Misspellings en domainparking miljoenen business

1 mei 2006, 20:11

Iedereen heeft wel eens een domeinnaam fout ingetikt, bijv. wwwnu.nl, hotmial.nl, yhoo.com etc. Er zijn zelfs 500 manieren om Britney Spears fout te spellen. Volgens de Washington Post wordt er flink verdient aan domainparking en typo’s.

Een maand na de lancering van het .eu domein heeft Sedo, de grootste internetdomein marktplaats, al zo’n 120.000 (10% van het totaal) Europese domeinnamen te koop staan. Deze sites maken allemaal gebruik van de optie domainparking, een pagina gevuld met advertenties om te verdienen aan de ongebruikte webpagina.

Deze vorm van adverteren neemt een enorme vlucht en zelfs de investering in domeinnamen voor deze sites overtreft de $1 miljoen dollar.

De opinie over domainparking is sterk verdeeld. Sommigen spreken over junkpages die het internet sterk vervuilen, gebruikers frustreren en handelsmerken schenden, bijv. hotmial.com. Anderen beargumenteren dat deze pagina’s gebruikers juist helpen en gerelateerde onderwerpen aanbieden.

Google, Yahoo en registrars verdienen miljoenen aan domainparking en foutgespelde domeinnamen. Google en Yahoo hebben hiervoor zelfs een aparte service: Adsense for domains en Yahoo parked domains. Hierbij weigeren de twee zoekmachine giganten advertenties te tonen op webadressen die handelsmerken schenden, door middel van verkeerde spelling.

Onderzoek

Uit onderzoek van Ben Edelman, onderzoeker aan de gerenommeerde Harvard University, blijkt echter dat op veel verkeerd geschreven domeinnamen van bekende bedrijven, advertenties van Google staan. “De steun aan deze activiteit is moeilijk te verenigen met Google’s motto ‘Do no evil’.”, zegt Edelman die uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar reclame op ongebruikte domeinen.

Ook uit onderzoek van The Washington Post, die de tool ‘URL tracer‘ van Microsoft gebruikte om typo-squatters te achterhalen, bleek dat op veel domeinen met foutspellingen van “Verizon Wireless” en “EarthLink” Google advertenties werden aangetroffen.

Google verdedigt haar handelswijze, en zegt dat een website uit haar advertentienetwerk wordt verwijderd als een handelsmerk eigenaar een klacht indient, vanwege mogelijke verwarring. “Unless it is confusing to somebody, trademark law doesn’t apply” zegt Rose Hagan, Google’s belangrijkste advocaat op het gebied van merkenrecht.

Tevens zegt Hagan dat de software formules niet slim genoeg zijn om handelsmerk schendingen te ontdekken.

John Meyers, general manager van Yahoo parked domains, zegt strict de Yahoo richtlijnen toe te passen en domeinen die de regels schenden zondermeer te verwijderen. Schending van de richtlijnen betreft o.a. foutgespelde domeinnamen van beroemdheden, handelsmerken en illegale praktijken. Yahoo heeft een speciale software filter geschreven die deze domeinnamen achterhaalt en verwijderd uit het advertentienetwerk.

Domainsponsor en het Australische Dark Blue Sea bieden ook de mogelijkheid advertenties als placeholder op een site te plaatsen.

“It’s a lot of money!”

Deze vorm van online advertising bestaat bij de gratie van ‘type-in’ verkeer, gebruikers die een domeinnaam direct in de browser intypen, in plaats van het gebruik van een zoekmachine. Internet analisten schatten dat ruwweg 15 procent van al het verkeer op deze manier voorkomt.

Het proces is erg simpel, binnen 2 minuten kan iemand duizenden parkingsites opzetten. Bij GoDaddy, RegisterFly zijn .com domeinnamen voor een kleine $9 dollar al te koop. Info domeinnamen zijn nog goedkoper $2.99. Bij bulk zal de prijs nog lager liggen.

Google wil niet bekendmaken hoeveel geld er wordt verdient met advertenties op domainparking sites. Maar verleden week zei CEO Eric Schmidt: “It’s a lot of money!”

Saillant detail is dat Google in haar eigen Adsense regels advertenties op parkeer sites verbied. In Nederland is Blixem met duizenden domeinnamen één van de grootste gebruiker van domainparking, met sites zoals jim.nl

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

12 Reacties

    Karel Kolb | Feeder

    Wow, uitgebreid artikel Paul, complimenten! Heb vandaag een oppasdag, maar ga zeker mijn mening op dit stuk nog formuleren. Daar is het onderwerp interessant genoeg voor.


    2 mei 2006 om 03:26
    Jon

    Er zitten nog een aantal misspellings in je tekst 😉


    2 mei 2006 om 05:12
    Bas

    Tja, het hele gedoe rond domeinspeculatie vind ik een grijs gebied. Stel dat je een leuke domeinnaam koopt voor een toekomstig project of iets dergelijks en deze tijdelijk parkeert, prima. Maar het speculatieve gedoe met variaties op merknamen / grote bestaande sites, het opkopen van zoveel mogelijk 3 karakter domeinen e.d. is ronduit vervuiling van het internet en daarbij ook nog eens frustrerend voor de persoon die met goede bedoelingen op zoek gaat naar een leuke url voor zijn huis / tuin / keuken / hobby / professionele site en vervolgens ziet dat 99% van de urls al bezet zijn door één en de zelfde advertentie pagina of een variant daar op.

    Flauw gezegd: Sommige mensen hebben gewoon niet de creativiteit en belemmeren vervolgens anderen door snel het domein te kapen. T’is gewoon jaloezie 😉


    2 mei 2006 om 07:21
    Jaap

    Haha, hoeveel wordt er verdiend aan de misspelling van het woord ‘verdiend’?


    2 mei 2006 om 07:43
    Jaap

    Geintje hoor. Maarre, die Harvard-prof heeft ongelijk. Hoe vaak wordt Google wel niet iets in de schoenen geschoven waar het niets aan kan of zou moeten doen? Iedereen staat het vrij om te adverteren bij bepaalde zoekwoorden. Je kunt als bedrijf slim zijn en ook op foutieve schrijfwijzen van je eigen bedrijfsnaam adverteren, zodat je kapers op de kust de wind uit de zeilen neemt (wow, treffende beeldspraak he :p). Het is toch niet aan Google om regelgeving te introduceren die het verbiedt om te adverteren op woorden die lijken op namen van geregistreerde bedrijven? Het is ook toegestaan om te adverteren op de exact goed gespelde namen van bedrijven, toch? Je bent als organisatie tegenwoordig gek als je niet als hoogste eindigt bij zoekacties op je eigen naam, zowel in de adwords–advertenties als bij de reguliere zoekresultaten.


    2 mei 2006 om 07:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!