Dit is 15 jaar Marketingfacts: het overzicht der overzichten
15 jaar is een eeuwigheid online. Dus het feit dat wij als Marketingfacts vandaag 15 jaar bestaan, betekent eigenlijk dat we al 135 zijn in internetjaren. 15 jaar en een heleboel blogposts en comments verder, is het de hoogste tijd voor een overzicht. En wat voor een. Want wat is eigenlijk de meest gelezen blogpost op Marketingfacts? En wie schreef er het meest? En welke onderwerpen waren populair? Je leest het in dit overzicht der overzichten.
Speciale kudo’s voor onze tabellenqueen Sanne Roeling die alle overzichten in dit verhaal heeft gemaakt.
Als redactie doen we geen uitspraken over de beste blogposts. Dat is immers te afhankelijk van de context van de lezer. Daarom kijken we naar de data. Datagedreven, je kent het wel. En hoe begin je dan? Door te kijken naar wat de meest gelezen blogposts zijn van de afgelopen 15 jaar. En daarmee wordt gelijk duidelijk hoe tijdsgebonden sommige onderwerpen zijn.
De meest gelezen blogpost gaat namelijk over guerrillamarketing, een term die we toch niet zo heel vaak meer tegenkomen. Daarom een speciale shoutout naar Erik van Roekel, trouwe blogger van Marketingfacts met in totaal 842 (!!) blogposts. Het is een mooi verhaal om nog eens terug te lezen, want wat was ‘foamvertising‘ ook alweer?
Wat opvallend is, is dat het vaak niet eens over marketing ging. Verboden plekken, apps voor kinderen en mediaboxen hebben de tand des tijds goed doorstaan en prijken, zo veel jaren na publicatie, nog altijd in deze prestigeuze lijst.
Titel | Auteur | Views |
---|---|---|
Het Guerrilla Marketing alfabet: Van Assvertising tot… | Erik van Roekel | 350.525 |
Wat zijn leuke iPad Apps voor kinderen? | Marco Derksen | 341.693 |
Social Media Monitoring & Marketing Tools | Erik van Roekel | 339.887 |
Verboden plekken in Nederland | Paul van Veenendaal | 326.070 |
25 tips voor een perfecte online enquête | Robert-Jan van Diepen | 311.278 |
Zet je klant op nummer 1 en voorkom negatieve WOM | Danny Oosterveer | 309.361 |
Social media in Nederland 2015: jongeren haken af van Facebook en Twitter | Danny Oosterveer | 307.815 |
Eerste ervaringen met de UPC Mediabox | Erik van Roekel | 304.173 |
Alex Osterwalder: Wat is een business model? | Bram Fasseur | 302.022 |
Social Media Strategie in 17 stappen: Stap 1 – 5 | Mischa Coster | 287.095 |
Voor het overzicht hebben we ook gekeken naar de 15 jaar als we die ophakken in perioden van 5 jaar. Uit onderstaande lijst blijkt dat twee van de meest gelezen posts uit de eerste 5 jaar van ons bestaan komen. Het wordt ook duidelijk dat Marketingfacts toen ook al niet altijd om marketing of facts ging: de 10 meest gelezen posts uit onze eerste vijf jaar bestaan uit rants, meningen en allesbehalve marketing. Het was een gekke tijd, zullen we maar zeggen.
Titel | Auteur | Views |
---|---|---|
Verboden plekken in Nederland | Paul van Veenendaal | 326.266 |
Eerste ervaringen met de UPC Mediabox | Erik van Roekel | 304.191 |
Wie zijn de internetmiljonairs onder 41 jaar? | Marco Derksen | 283.587 |
Atletes uit de kleren voor trainingskamp | Marco Derksen | 220.394 |
Vliegverkeer Live op Google Earth | Erwin van Lun | 171.686 |
Vodafone HSDPA: niet doen! | Carl Mangold | 149.629 |
Top-10 meest bezochte websites van Nederland | Marco Derksen | 145.425 |
Generatie Einstein: slim, sterk en sociaal | Marco Derksen | 144.881 |
Prostitutieforum Hookers.nl 5 jaar | Marco Derksen | 130.013 |
Dell sucks? | Marco Derksen | 116.511 |
Vanaf 2007 duikt de term social media op. Twitter was net nieuw en Facebook kroop uit z’n schulp. “Fuck, we moeten wat met social”, klonk het op menig marketingafdeling, kunnen wij ons zo voorstellen. Gelukkig konden onze lezers al snel bij ons terecht voor praktische verhalen en tips over die verdraaide sociale media. Met weemoed denk ik nog wel eens terug aan “Twitter is over capacity” en de bijbehorende Fail Whale.
