10 interessante onderzoeken van afgelopen week

14 december 2013, 10:58

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 50 2013

Deze week was voor mij vooral de week van de lancering van het nieuwe Marketingfacts Stats Dashboard. Gedurende het afgelopen jaar heb ik daar stilletjes aan gewerkt. Mijn idee bij het Stats Dashboard is dat het de plek is om de laatste cijfers te vinden. Daarnaast zijn er de afgelopen week nog onderzoeken gepubliceerd. In het overzicht vind je o.a. het Trends in internetgebruik 2013 van SIDN terug en de openbaar toegankelijke merkenindex van Coosto.

Je cijfers altijd up-to-date met het nieuwe Marketingfacts Stats Dashboard 2.0!

Twee jaar geleden had ik een idee. Een idee om veelgebruikte cijfers op een centraal punt te verzamelen en te visualiseren. Dat was het begin van het Marketingfacts Stats Dashboard. Na veel positieve reacties heb ik het afgelopen jaar in stilte gewerkt aan een nieuwe versie. Vandaag is het moment dat het Stats Dashboard 2.0 live gaat. Wat is er nieuw? O.a. zijn de grafieken groter, de data kan dynamisch worden aangepast en grafieken kunnen worden opgeslagen als afbeelding. Zo heb je altijd de actuele gegevens bij de hand voor je presentaties, marketingplannen of de pubquiz.

Lees verder

Logodesign en marketingcommunicatie

Hoewel elk bedrijf een logo heeft en we gemiddeld aan zo’n 3.600 reclame-uitingen en logo’s per dag worden blootgesteld, zijn de effecten van logodesign nog nauwelijks onderzocht. Sterker nog, tot dusverre is er slechts één studie bekend die aandacht heeft besteed aan de effecten van designkenmerken van logo’s. De designkenmerken die hierin getest worden, zijn echter weinig praktisch toepasbaar. Een designkenmerk dat wel goed toe te passen is en dat ook in een bredere advertentiecontext wordt toegepast, is complexiteit. De effecten van advertentiecomplexiteit zijn uitgebreid onderzocht. Hieruit komt over het algemeen naar voren dat complexiteit begrip en attitude ten aanzien van de advertentie positief beïnvloeden. Maar gaat dat voor logo’s ook op?

Lees verder

The Forrester Wave: Web Content Management For Digital Customer Experience Q2 2013

Web content management software heeft zich ontwikkeld van een kleine set tools voor websitemanagement tot brede productsuites die marketeers de handvaten geven om de multichannel consument handen en voeten te geven. In dit rapport worden de belangrijkste providers op een rijtje gezet en beoordeeld op basis van het huidige aanbod, de strategie en de aanwezigheid op de markt.

Lees verder

It’s all about the tablet

In het online landschap is de eindejaarsrally ingezet door zowel publishers als adverteerders en bereiken de omzetten hoge pieken voor de feestdagen. Terugkerend hot item in deze periode is de tablet, die bezig is met een indrukwekkende opmars qua aandeel in traffic en kliks. In dit artikel bekijken we het tabletverkeer in Nederland en nemen ter vergelijking ook het verkeer vanaf smartphones mee.

Lees verder

Trends in internetgebruik 2013

In 2012 bracht SIDN voor het eerst het onderzoek ‘Trends in internetgebruik‘ uit, waarin we een diepgaand onderzoek deden naar de manier waarop apps, mobiele devices en social media de vraag naar domeinnamen beïnvloeden. Sindsdien voerde SIDN diverse herhalingsmetingen uit om de ontwikkelingen te blijven volgen. Er is inmiddels een update op het onderzoek waarin de resultaten tegen een expertpanel aangehouden zijn. Met deze update wil SIDN inzichtelijk maken hoe ons internetgebruik verandert en wat dat betekent voor de toekomst van het Nederlandse Internet.

Lees verder

How to get community members to engage more

De kerntaak van communitymanagers is engagement onder de communityleden te creëren. Tijdens zijn scriptieonderzoek heeft Vincent GIll uitgezocht waarom leden van een community engagen. Hierdoor weten communitymanagers op welke elementen ze zich het beste kunnen richten om de engagement te verhogen.

Lees verder

Coosto lanceert publiek toegankelijke merkenindex

Deze week heeft Coosto de Coosto Index gelanceerd, een publiek toegankelijke merkenindex gebaseerd op het aantal Twitterimpressies. De Coosto Index vergelijkt het aantal impressies op Twitter van honderden merken met elkaar. De merkenindex baseert zich op Nederlandse Twitterdata, maar zowel Nederlandse als buitenlandse merken worden tegen het licht gehouden. Naast de algemene merkenlijst worden verschillende branches met elkaar vergeleken en is het voor iedereen mogelijk zijn eigen merk in te voeren. De Coosto Index is gratis en voor iedereen beschikbaar.

Lees verder

Ericsson Mobility Report

Het aantal mobiele abonnementen zal in 2019 de 9,3 miljard bereiken. Meer dan 60 procent (5,6 miljard) daarvan zullen smartphone abonnementen zijn. Om de gebruikerservaring te ondersteunen wordt verwacht dat WCDMA/ HSPA-netwerken zorgen voor 90 procent van de wereldwijde mobiele dekking en 4G/ LTE-netwerken voor bijna tweederde (65 procent).

Lees verder

Video Impact Onderzoek

De combinatie van TV en online video heeft de hoogste impact op merkbekendheid en overweging. Op zichzelf staand hebben TV en Online video dezelfde impact. Ipsos voerde in opdracht van MediaCom en SPOT het Video Impact Onderzoek uit gericht op de impact van verschillende video reclamevormen, met dit als belangrijkste uitkomsten. Daarnaast hebben de auteurs de synergie tussen de verschillende videovormen onderzocht.

Lees verder

Trends in digitale media 2013

Het aantal smartphones en tablets in Nederland blijft stijgen. Voor het eerst zijn er met 8,5 miljoen smartphonebezitters meer mensen die een smartphone bezitten (67%) dan een pc/desktop (65%). Meer dan de helft van de Nederlanders (53%) is in het bezit van een tablet. Facebook blijft het grootste social media kanaal en groeit nog steeds, Het aantal Nederlanders met een Twitter account blijft met 27% stabiel maar het actieve gebruik daalt fors; het gemiddeld aantal twitterberichten per week is in een jaar tijd gehalveerd. Instagram is vooral in opkomst bij de jongeren; een derde van de groep 13-17 jarigen heeft hier een account.

Lees verder

Afbeelding: Thijs Brouwers

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!