10 blijft bij SBS

27 oktober 2005, 10:54

SBS heeft ook in hoger beroep de door Talpa geclaimde naam Tien kunnen behouden. Dat heeft het Amsterdamse gerechtshof vandaag na een zitting besloten. Belangrijkste argument van het hof was dat gebruik van de naam Tien door Talpa tot verwarring zou kunnen leiden met de naam van het bedrijf TV10. TV10 exploiteert het televisiekanaal waarop Veronica, onderdeel van SBS Nederland, haar programma?s uitzendt.

Niet echt een verassing al zag John de Mol gezien dit hoger beroep blijkbaar zelf nog niet helemaal hoe het zit met de merkbescherming van TV10 en het daardoor logische verbod de naam TIEN te gebruiken voor zijn nieuwe TV zender. Het verbaasde velen dat AT5, RTL5 en NET5 prima naast elkaar kunnen leven daar waar TV10 en TIEN volgens de rechtbank en het gerechtshof te veel associaties met elkaar vertonen. De crux zit hem in het feit dat het cijfer 5 als onderdeel van bijvoorbeeld de merknamen AT, RTL en NET gebruikt wordt terwijl in het geval van TV10 en TIEN cijfer dominant de merknaam vertegenwoordigd.

Het blijft sowieso lastig om een cijfer als merknaam te claimen tenzij deze deel uitmaakt van een gesloten merkpropositie zoals in het geval van TV10 en bijvoorbeeld Radio538. Helemaal niemand moet het in zijn hoofd halen om de merknamen vijfdrieachtfm of radiovijfdrieacht te gebruiken. Evidentie heet dat al blijft zoiets vooral arbitrair in de ogen van het leger uurtje factuurtje advocaten. TALPA10 is daarom wel bruikbaar. Evenals SBS7 of RTL6, zou RTL de laatste als nieuwe naam voor Yorin gekozen hebben destijds. Talpa heeft veel risico genomen door de merknaam TIEN te gebruiken en krijgt daarvoor wederom de rekening gepresenteerd. Eigenlijk moet men niet zeuren en gewoon de merknaam TALPA verder uitbouwen over het universum wat men voor ogen heeft. Zonde van het geld.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Arvid de Windt

    Wel gek dat je een nummer kan claimen, RTL of TALPA claimen ok. Maar toch zou ik het liever zien dat je zoiets niet can toe-eigenen.


    5 april 2020 om 18:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!