10 interessante onderzoeken van afgelopen week

26 januari 2013, 08:54

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 4 2012

De onderzoeken zijn lekker op gang gekomen de afgelopen week. Tijd voor een weekoverzicht. Deze week kwamen Gartner en IDC naar buiten met cijfers over mobile advertising en smartphonebezit. Ook publiceerde Currence jaarcijfers over het iDEAL-gebruik in Nederland.

Health apps: 1 op de 5 smartphone-bezitters managet gezondheid

Het nieuwe jaar starten we vaak massaal met goede voornemens. En niet zonder resultaat, laat recent onderzoek zien. Want “hoe meer je met je goede voornemens geconfronteerd wordt, hoe groter de kans is dat je voornemens ook daadwerkelijk slagen.” Daarom is het niet gek dat health apps steeds populairder worden: 1 op de 5 smartphone-bezitters heeft het afgelopen jaar minimaal één app gedownload om zijn gezondheid mee te managen.

Lees verder

Online oriëntatie telefoonabonnement: Vodafone laat zien hoe het spel online gespeeld moet worden

Vodafone is de grote winnaar in een reeks van online oriëntatieonderzoeken die we bij WUA! uitvoerden de afgelopen twee jaar. Van de 150 mensen die meededen aan het onderzoek werd Vodafone door 108 respondenten gevonden. Jongerenmerk Hi van KPN is verstoten van de eerste naar de vierde plaats, T-Mobile stijgt ten opzichte van een eerder meting van plaats 4 naar nummer twee. GSMTopdeal is de hoogste nieuwe binnenkomer. In dit artikel neem ik je mee naar langs meerdere resultaten, waaronder vindbaarheid, verschillen in conversie, en bespreek ik het waarom achter de data. Waarom wint Vodafone en waarom is GSMtopdeal zo’n snelle stijger?

Lees verder

Welke muziek verhoogt jouw productiviteit?

Werkend Nederland geeft aan dat muziek de productiviteit op het werk verhoogt. Dit blijkt uit onderzoek dat wij vorig jaar in opdracht van Randstad Nederland hebben uitgevoerd. In het onderzoek zijn we zelfs zo ver gegaan dat we hebben gevraagd welke artiesten en nummers het lekkerst werken. Nou ben ik ook heel benieuwd welke muziek door Marketingfacts-bezoekers wordt geluisterd tijdens werk. Uiteindelijk kunnen we hiermee de 'marketingproductiviteit-playlist' samenstellen. Eerst een stuk achtergrond rondom de samenstelling van de playlists en vervolgens aan jullie het verzoek om jouw input te geven.

Lees verder

Verwachtingen mobile advertising in West-Europa naar beneden bijgesteld

De wereldwijde inkomsten uit mobile advertising zullen dit jaar groeien tot 11,4 miljard dollar. Dat voorspellen de analisten van Gartner. Volgens de onderzoekers verviervoudigen de advertentie inkomsten tussen 2011 en 2016. Gartner verwacht dat in 2016 de omzet zal oplopen tot 24,5 miljard dollar. Het komende jaar zal de omzet nog niet zwaar stijgen, wat veroorzaakt wordt door de dalende tarieven voor het adverteren op smartphones en tablets.

Lees verder

Webwinkelier verkijkt zich op tijd en traffic

Wat zijn de grootste behoeften van consumenten bij online kopen? Wat zijn de wensen van een webwinkelier? Deze vragen werden onder andere onderzocht in het E-Commerce behoeften onderzoek 2013 van PostNL uitgevoerd door Intomart GFK. In deel 1: de grootste uitdaging van webwinkeliers bij het opzetten en beheren van een webwinkel.

Lees verder

Recordaantal iDEAL-transacties tijdens feestdagen

De online betaalmethode iDEAL was ook in 2012 weer zeer populair. Ten opzichte van vorig jaar is het iDEAL-gebruik met 24,9% gestegen. Dat blijkt uit de laatste cijfers van Currence. Waar afgelopen oktober nog de grens van 10 miljoen maandelijkse betalingen werd doorbroken, was de feestmaand goed voor 11,7 miljoen betalingen. Daarmee is in 2012 in totaal meer dan 117,2 miljoen keer met iDEAL afgerekend.

Lees verder

TV Jaarrapport 2012

Al eerder stond er op Marketingfacts een samenvatting van het jaarrapport van SKO, maar nu is het hele TV Jaarrapport over 2012 beschikbaar. Het rapport bevat de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van TV. Het hele rapport maakt nog duidelijk dat uitgesteld kijken flink in populariteit is gestegen.

Lees verder

Marketeers komen van mars

Marketeers zijn geen doorsnee consumenten: ze lopen voorop als het gaat om het ontdekken van nieuwe online platformen, zijn gemiddeld vaker in het bezit van een smartphone en maken veel gebruik van uiteenlopende digitale media. Zodoende bestaat de kans dat marketeers de aansluiting met de gemiddelde consument mist. Dat is althans de conclusie van ExactTarget.

Lees verder

Facebook meest populaire app

Facebook is de meest gebruikte app in Amerika, zo blijkt uit nieuwe cijfers van comScore. Sinds afgelopen oktober heeft het sociale netwerk meer maandelijkse app gebruikers dan de kaartensoftware app van Google. Door het uitbrengen van een eigen iOS app trekt het gebruik van Google Maps wel snel aan.

Lees verder

Apple en Samsung drukken concurrentie verder weg

Uit de laatste cijfers van IDC blijkt dat de dominantie van Samsung en Apple nog verder is uitgebreid. De marktaandelen van de twee bedrijven zijn samen goed voor ruim tweederde van de markt. Met 215 miljoen verkochte smartphones (in 2012) heeft Samsung een verkoopaandeel van 39,6 procent. Twee jaar terug was dat nog 19 procent.

Lees verder

Afbeelding: William Hook (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!