Methode ontwikkeld voor online kijkcijfers
Het bedrijf Jetstream heeft naar eigen zeggen een methode bedacht om kijkcijfers te meten bij online uitzendingen. Hiermee krijgt men inzicht in hoe lang, wanneer en wie naar de uitzendingen kijkt. Het bedrijf speelt hiermee in op de trend van het online uitzenden van televisieprogramma’s.
Ouderwets
Vandaag de dag worden kijkcijfers gemeten via een aantal kastjes bij panelleden van de stichting Kijkonderzoek. De steekproef in het kijkonderzoek bestaat uit een panel van 2700 personen in 1220 huishoudens. Volgens Jetstream zou er behoefte zijn aan nieuwe manieren van het meten van kijkcijfers omdat de traditionele omroepen steeds meer online gaan uitzenden.
Mogelijkheden
Met deze technologie, genaamd Streamstat, zou een adverteerder precies kunnen zien wie er nog kijken op het moment dat in een gesponsorde uitzending zijn product voorbijkomt. Als blijkt dat iedereen voor dat moment is vertrokken (kunnen we nog spreken van wegzappen?), dan kan de adverteerder hier de volgende keer op inspelen.
Zie ook: Noord Nieuws, Streamstat of luister hier naar het vraaggesprek met directeur Stef van der Ziel. Voor
Lijkt me een beetje ouderwets. De uitzender kan het toch ook zelf meten. Er bestaat inmiddels software die bezoekersgedrag in een streaming omgeving kan registeren.
Zo een panel doet me denken aan een oude aap wiens streken je niet kan afleren. De panel methode is qua betrouwbaarheid inferieur aan web analytics. Het is immers een steekproef. Web analytics meet alles. Alleen doen ze het in de tv-wereld al jaren zo dus gaan ze er mee door.
Die van der Ziel geeft ook nog aan dat hij heel veel kanalen exploiteert voor zijn klanten. Het doet me bijna pijn om te horen dat hij de kanalen niet gewoon zelf meet. Stef!!! het is 2006 en het kan echt!!
Daniel, je snapt het niet. Jet Stream’s oplossing werkt niet met panels, maar juist met exacte metingen. Zie http://www.streamstat.nl voor details. Dit gaat veel verder dan Sitestat of andere statistiek software.
Het wordt mij niet duidelijk of de echte uitdaging van bereik (of zelfs engagement) meten hiermee ingelost wordt: namelijk het monitoren over de verschillende media. De toekomst kent geen kijkgedrag meer via TV of PC, maar via 3 of 4 verschillende kanalen.
Beter lezen:
StreamStat verwerkt al deze log-gegevens voor diepgaande kijkgedrag analyse van uw IPTV, WebTV, MobielTV, webcasting, VOD, MobileTV en Narrowcasting diensten, en is vanuit de basis schaalbaar en platform-onafhankelijk opgezet.
Eindelijk minority report werkelijkheid…
Sorry, ik heb het inderdaad verkeerd gelezen.
Zonder mezelf te willen vrijpleiten, wil ik nog wel even aangeven dat de layout van het artikel wel iets beter kan. Allereerst werkt de spatie tussen de kop en de alinea verwarring in de hand. Ook vraag ik me af welke journalistieke richtlijn voorschrijft dat je in het artikel eerst aangeeft hoe het nu gaat om vervolgens aan te geven hoe het ook kan. Mij heeft het in ieder geval op het verkeerde been gezet.
Tot slot vraag ik me af waar het streamstat linkje ineens vandaan kwam. Kon dat niet in het oorspronkelijke artikel?
Nu ik het heb begrepen vind ik het erg interessant.
@Daniel:
Ik snap niet precies wat je bedoelt met spatie? Misschien bedoel je een enter? Daarbij heb ik geleerd dat je in de hoofdalinea (vetgedrukt) de aanleiding schrijft om vervolgens eea uit te leggen. Om nou eerst te beginnen met hoe het nu gaat en daarna hoe het ook kan dan ben je de aanleiding kwijt.
Helaas was op de website van jetstream geen link voorhanden dat verwees naar statstream.nl. Vandaar dat deze mist.
Eh, de link werkt niet het is streamstat.nl ipv statstream.nl 🙂
Ook wel aardig is dat ze niet pochen dat hun oplossing alles helemaal dekt, maar open staan voor combinaties met iets zoals Eyes On Screen of andere steekproefmetingen in de buurt van de kijker, volgens de FAQ:
“Wij vinden dat (inhoudelijk) steekproeven (werkelijk onderzoek van kijkgedrag zodat bijvoorbeeld ook omgevingsfactoren kunnen worden gemeten) in combinatie met (technisch) StreamStat ideaal inzicht geeft in kijkgedrag.”
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!