10 interessante onderzoeken van afgelopen week

16 juni 2013, 08:51

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 23 2013

In deze blog heb ik de meest interessante rapporten en onderzoeksresultaten van afgelopen week voor je op een rijtje gezet. Naast een aantal downloads vind je in deze blog nog een oproep voor een eigen onderzoek naar de toekomst van de arbeidsmarkt voor marketeers.

Storing ING leidde niet tot een negatiever online sentiment op de lange termijn

Begin april werd de ING getroffen door een aantal storingen. Uit het Social Insights Top-100 Merken onderzoek (Greenberry, 2013) bleek dat deze storing het meest besproken onderwerp op sociale media was in de afgelopen drie maanden. Maar heeft dat geleid tot een negatiever online sentiment rondom het merk ING? En wat is de waarde van online sentiment voor merken in het algemeen?

Lees verder

Zalando favoriet voor online shoppen naar hardloopbroek

Wanneer respondenten zich online oriënteren op de aanschaf van een hardloopbroek, is de kans het grootst dat ze bij Zalando uitkomen. Dat blijkt uit de recente Web Performance Scan die wij uitvoerden. De tweede en derde plaats op de ranglijst zijn voor Plutosport en Wehkamp. De top 3 krijgt gezamenlijk 45% van de totale voorkeur.

Lees verder

Merken en verhalen: een love story of een catch-22?

Merkbeleid is aan het veranderen. Steeds meer dringt het besef door dat merken zich niet alleen moeten richten op naamsbekendheid of merkattitude. Het moet gaan om het creëren van merkbetrokkenheid door het bieden van originele, memorabele, betekenisvolle ervaringen. Merkmanagement draait niet meer om een oppervlakkige flirt met een consument, maar om stabiele, duurzame liefdesrelaties. Waar marketing zich voorheen nog vooral bezighield met het maken van een goede eerste indruk door cheesy openingszinnen (slogans) of een aantrekkelijk uiterlijk, is het begrip doorgedrongen dat merken méér moeten investeren om te komen tot betekenisvolle relaties met hun publiek.

Lees verder

Oproep: Imagineer. Realtime marketeer. Crowdfunding consultant. Wat ben jij volgend jaar?

Wat staat er bij jou op het visitekaartje? Ben je toevallig chief listening officer? Dan ben je in goed en (vooral) select gezelschap. Sterker nog: je heet waarschijnlijk Corine, want ik vind er op LinkedIn slechts één in Nederland. Corporate storyteller? Drie resultaten. En je maakt nog kans om de eerste realtime marketeer te worden in het land! Maar zijn ze nou onzin, die 'nieuwerwetse' functietitels? Zeker niet, eerder een indicatie van de ontwikkeling van het vak. De eerste e-businessmanager was er immers ook niet eerder dan 17 jaar geleden – toen IBM de term 'e-business' uitvond – maar is nu niet weg te denken. Wij brengen die ontwikkeling graag met jou in kaart!

Lees verder

Onderzoek naar mediagebruik van marketeers in Nederland

Offline kanalen, zoals workshops en congressen, zijn net zo belangrijk voor het vergaren van marketingkennis als de online kanalen, blijkt uit dit onderzoek Beklijf. Het online onderzoek naar het mediagebruik van marketing- en communicatieprofessionals in 2013 is uitgevoerd in samenwerking met het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA). In totaal vulden 203 marketeers deze QuickScan in. Overige conclusies: informatie van journalisten wordt het minst gewaardeerd en infographics overtuigen (nog) onvoldoende.

Lees verder

PayPal belangrijke stimulans voor mobiele verkoop

Mobile commerce is volop in ontwikkeling en de acceptatie van mobiel betalen onder consumenten neemt snel toe. Uit het onderzoek blijkt dat het mobiele kanaal ondernemers nieuwe mogelijkheden biedt, ongeacht in welke branche ze zich bevinden. Het betaalproces is daarbij een kritische succesfactor. Voor consumenten zijn veiligheid, snelheid en gemak daarbij cruciaal. Het onderzoek belicht daarom de impact van de betaalmogelijkheden op basis van analyses voor een fictieve onderneming. Daaruit blijkt dat 30 procent van de mobiele verkopen geen doorgang zou vinden als er geen mogelijkheid is om via PayPal te betalen.

Lees verder

Engagement, decoded. Implications for communicators.

Uit dit onderzoek onder 2.000 Nederlanders in mei 2013 blijkt dat Nederlandse consumenten vooral willen engagen met merken die zich richten op de elementen ‘pleasure’ en ‘escape’. Elementen zijn de persoonlijke drijfveren van consumenten om contact te willen maken met een merk. Ook de elementen ‘belonging’, ‘respect’ en ‘herd behaviour’ zijn voor de Nederlandse consument belangrijk. Merken die hier goed op scoren zijn Albert Heijn, Nespresso en Coca-Cola. Zij hadden binnen het Nederlandse onderzoek, waarvoor 20 merken onderzocht zijn, de beste engagement footprints.

Lees verder

Cookie Compliance Toestemming-gids

Na de gids “Industriebrede cookie informatieteksten”, “Cookie Compliance Guide- een praktische gids” en de whitepaper “Do You Track” komt IAB Nederland met een nieuwe gids rondom privacy: de “Cookie Compliance Toestemming-gids”.

Op 20 mei 2013 heeft Minister Kamp van Economische Zaken in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat de Cookiebepaling, die deel uitmaakt van de Telecommunicatiewet die op 5 juni 2012 in werking is getreden, gewijzigd zal worden. Het voorstel houdt in dat de wettelijke uitzonderingen op de Cookiebepaling worden aangevuld.

Lees verder

HTML5 voor digital advertising

In een cross-screen digitale wereld vragen marketeers en bureaus naadloze oplossingen voor desktop, laptop en mobiele devices. In reactie daarop is er sprake van een toenemende inzet van HTML5-geformateerde advertenties. Omdat HTML5-advertentieblokken naadloos dienen te werken op verschillende platforms, vereist de ontwikkeling ervan zeer specifieke kennis en vaardigheid en gespecialiseerde sturing.

Lees verder

9 methodes van gebruikersonderzoek uitgelicht

Gebruikersonderzoek helpt ontwerpers om goede (betere) producten te maken, of het nu om een auto, koffiezetapparaat of website gaat. Steeds weer leer je van je bezoekers en maar je je site beter. Een website moet immers bijdragen aan het behalen van de strategische doelen van de organisatie. In veel gevallen komt dit neer op het verbeteren van de klanttevredenheid, het verhogen van de omzet of het verlagen van de kosten.

Lees verder

Designing the future of entertainment

Voor de zevende keer heeft Edelman de mediaconsumptie van consumenten in o.a. Amerika, het Verenigd Koninkrijk, Brazilië, Duitsland, China, India, Korea en Turkije onderzocht. Het onderzoek onderstreept het belang en omvang van entertainment in het dagelijks leven van de consumenten.

Lees verder

Afbeelding: Juhan Sonin (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    the_dude

    “PayPal belangrijke stimulans voor mobiele verkoop”

    En de prijs voor open deuren opentrappen met een onderzoek gaat naar…….: Bovenstaand onderzoek

    Rondom Mobiel iDeal is het verdacht stil, Creditcard gebruik in het algemeen is in Nederland laag, blijft er weinig over


    17 juni 2013 om 13:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!