Titel | Auteur | Views |
---|---|---|
Het Guerrilla Marketing alfabet: Van Assvertising tot… | Erik van Roekel | 350.629 |
Wat zijn leuke iPad Apps voor kinderen? | Marco Derksen | 341.697 |
Social Media Monitoring & Marketing Tools | Erik van Roekel | 340.049 |
25 tips voor een perfecte online enquête | Robert-Jan van Diepen | 312.422 |
Zet je klant op nummer 1 en voorkom negatieve WOM | Danny Oosterveer | 309.373 |
Alex Osterwalder: Wat is een business model? | Bram Fasseur | 302.218 |
Social Media Strategie in 17 stappen: Stap 1 – 5 | Mischa Coster | 287.185 |
Tips om een goede bedrijfs- of productnaam te bedenken en vast te leggen | Mischa Coster | 266.168 |
Facebook in Nederland: Een analyse | Peter Minkjan | 245.570 |
Yuri van Geest: Nederlandse ambassadeur Singularity University | Laurens Boex | 240.161 |
Social media kwamen, zagen en overwonnen. Zeker als het gaat om de meest gelezen blogposts op Marketingfacts. De top-10 van de afgelopen 5 jaar bestaat, op twee artikelen na, uit artikelen over social media, met een monopoliepositie van oud-Marketingfacts-collega Danny Oosterveer. Zijn jaarlijkse overzicht van gebruikers op social is standaard de best gelezen blogpost van de dag, de week, de maand en het jaar.
Auteurs
Lurkers, contributors en creators, zo is de bekende verdeling. Vandaag 15 jaar geleden publiceerde Marco Derksen, de oprichter van Marketingfacts, zijn eerste blogpost. Er zouden er nog 8.201 volgen. And counting! Dus als er iemand in dit verhaal een speciale S/O verdient, is het Marco Derksen. En vertel hem dat ook even op Twitter, thanks!
In de lijst van auteurs met de meeste blogposts staan vier mensen die bij Marketingfacts op de payroll staan of hebben gestaan: Marco natuurlijk, maar ook Matthijs van de Broek, Danny Oosterveer en Bram Koster. Voor hen kon bloggen dus gewoon in de baas z’n tijd. David Brinks kennen jullie natuurlijk van de wekelijkse ReclameReview – dat dit jaar zijn 10de verjaardag vierde – en Ronnie Overgoor is van onze vaste video-interviewrubriek 7 Ditches.
Eervolle vermeldingen zijn er voor Paul van Veenendaal, die in 2013 voor het laatst schreef voor Marketingfacts; Carl Mangold, die dit jaar voor het eerst sinds 7 jaar weer een blogpost voor ons schreef; de eerder genoemde en terecht bejubelde Erik van Roekel en Bas van de Haterd, die tot vorig jaar nog regelmatig te vinden was hier op Marketingfacts.
En wat is nou het verschil tussen de bloggers van nu en die van toen? Productie! De oude garde klom vaker in het toetsenbord dan de bloggers van nu. Een ander verschil: blogposts waren vroeger veel korter, veel meer nieuwsgedreven en waren soms rants, die nu verpakt worden in een serie tweets, gericht aan een nietsvermoedende webcaremedewerker. Bloggen is veranderd en Marketingfacts verandert mee.
Auteur | Aantal blogposts |
---|---|
Marco Derksen | 8.202 |
Matthijs van den Broek | 1.708 |
Erik van Roekel | 842 |
Danny Oosterveer | 777 |
Carl Mangold | 589 |
David Brinks | 506 |
Paul van Veenendaal | 364 |
Bram Koster | 359 |
Bas van de Haterd | 344 |
Ronnie Overgoor | 281 |
Views
Het mag geen verrassing zijn dat de auteurs met de meeste blogposts ook de meeste views hebben. Klassementsbestormers als Mark de Bruin, Jan-Willem Alphenaar en J-P De Clerck verdienen daarom extra lof: met minder artikelen toch hoog scoren in onderstaande lijst is een knappe prestatie.
