10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Nog op vakantie afgelopen week? Of geen tijd om alle onderzoeken door te spitten? No worries. Ik heb 10 van de meest interessante onderzoeken van afgelopen week voor je op een rijtje gezet. Deze week onder andere de laatste bezoekscijfers van social media in Nederland, de tijdsbesteding van diverse media en onderzoek naar de optimalisatie voor mobiele gebruikers.
Global Shopping Report August 2012
Uit het Global Shopping Report van Nielsen blijkt dat E-Commerce steeds normalter wordt voor consumenten. Het onderzoek naar de online shopping gewoonten toont aan dat 44% van de consumenten in de komende twee jaar online eten & drinken aan te schaffen. Daarnaast zegt 61% online onderzoek te doen voor de dagelijkse boodschappen.
comScore European Engagement Stats
Na internetgebruikers uit het Verenigd Koninkrijk zijn Nederlanders de meest actieve online Europeanen. De gemiddelde Europeaan spendeerde 25.9 uur online door afgelopen juli. In Nederland brachtten we gemiddeld 29,4 uur door online, de Britten spannen de kroon met 39 uur.
Mediamonitor 2011
Dagbladen bereiken steeds minder mensen terwijl het internetgebruik in 2011 naar recordhoogte steeg. Dat blijkt uit de jaarlijkse Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media. Nederlandse consumenten keken gemiddelde 191 minuten per dag televisie, en naar radio werd gemiddeld 203 minuten geluisterd.
Social networking in Nederland
Volgens de laatste bezoekscijfers van social media in Nederland is het verschil tussen Hyves, Twitter en LinkedIn kleiner dan ooit. In juli ontving Hyves 3,8 miljoen maandelijks unieke bezoekers, gevolgd door Twitter met 3,7 miljoen. LinkedIn doet met 3,5 miljoen weinig onder voor de andere twee.
The Deciding Factor: Big Data & Decision Making
Negen op de tien topmanagers ziet data als de vierde productiefactor en ziet (digitale) gegevens daarmee als net zo fundamenteel als land, arbeid en kapitaal. Uit interviews met 600 topmanagers blijkt dat het gebruik van Big Data de bedrijfsperformance met gemiddeld met 26 procent verbeterd. De impact van Big Data zal naar naar verwachting toenemen met zo’n 41 procent in de komende drie jaar.
TV: Why?
Het rapport TV: Why? onderzoekt de aantrekkingskracht van de TV met het oog op het verandert video consumptiegedrag van de consument. Door te begrijpen waarom TV zo'n succesvol medium is (geweest), kunnen we een uitspraak doen over hoe we deze ervaring online kunnen dootrekken.
Mobile Site Optimisation Study
Uit onderzoek van IAB UK blijkt dat de gemiddelde tijd die bezoekers op een website spenderen twee minuten langer is wanneer de site geschikt is voor mobiele gebruikers. De cijfers benadrukken hoe belangrijk een mobiele website voor merken kan zijn. Uit eerder onderzoek van Google (2011) bleek dat 79% van de merken geen mobiele site had. Het onderzoek van IAB UK laat zien dat op dit moment bijna 40% van de top 100 merken in de UK zoals Tesco, B&O en Boots een website hebben die geschikt is voor mobiele gebruikers. Een positieve trend dus die bewijst dat mobiel -althans in het Verenigd Koninkrijk- langzaam maar zeker op de agenda komt te staan bij de meeste merken.
Onderzoek naar digitale media binnen marketing- en communicatie-opleidingen: de resultaten
Vijf jaar geleden constateerden we hier op Marketingfacts dat er (te) weinig aandacht was voor online marketing binnen het hoger onderwijs. Maar waar staan we nu, vijf jaar later, met digitale media in het onderwijs? Om hier een antwoord op te kunnen geven voerden we deze zomer een onderzoek uit aan de hand van een enquête onder ruim 130 docenten en studenten van diverse hogescholen en universiteiten. Vandaag delen we hier graag de resultaten.
Eén op de vijf Nederlandse huishoudens in bezit van tablet
Meer dan 1 op de 5 Nederlandse huishoudens (22 procent) is in bezit van een tablet, zo blijkt uit het 'Dutch Tablet User Q2 2012' onderzoek (N=6.300) van Telecompaper. Een bijna verdubbeling ten opzichte van de vorige meting over de tweede helft van 2011, toen nog 12% van de huishoudens een tablet had. In 4% van de huishoudens zijn 2 of meer tablets aanwezig. Nog eens 16% van de consumenten is van plan het komende half jaar een tablet aan te schaffen.
Bedrijfsintegrale inzet van social media: veel geblaat, weinig wol
Een statement doet het altijd goed. En gaat flink harder het web over dan wanneer je iets nuanceert. Zo was er gisterochtend het Quarterly Digital Intelligence Briefing onderzoek van Econsultancy en Adobe, dat concludeerde dat driekwart van de organisaties social media in de marketingmix en bedrijfsstrategie heeft geïntegreerd. Daarmee lijkt het wel snor te zitten met de bedrijfsmatige inzet van social media. Uit hetzelfde onderzoek blijkt het wel wat genuanceerder te liggen: in de praktijk gaat het vooral nog om het stuwen van verkeer en andere, meer praktische resutaten.
Afbeelding: Pascal (cc)
Overzicht naar mijn hart. Super dat je dit soort dingen opsnort en met ons deelt!