10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 13 2013
Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken op een rijtje gezet, waarvan ik er twee wil uitlichten. Op basis van data van de Facebookpagina van Marketingfacts onderzocht Jonas Moons het effect van dag en tijdstip van plaatsing op het succes van updates. Het resultaat is duidelijk: ja er zijn verschillen, maar het effect is minimaal. Daarnaast het Data-Rich and Insight-Poor rapport, wat een kijkje geeft in welke mate bedrijven gebruik maken van data. Ik heb deze gebruikt voor een stuk over Big Data in het nieuwe Marketingfacts Jaarboek.
Facebookberichten: wanneer en hoe vaak?
Het is een vraag waar menig community manager mee worstelt: wanneer moet je je Facebookberichten plaatsen? En hoeveel moet je er maximaal plaatsen per dag? Het antwoord is simpel: er zijn belangrijkere dingen om je druk over te maken.
Vodafone heeft de snelste social customer service [onderzoek]
Consumenten gebruiken steeds vaker social media om in contact te komen met de klantenservice. Steeds meer organisaties zorgen daarom dat deze ook op Twitter bereikbaar is. 69% van de top 100 Nederlandse adverteerders is op dit moment actief op Twitter in Nederland en 59% reageert regelmatig op een mention. Met behulp van Coosto heb ik uitgezocht welk bedrijf relatief de meeste mentions beantwoordt, hoe lang ze erover doen om te reageren en welke nu de allersnelste reacties waren.
Waar bestellen wij onze pizza’s het liefst?
We doen het allemaal, vooral op zondag. Hoe en waar bestel jij het liefst je pizza? Bij die grote bezorgsite of het tentje om de hoek? Onderzoeksbureau WUA! stuurde respondenten voor het eerst op een online zoektocht naar pizzabakkers met een bezorgservice. Er werd een recordaantal websites bezocht, maar met name Thuisbezorgd.nl gaat er uiteindelijk met het bot vandoor.
The Effect of Post Type, Category and Posting Day on User Interaction Level on Facebook
In dit onderzoek van wetenschappers van de universiteit van Zürich wordt de effectiviteit van Facebookpostings onderzocht. Welke karakteristieken zorgen ervoor dat een Facebookbericht goed scoort? De onderzoekers kijken onder andere naar post type, categorie en dag van plaatsing. De effectiviteit wordt gemeten in het aantal interacties en de tijd die gebruikers spendeerden.
Viral video ads via Ad Symbiosis
Het is de heilige graal van digitale marketing: de virale advertentie. Een pitch die door een groot aantal kijkers wordt gedeeld met hun familie en vrienden. In een wetenschappelijk stuk publiceert professor Thales Teixeira enkele resultaten die adverteerders moeten helpen bij het ontwikkelen van een virale video.
Data-Rich and Insight-Poor
In welke mate is de marketeer klaar voor Big Data? Dat is waar dit rapport van Yesmail en Infogroup naar op zoek gaat. In welke mate wordt er nu al in oplossingen geïnvesteerd die de groeiende hoeveelheid klantdata aan kan? En welke data wordt er nu al gebruikt?
NOM Print Monitor 2012
De NOM Print Monitor (NPM) is hét bereiksonderzoek voor printmedia in Nederland. Jaarlijks worden ongeveer 22.000 respondenten van 13 jaar en ouder ondervraagd over het lezen van ruim 200 dagbladen en tijdschriften. Deze steekproef staat voor 14.016.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Daarnaast wordt in de NPM het gebruik van andere media vastgelegd, zoals tv-kijken, radio luisteren, internet- en computergebruik, bioscoopbezoek en het bekijken van gratis ansichtkaarten.
Most Successful Apps Monetize Their User Base
Het aandeel van in-app aankopen in de totale app omzet in de app stores groeit als kool. Steeds meer apps stappen over van betalen voor aanschaf naar een freemium model. Dat blijkt uit deze rapportage van Distimo. In het rapport schetst Distimo de ontwikkeling van in-app aankopen over tijd, en wordt er gekeken naar de gemiddelde omzet per download (ARPD).
Brand websites de meest belangrijke digital marketing tool
Brand websites, social media en online advertising zijn de meest effectieve digital marketing tools, dat zeggen althans Amerikaanse managers in een onderzoek van Gartner. Het budget voor digitale marketing maakt gemiddeld 2,5 procent op van de bedrijfsomzet. De managers verwachten dat het online marketingbudget in 2013 met 9 procent zal groeien.
Interactive Europe Report 2013
Slechts 11 procent van de Europeanen heeft eens een QR-code ingescant van een outdoor advertentie. Dit is niet erg veel, zeker als je nagaat dat meer dan de helft van de consumenten wel weet waar QR-codes voor staan.
Afbeelding: Kris Nelson (cc)