Auteur | Totaalaantal views op alle blogposts |
---|---|
Marco Derksen | 58.694.795 |
Matthijs van den Broek | 21.032.278 |
Danny Oosterveer | 19.677.016 |
Erik van Roekel | 10.040.204 |
David Brinks | 6.616.060 |
Bas van de Haterd | 4.915.448 |
Bram Koster | 4.604.241 |
Mark de Bruin | 4.153.968 |
Jan Willem Alphenaar | 3.900.210 |
J-P De Clerck | 3.873.852 |
Comments. Je weet wel, dat was de vorm van interactie voordat we elkaar met @’s en DM’s gingen bestoken. Het record staat op 172 comments op een enkel artikel. Anno nu krijgen we er 172 in anderhalve maand. En dat is wellicht een van de grootste verschillen tussen het Marketingfacts van toen en nu: het is braver. Geen felle meningen, geen verhitte discussies in de comments. Zowel qua artikelen als qua reacties is het wat voorzichter geworden.
Dat is misschien onze eigen schuld. We schrijven onderaan elk artikel:
Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag.
In de comments kom je ook vaak een lekker stukje Zeitgeist tegen. Zoals deze onder het artikel over UPC:
@*&(!@& Ik heb net de TMF Jaarmix via het digitale kanaal opgenomen
TMF! Weet je nog, nog, nog. Of deze:
@Albert: whatever. . . beeldschermconsumptie of zoiets. ik hoorde vorige week dat een mediabureau al werkt met screenplanners (tv, internet, mobile). we gaan richting ip-media. daar horen straks ook online dagbladen en radio bij. prachtig, wat een tijdperk!!
Nog eentje dan:
Welke URL mag ik noteren in mijn Google reader?
Sowieso is de strategie voor veel comments anno 2017 om gewoon ergens een taalfout te laten staan. Dan komen de comments vanzelf.
15 jaar en door
Dan rest mij op deze plek nog een laatste boodschap.
Alle why’s en purposes op een stokje: we zijn er trots op dat we na 15 jaar nog steeds de grootste marketingcommunity van Nederland zijn. En dat kan niet zonder alle onderdelen van die community. Dus dank aan alle (oud)collega’s van Marketingfacts, dank aan alle bloggers van de afgelopen 15 jaar en dank aan alle lezers die kritisch en/of enthousiast meedenken en -lezen. Hopelijk blijven jullie dat ook de komende 15 jaar doen!
Proficiat Marketingfacts!
Jullie mogen trots zijn op die 15 jaar aan waardevolle blogs en leerzame artikelen.
Al vanaf het begin van mn ‘social media carrière’ staat Marketingfacts standaard ingesteld in mn Chrome browser.
Elke keer nog trots als mijn artikel wordt gepubliceerd op jullie mooie platform. 🙂
Ga vooral zo door en op de volgende 15 succesvolle jaren, proost!
Leuke cijfers! Heb ook eindelijk weer eens blog tot het eind doorgelezen 😉 Gefeliciteerd met het jubileum en nog vele jaren erbij!
Proficiat allemaal!
Ook deze voormalige reaguurder alhier (tegenwoordig reageer ik liever op social media) feliciteert het MF-team met deze mijlpaal. Grappig: dit jaar maakte ik zonder het te weten mijn debuut op Marketingfacts als blogger, dankzij een doorplaatsing van mijn interview met de marketingbaas van Fonq, dat eerder verscheen bij MarketingTribune. Ik voelde me vereerd!
Seau, 15 jaar alweer? Gefeliciteerd heur!
Hi, van harte! Was zelf al kort na de start op MF actief. Altijd met veel plezier. Echt leuke dingen samen gepost en bediscussieerd. Lol. Kan me de vijfjarige birthday nog herinneren ;). Op naar de volgende 15 jaar. Proost!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!