Vijftien tips om app-installs te boosten in december

14 december 2018, 12:00

Vorig jaar heeft een collega een webinar gevolgd met een aantal slimme tips om rond de feestdagen het maximale uit je app-marketing te halen. In onderstaande blog hebben we deze tips aangevuld met de laatste trends van dit jaar. Zo haal je het beste uit je apps in deze donkere dagen en kun je 2018 met een knal afronden.

Door onderwerpen zoals zoekwoord-optimalisatie, kerst in-app aankopen, en A/B testen aan te pakken, kun je mobiele app-installs nog een goede boost geven met tot wel 40 procent extra installs, met de vijftien tips voor december:

1. Update jouw keywords

Om helemaal up-to-date te blijven is het belangrijk dat je onderzocht hebt welke feestdagen-gerelateerde zoektermen populair zijn op het moment. Apple Search Ads heeft hier een aantrekkelijk en gemakkelijke tool voor. Denk aan termen zoals ‘kerstspelletjes’, ‘foute kersttruien’, ‘Kerst shoppen’, of ‘Staatsloterij Oudejaarstrekking’ et cetera. Om er voor te zorgen dat deze termen ook opgepakt worden moeten deze termen daadwerkelijk terugkomen in jouw metadata, of voorbeeldteksten. Je kunt ook gebruik maken van Google Trends om de meer up-to-date populaire zoekopdrachten te vinden.

2. Pimp jouw icoon

Mensen zijn visueel ingesteld. Zo is het icoontje het visitekaartje van de app: een belangrijke eerste indruk. “Het optimaliseren van je icoon kan leiden tot een stijging van maar liefst 47 procent in de conversie.” Zorg er wel voor dat het icoontje scherp en de juiste grootte is, en dat je het niet té veel verandert, het icoontje moet nog steeds herkenbaar zijn.

Optimizing-icons-for-holidays-with-SplitMetrics

3. Geef creatives een strik

Zorg er voor dat de app en de daarbij horende visuals van de juiste kwaliteit zijn en de uitstraling past bij de app. Denk hierbij ook aan wat de consument zou willen zien van de app, en wat ze triggert tot een actie, wat uiteindelijk het doel is. De beste resultaten zijn gemeten bij apps waar de eerste en tweede zichtbare screenshots op een kerstgerelateerde manier geupdate waren.

“Het icoontje is het visitekaartje van de app: een belangrijke eerste indruk”

4. Relevante app metadata = belangrijk

De kleine blurb die jouw app samenvat en daardoor de aandacht van consumenten moet pakken, is uiterst belangrijk. Dit laat een dikwijls groot deel van consumenten besluiten of zij wel of niet de app willen installeren. Probeer dit met verschillende metadata, en kijk goed naar de resultaten die uit deze tests komen. Zorg er wel voor dat de inhoud relevant blijft, zodat jouw CTR ook hoog blijft.

5. Breng warmte tijdens koude dagen

December is een koude maand, en al helemaal in Nederland. De nadruk wordt al snel op familie en vrienden geplaatst met Sinterklaas, Kerst, en Oud en Nieuw, allemaal in één maand. Een openhaard, kerstlichtjes, en de kleuren rood, groen, en wit doen al een hoop om het gevoel van Kerst in de te stimuleren. Deze drie kleuren zorgen al tot een toename van 15 procent aan installs. Zorg er voor dat deze warmte ook overkomt via creatives en icoontjes.

6. Promoot speciale in-app aankopen

De december focust veel op het delen: liefde, cadeaus, vreugde, wensen, ga zo maar door. Maar naast het geven willen mensen natuurlijk ook ontvangen. Deel daarom extra beloningen uit om de gebruiker terug te laten komen. Dit kan een extra voordeel zijn aan in-app aankopen (extra levens, bonus-artikelen, upgrades, hints, adblockers, nieuwe karakters). Hiernaast werken tijdelijke, dagelijks aanbiedingen goed om de consument te stimuleren om een actie uit te voeren: denk hierbij aan de kerstkalender, met een nieuwe freebie of elke dag een korting.

Promoting-in-app-purchases-aso-holiday

7. Testen, testen, en nog eens testen

Wij kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: A/B-testing is écht een must! Door verschillende methodes toe te passen kun je erachter komen welke conversieratio het hoogste uitpakt.

