10 interessante onderzoeken van afgelopen week

5 oktober 2013, 11:00

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 40 2013

In deze blog heb ik weer 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week onder andere de analyse van Peter Minkjan van 10 Nederlandse biermerken op Facebook, het ‘Webcare in Nederland 2013’ onderzoek en de jaarlijkse editie van de NOM Print Monitor.

Analyse: de Nederlandse biermerken op Facebook

Bier is bij uitstek een sociaal product en Facebook is veruit het grootste online sociale netwerk onder Nederlanders. De grote Nederlandse biermerken besteden dan ook veel aandacht aan hun marketing op Facebook. Heineken wordt nationaal en internationaal vaak aangehaald in presentaties en artikelen als voorbeeld van een succesvol merk op Facebook. In dit artikel analyseren we de tien grootste Nederlandse biermerken op Facebook en kijken we onder andere wie de meeste fans heeft en wie de meeste interactie weet te genereren onder deze fans.

Lees verder

Facebook steeds belangrijker bij recruitment

Digitaal-Werven onderzoekt al 7 jaar hoe het is om digitaal te solliciteren bij de 550 grotere organisaties van Nederland, dus ook dit jaar. Opvallend is de grotere focus op Facebook ten opzichte van vorig, maar tegelijkertijd blijven social media lastig voor recruiters, blijkt uit het grote aantal onbeantwoorde vragen.

Lees verder

De hersenloze verspreiding van de viral marketing-mythe

Regelmatig zijn er onderzoeken, verhalen op internet en in populaire literatuur te zien waarin beweerd wordt dat er zoiets bestaat als viraliteit van boodschappen in social media. Hierbij worden dan vaak YouTube-voorbeelden aangehaald zoals de Kony 2012-campagne, de bijtende baby’s en het Gangnam Style-dansje. De ene schrijver doet vervolgens nog meer zijn best dan de andere om maar te bewijzen dat dit ook mogelijk is voor commerciële oftewel marketingboodschappen. Veel van deze literatuur is zeer suggestief van aard. Zo ook het wetenschappelijk onderzoek en boek van de hand van Jonah Berger.

Lees verder

#KWO13: de cijfers over webcare anno 2013

We praten veel over webcare en er wordt veel onderzoek naar gedaan; zo verscheen twee weken geleden nog het onderzoek Webcare in Nederland 2013. Er is echter één kant van webcare waar amper onderzoek naar wordt gedaan: de kwantitatieve kant. Hoeveel mensen praten tegen organisaties en hoeveel praten ze terug? Hoe snel gebeurt dit? Op welke tijdstippen? Allemaal interessante informatie die enerzijds organisaties helpt met het inrichten van hun webcare-afdeling en anderzijds om te zien hoe hun organisatie scoort ten opzichte van andere organisaties. Coosto geeft met het Kwantitatief Webcare Onderzoek (#KWO13) een stand van zaken.

Lees verder

Niet of, maar hoe actief is je doelgroep op sociale media?

“Niet of, maar hoe actief is iemand op sociale media?”. Dat is de vraag die Forrester Research wil beantwoorden met haar nieuwe ‘Social Technographics’ model / onderzoek. Het model is twee dagen terug door analist Nate Elliott gepresenteerd. Het nieuwe framework vervangt de alom bekende Technographics Ladder die Forrester sinds 2007 heeft gepubliceerd en sindsdien ook jaarlijks in het Marketingfacts Jaarboek terug te vinden is.

Lees verder

CBS: Gebruik en de gebruikers van sociale media in Nederland

Het CBS heeft nieuwe cijfers over het gebruik van sociale media in Nederland gepubliceerd. Hieruit blijkt dat ongeveer zeven op de tien Nederlandse internetgebruikers van 12 jaar en ouder in 2012 gebruikmaakten van sociale media. De meest voorkomende vorm is, niet heel verrassend, deelname aan sociale netwerken zoals Facebook of Twitter (56 procent van de internetgebruikers). Daarna volgen instant messaging (35 procent) en het plaatsen van berichten op chatsites (30 procent). Ruim een op de vijf internetters (22 procent) is actief met bloggen en eenzelfde aantal gebruikt professionele sociale netwerken.

Lees verder

Merkloyaliteit: van routine naar bewust gedrag

De rol van merken en merkliefde in het leven van consumenten wordt sterk overschat in de marketing. Deze stelling wordt onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek en ik ben dan ook overtuigd van de waarheid van deze stelling. Daarom bracht ik deze in als reactie op een blogpost over brand love, afgelopen zomer op Marketingfacts. Ondanks de zeer inhoudelijke discussie die volgde, leende de discussieruimte zich er toch niet helemaal voor om het concept van merkloyaliteit helemaal uit de doeken te doen. In dit blogartikel is die ruimte er wel.

Lees verder

NOM Print Monitor 2013

Het lezen van dagbladen op digitale platforms is fors gegroeid. Dat blijkt uit de zojuist gepubliceerde NOM Print Monitor. De nieuwe bereikcijfers laten voor digitale dagbladen een opmerkelijke groei zien. Het lezen van kranten op de smartphone is in een jaar tijd gestegen van 11% naar 17%. De opmars op de tablet is nog forser, van 7% naar 15%. Ook de vaste PC/laptop blijkt nog altijd een populair kanaal voor het dagblad, 36% van de Nederlanders maakt van deze optie gebruik.

Lees verder

Het Nationaal E-mail Onderzoek 2013

Dit onderzoek geeft antwoorden op twee belangrijke vragen. Hoe gebruikt de Nederlander zijn e-mail en hoe verhoudt e-mail zich tot andere marketing- en communicatiekanalen? Wat duidelijk blijkt, is dat e-mail nog steeds een fundamenteel onderdeel van ons online leven is. 48% van de respondenten zegt zijn digitale dag te beginnen met e-mail. Op de tweede plaats staat WhatsApp, dat gemiddeld door 25% als eerste wordt bekeken.

Lees verder

Nederlandse consument wil keuzes en gemak bij online winkelen

Het integreren van mobiele en sociale kanalen, verzendopties en flexibele retourzendingen stimuleren merkloyaliteit. Dat is een van de belangrijkste resultaten uit dit onderzoek van comScore en UPS. Voor het onderzoek zijn 5.500 Europeanen (waarvan 537 Nederlanders) ondervraagd. Het rapport geeft inzicht in welke factoren de klanttevredenheid van online consumenten stimuleren – van het moment vóór de aankoop tot het afrekenen en het moment van de aflevering en de retourzendingen. Het onderzoek kijkt naar mobiele trends, de impact van sociale media en de gecombineerde klantervaring van online winkelen en winkelen in een fysieke locatie, beter bekend als omnichannel retailing.

Lees verder

Afbeelding: Idaho National Laboratory (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!