10 interessante onderzoeken van afgelopen week

13 april 2013, 08:30

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 15 2013

Een nieuwe week, een nieuwe set van 10 interessante onderzoeken. Deze week onder andere het 2013 Europe Digital Future in Focus rapport van comScore, Iene Miene Media 2013 van Mediawijzer en Mijn Kind Online en Email Marketing Industry Census van Econsultancy.

Digitaal Europa in cijfers

Je herkent het wel. Druk druk druk. In mijn geval komt dit op dit moment door het nieuwe Marketingfacts Jaarboek. Dan kan het zomaar zijn dat je ineens iets heel moois over het hoofd ziet. Zo kon ik mezelf wel voor m'n kop slaan toen ik me vanochtend realiseerde dat ik nog steeds niks had geblogd over het '2013 Europe Digital Future in Focus' wat comScore jaarlijks uitbrengt. Gelukkig wees Erik me erop en kan ik bij deze alsnog vertellen dat er het afgelopen jaar 408,3 miljoen Europeanen met een PC of laptop online gingen. Een toename van 7 procent ten opzichte van 2011. Ook blijkt dat 2 op de 3 Nederlanderse internetgebruikers in december 2012 een banksite bezochten. In Zwitserland was dit slechts 18,8 procent.

Lees verder

Nederlandse peuters verslingerd aan de tablet en smartphone

Een op de drie één-jarige kinderen speelt geregeld of vaak op een tablet. Dat blijkt uit het 'Iene Miene Media 2013' onderzoek onder duizend ouders met kinderen tussen 0 en 7 jaar, verricht door stichting Mijn Kind Online in opdracht van Mediawijzer.net. In 2012 was dit nog een op de acht één-jarigen. Bij de driejarigen is dit zelfs al meer dan de helft van de kinderen. Het merendeel van de ouders is positief over mediagebruik van hun kinderen. Ze zeggen dat het goed is voor de ontwikkeling van hun kind en voor later op school. Vooral educatieve spelletjes, geheugenspelletjes en filmpjes zijn populair. Vaders vinden het zelf belangrijker dan moeders om samen met hun ukkies op digitale media te spelen.

Lees verder

66% van de marketeers is gelukkig met de ROI van e-mailmarketing

Tweederde van de marketeers zegt dat e-mailmarketing een goede of uitstekende ROI kent. Dat blijkt uit het Email Marketing Industry Census-rapport (n=1.300) dat Econsultancy voor de 7e keer heeft uitgevoerd. 8 procent van de respondenten geeft aan dat de helft van de sales via e-mailmarketing wordt gegenereerd. Ondanks de goed beoordeelde ROI steken bedrijven nog weinig tijd in het optimaliseren van campagnes. Leuk weetje is dat onze eigen Jordie van Rijn aan het rapport heeft meegewerkt.

Lees verder

Social media-cijfers België maart 2013: Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn en meer

Een nieuwe maand is weer een aanleiding voor een nieuw ovezicht van de social media-cijfertjes voor België. Vanaf deze maand kan je drie nieuwe grafieken vinden. Deze geven de globale evolutie aan van WordPress.com, Tumblr en Badoo. Deze sites geven zelf geen opsplitsing per land. Het lijkt mij wel interessant de globale cijfers te volgen. De trends van de afgelopen maanden zetten zich door, wat op zichzelf natuurlijk geen verrassing is. Facebook groeit nog lichtjes met 8% op jaarbasis, de magische grens van 5 miljoen gebruikers komt zeer dichtbij. LinkedIn blijft stevig groeien, het groeipercentage daalt lichtjes de afgelopen maanden maar is nog steeds indrukwekkend (30% op jaarbasis). Sommige platformen doen het goed, zoals Seniorennet (+12%) en Canalblog (+14%), andere tonen een negatieve trend, zoals Skyrock (-5%).

Lees verder

Q4 2012 Email Trends and Benchmarks

Elk kwartaal rapporteert Epsilon een analyse van de performance van e-mailmarketing. Hierin worden onder andere uitsplitsingen gemaakt naar industrie en type mailings, om zo een goed beeld te krijgen van de performance van mailings van het bedrijfsleven. Voor dit rapport over het vierde kwartaal zijn 7,3 miljard mailings geanalyseerd.

Lees verder

Profielen en trends Video-on-Demand

Het aantal Nederlanders dat via Video-on-Demand thuis naar films kijkt is in drie jaar tijd meer dan verdubbeld is. Dat blijkt uit dit rapport van Stichting Filmonderzoek. Met VoD kunnen consumenten via het internet films, tv programma’s en andere videocontent direct op de computer, tablet of via een set-top box aangesloten op de televisie streamen. Inmiddels kijken bijna 2 miljoen Nederlanders via Video-on-Demand (VoD) naar films. De omzet is opgelopen naar ±72 miljoen euro.

Lees verder

Disclosing information about the self is intrinsically rewarding

Dit wetenschappelijke onderzoek van Mitchell & Tamir uit 2012 wijst uit dat het 'praten over jezelf' voor mensen intrinsiek belonend werkt. Dit is ook waarom mensen graag hun ervaringen willen delen met anderen. Sterker nog, in het onderzoek waren de proefpersonen bereid minder geld betaald te krijgen voor een taak indien ze daarna hun mening over die taak mochten delen met de onderzoekers.

Lees verder

“Internet Explorer users are the most valuable customers”

Gebruikers van Internet Explorer zijn het meest waardevol, dat blijkt uit analyse van Qubit onder 100 miljoen gebruikers op 90 grote Britse retailsites. IE gebruikers zijn gemiddeld £2.42 per bezoek waard, en hebben de hoogste conversie: 3.14 procent. Hoewel de waarde van winkelmandjes van gebruikers van andere browsers gemiddeld hoger zijn, zorgt de hoge conversie ervoor dat IE gebruikers gmiddeld het meest waard zijn.

Lees verder

“The State Of Consumers And Technology: Benchmark 2012, Europe”

Nieuw onderzoek van Forrester in de EU5 (Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Spanje) toont aan dat Britse consumenten het meest connected zijn in Europa. 83 procent van de Britten is regelmatig actief op het web. In het rapport bevindt zich de jaarlijkse update van de Technographics Ladders van EU5 landen.

Frankrijk blijft bij de andere 4 landen. Slechts 56 procent van de consumenten bezit een laptop, 42 procent een smartphone en 7 procent een tablet. Een update van de technographics ladder voor Nederland volgt binnen enkele weken, dan zal ik die zeker op Marketingfacts bloggen.

Lees verder

Brave New Digital World

Het gefragmenteerde medialandschap krijgt te maken met steeds meer nieuwe platformen. Denk aan connected TV's, smartphones, tablets, gaming consoles en aan allerhande wearables zoals Google Glass en smartwatches. Hoe ga je daar als bedrijf mee om? Wat betekent dat voor analytics?

Lees verder

Afbeelding: Andrea Balzano (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!