Er zijn verschillende tools, zoals bijvoorbeeld SplitMatrics, beschikbaar waarmee je tijd en geld kunt besparen om goede A/B-testen uit te voeren op je aangepaste elementen.

8. Analyseer de resultaten

Het is natuurlijk niet alleen belangrijk om A/B-testen te doen, maar ook om de resultaten goed te lezen. Zo kan de CTR-rate belangrijker zijn dan de originele installs. Zorg er wel voor dat je één element per keer test, zodat het ook duidelijk is waar de resultaten vandaan komen, en dat niet meerdere factoren de oorzaak kunnen zijn.

9. Wat werkt wel?

Als je de resultaten goed hebt geanalyseerd, dan kom je al snel met een geoptimaliseerde campagne die je het best een week voor Kerst (zonder bugs) kan lanceren.

splitmetircs-app-store-new-design-main-argh-1024x537

Vergeet niet de verschillen binnen verschillende landen te bekijken. Zo vieren ze in sommige landen geen Kerstmis, maar vieren ze wel andere traditionele feestdagen met veel kleuren in de winter. Speel hier op in.

10. De ‘action mouth’

In 2017 kwam een wat vreemde, maar handige uitkomst naar voren: de action mouth. “Een pictogram waarbij zowel menselijke figuren als animatiefiguren met een open mond afgebeeld staan. De iconen tonen niet alleen hun tanden, maar leidden ook tot 9 procent aan extra installs.”

app_icon_analysis_02-534x348

11. Beloon de gebruikers van de app

Alle gebruikers zijn belangrijk, nieuw of oud, dus vergeet niet om trouwe gebruikers ook af en toe wat extra’s te geven. Ook gewoon zonder dat zij er naar hoeven te vragen. Je kunt hierbij testen welke beloningen beter gewaardeerd worden en tot acties leiden.

12. Daag appgebruikers uit

Je hoeft iets niet moeilijker te maken om meer uitdagend te zijn. Juist door een spel of actie makkelijker te maken op de feestdagen, kun je er voor zorgen dan mensen nieuwe high scores kunnen behalen of door een level komen waar ze maar niet voorbij kwamen. Als dit er voor zorgt dat ze er weer plezier in krijgen, gaan ze vaker spelen en zal de deelname toenemen. Zorg er wel voor dat je het niet té gemakkelijk maakt; houd het uitdagend.

“Alle gebruikers zijn belangrijk, oud en nieuw”

13. Keep your friends close, but your enemies closer

Als iedereen zijn app gaat aanpassen met kerstkleuren of sneeuwvlok-icoontjes, is het lastig om nog op te vallen. Zorg er dus voor dat je weet wat de concurrentie aan het doen is, en dat je nog wel onderscheidt van de rest van de apps. Wees hier creatief in en wees niet bang om alles uit de kast te halen!

14. Vraag het aan een expert

Iedereen heeft een eigen mening over wat zij terug willen zien komen tijdens de feestdagen, maar de cijfers liegen niet. Vraag daarom hulp bij marketingbureaus of publishers wat het beste werkt op hun publiek, en target daar juist op. Hier kun je vervolgens A/B-testen op aanpassen.

15. Alles klaar? Knallen maar!

Het hoogtepunt voor app-activiteit in de kerst-apps is een week voor Kerst, maar elke kleine aanpassing kan al een klein verschil maken. Al deze kleine verschillen hierboven genoemd kunnen opgeteld een groot verschil maken, dus als je er nu al mee aan de slag gaat, heb je wellicht nog genoeg tijd. Het updaten van je metadata duurt zo’n twintig minuten en kan al een stijging van 35 procent teweeg brengen in de conversierates. Waar wacht je nog op?

47f42de99f598613c34a3bd55784b266

Anastazia Mrozek
Account Manager bij Wuzzon

Wuzzon is een creative performance marketingbureau, gespecialiseerd in app marketing en leadgeneratie. Blije consumenten, publishers en happy adverteerders dat is onze missie. Ons team van conversie specialisten zorgt dagelijks voor meer app downloads, terugbelafspraken en email optins voor klanten zoals Zalando Lounge, Thuisbezorgd, Schoonenberg en Centraal Beheer Achmea. En dit alles AVG proof en op basis van no cure, no pay.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!