‘Oh my God’, trekt dagelijks 20 miljoen pageviews van 14 miljoen bezoeken, op een bevolking van 40 miljoen zielen. Het is opgezet in 2002 door de toen 35-jarige Oh Yeon Ho die voor ondergrondse bladen schreef tijdens de dictatuur.

De redactie groeide van 4 naar 40, maar slechts 20 procent van de publicatie komt van hen, het meeste betreft ingezonden stukken en reacties. Dit ratjetoe maakt de uitgave aantrekkelijk en ook mondiaal een voorloper.

Het probleem van de geloofwaardigheid, objectiviteit en het gewicht van de diverse bijdragen probeert de krant op te lossen met een beoordelingssysteem. Daar is ook de beloningsstructuur op gebaseerd.

Daar de uitgave in het Koreaans is, is er niet veel van te zien, maar het is wel duidelijk dat er een druk bulletin board aanwezig is.

De uitleg van de oprichter in de New York Times over nieuwe vormen van journalistiek en de rol van internet zijn interessant.

Het gewicht van de krant neemt juist toe gezien de populariteit. Zo lieten de traditionele kranten recent het nieuws voorbijgaan van een aanrijding van een Amerikaanse patrouille, waarbij twee Koreaanse meisjes omkwamen. OhmyNews pakte het op en er volgden demonstraties en politieke aandacht.

Bronnen:

http://www.planet.nl/

http://www.nytimes.com/

http://www.ohmynews.com/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!