10 interessante onderzoeken van afgelopen week

27 oktober 2012, 13:37

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 43

In deze blog heb ik weer 10 van de meest interessante onderzoeken van de afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week veel onderzoeken over smartphones en tablets. Zo behoort Nokia niet langer tot de top 5 smartphonefabrikanten. Verder cijfers van het CBS over het gebruik van mobiel internet en Sanoma's onderzoek naar het gebruik van de iPad.

Twitter en LinkedIn zijn Hyves voorbij in unieke bezoekers

We zagen 'm bij de laatste social media cijfers update al aankomen, maar nu comScore de nieuwe panelcijfers (n=20.000) over afgelopen september heeft gepubliceerd weten we het zeker. Hyves is qua maandelijks unieke bezoekers in Nederland gepasseerd door Twitter maar ook door LinkedIn. Het breaking point is niet zozeer de verdienste van Twitter (wat i.v.m. afgelopen jaar nog atijd op een laag niveau zit) en LinkedIn (wat relatief stabiel blijft), maar van de daling van Hyves.

Lees verder

Kwart Nederlandse huishoudens met iPad bezit er twee

De iPad heeft duidelijk zijn vaste plek in het huishouden gevonden. Dat blijkt uit het iPad onderzoek (n=1.399) dat Sanoma Media voor de derde keer heeft uitgevoerd. Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van de huishoudens met een iPad inmiddels zelfs twee iPad's in bezit heeft. Ter vergelijking: vorig jaar was dit nog 14 procent. Wat dit jaar opvalt is dat het gebruik steeds functioneler wordt. De tablet van Apple wordt in toenemende mate gebruikt voor nieuws, mail, agenda, shoppen, informatie en bankieren. Als tweede scherm is de iPad ook gewild – maar ook dan voor extra informatie en niet om aan het tv-programma mee te doen. Ook reclamespots zetten aan tot iPad-gebruik.

Lees verder

60 procent van de Nederlanderse internetters online via mobiel internet

Zes op de tien internetters hebben in de afgelopen drie maanden gebruik gemaakt van mobiele apparatuur om te internetten. Dit aandeel is sinds 2007 verdrievoudigd. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. In 2011 ging de helft van de internetgebruikers mobiel online. Het gebruik van mobiel internet is vooral onder jongeren van 12 tot 25 jaar sterk toegenomen. In 2012 gaat 86 procent van deze leeftijdsgroep regelmatig mobiel online, tegen 21 procent in 2007.

Lees verder

Verkoopaandelen smartphonefabrikanten kwartaal 3 2012 (in %)

Voor het eerst staat Nokia niet in de top 5 smartphonefabrikanten op basis van de verkoopaandelen van IDC. In kwartaal 3 verkocht de Finse smartphonefabrikant slechts 6,3 miljoen toestellen, en dan is minder dan zowel HTC, RIM en ZTE.

Lees verder

Metrics That Matter For B2B Marketers

In toenemende mate wordt er van marketeers verwacht dat ze kunnen aantonen wat hun inspanningen hebben opgebracht en wat de ROI is van ontplooide activiteiten. Dit rapport onderzoek welke metrics marketeers gebruiken en wat de grooste zwaktes zijn als het aankomt op analytics aankomt.

Lees verder

The Social Media Ecosystem Report

Iedereen kan zich nog wel herinneren dat Facebook voor een miljard dollar Instagram heeft overgenomen. Maar hoe zit dat met de 10, 20, 30 overnames daarvoor? In dit rapport zet IAB samen met The Jordan, Edmiston Group Inc (JEGI) de grote ecosystemen op een rij.

Lees verder

100 miljoen iPad's over de toonbank

Bij de lancering van de iPad Mini en de iPad 4 maakte Apple bekend dat het twee weken geleden de 100-miljoenste iPad heeft verscheept. Ook maakte Apple bekend dat 91% van al het webverkeer afkomstig van tablets komt van iPads.

Lees verder

Social Media's Impact on the Bottom Line Around the World

Dit onderzoek van Eventbrite claimt dat LinkedIn een belangrijkere drijfveer van ticketverkopen is dan Facebook of Twitter in Nederland. Een social share op LinkedIn levert gemiddeld een extra €2.65 op voor organisatoren van evenementen. Opvallend voor Nederland is dat het de laagste waarde voor Facebook kent. Een share op Facebook levert gemiddeld €0.92 op. In de Verenigde Staten levert een Facebook share gemiddeld $4,20 op, gevolgd door Twitter ($1,66) en LinkedIn ($0,67).

Lees verder

TV en computer belangrijkste media devices Nederlandse jongeren

Traditionele media nemen nog steeds een belangrijke rol in voor jongeren in Nederland. 93 procent van de jongeren in de Millennial doelgroep kijkt dagelijks televisie en ruim driekwart luistert dagelijks naar de radio. De televisie en computer zijn de belangrijkste media apparaten voor Nederlandse Millennials. Dit blijkt althans uit het jaarlijkse onderzoek ‘Me Public’ van BE VIACOM (MTV, Comedy Central en Nickelodeon) naar het mediagebruik van Millennials (14-34 jaar) onder 5.172 respondenten in deze doelgroep uit 10 landen.

Lees verder

Mobile voor 10% belangrijkste apparaat voor e-mail

Bijna 10% van de consumenten gebruikt de smartphone of tablet als voornaamste device voor het checken van hun e-mail. Dat blijkt uit onderzoek van DMA. Ook stelt het onderzoek dat 39% van de respondenten emails openen van vertrouwde merken op hun smartphone of tablet. 36% van hen leest deze later op hun desktop.

Lees verder

Afbeelding: Vernon Chan (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!