Van luciferdoos tot NRC Handelsblad

Van luciferdoos tot NRC Handelsblad

Enkele weken geleden stelde ik hier de retorische vraag of er geld is te verdienen met weblogs. Dit naar aanleiding van een interview met Alan Meckler (Jupiter Research) en Jason Calacanis (Weblogs, Inc) in de Wall Street Journal.

Ik maakte op basis van het aantal weblogs en de jaarbesteding een grove schatting van de advertentie-inkomsten op de achterkant van een luciferdoosje. Alleen bedoeld om aan te geven hoe belachelijk weinig er op dit moment eigenlijk wordt verdiend door het overgrote deel van de weblogs (hetgeen voor velen ook nooit een doelstelling is).

Maar wat er vervolgens met dit getal gebeurt is bizar. Paul Molenaar (ilse media) gebruikt het in zijn presentatie voor Blognomics en vervolgens wordt dit op verschillende manieren uit zijn context gehaald en gebruikt in publicaties varierend van Adformatie tot NRC Handelsblad (zie ook mijn reactie).


Geplaatst in

Delen



Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Lijkt wel een nieuwe trend. Pak een stuk van het internet en ga er mee aan de haal.
    Ik kwam er gisteren achter dat een uitgeverij voor een nieuw autoboek gewoon hele alinea's van mijn site heeft gebruikt.

    geplaatst op
  • Zo vond ik mijzelf vorig jaar terug op de voorpagina van de Volkskrant, een journalist had een Euroforum congres bezocht alwaar 'ie, tussen de broodjes en het glaasje wijn, nog snel even een paar citaten wist te scoren. Ben ik dan de held of zijn zij de sukkels? Kweetetniet, kweetetniet..

    Denk (opnieuw) dat de cijfers die je noemde (al dan niet geschat) een teken zijn van het langzaam aan irrelevant worden van adverteren. De waarde van morgen komt niet uit verkoop en transactie maar uit waardecreatie en het aangaan van relaties, zo durf ik te stellen.

    Een prachtige case hiervover werd tijdens het 'Nationale brand en productmanangemennt congres" gepresenteerd door J. Bos (ATAG ETNA PELGRIM). Zij wisten van een falliete boedel een gezond bedrijf te maken door in de keten waarde toe te voegen.

    geplaatst op
  • Ik las het in de NRC en ik dacht hier gaat iets niet helemaal goed met die cijfertjes die daar gepresenteerd werden. Net zoiets als die pestcampagne. Kinderen worden via de msn getreiterd .. en die kids weten zeker niet hoe een persoon te blocken?

    geplaatst op
  • De cijfers kloppen wel Oof maar het gaat om de context waarin eea is geschreven of gezegd. Ook Paul heeft deze cijfers waarschijnlijk vooral gebruikt om duidelijk te maken dat je er nog niet je brood mee kunt verdienen. En dat is natuurlijk ook juist. De cijfers gaan echter op deze manier een eigen leven leiden.

    Zie voor presentatie van Paul ook de video van Henk-Jan.

    geplaatst op
  • @ Marco,
    Ik hoor twijfels in je stem. "Paul heeft waarschijnlijk...." Je hebt de video en pdf. Je kunt Paul bellen. Dat zou toch genoeg moeten zijn om duidelijk te krijgen wat er gezegd is en wat hij ermee bedoelde.

    geplaatst op
  • Jacobien, ik kan natuurlijk niet oordelen voor Paul en ja ik spreek hem snel maar weet nu eigenlijk al het antwoord (vandaar de twijfel) - hij heeft deze cijfers slechts gebruikt om zijn mening kracht bij te zetten. That's all.

    geplaatst op
  • Ook Fred gebruikte de cijfers van jou (via Paul):
    http://www.marketingpulse.nl/blog/archives/2006/04/blogexplosie_tr.html

    geplaatst op
  • Heb je link even aangepast Erno!

    Ik zie dat Fred er van uitging dat deze cijfers waren gebaseerd op de Nederlandse cijfers maar dat is niet zo. Mijn berekening was gebaseerd op de wereldwijde populatie van weblogs.

    Verder verwijs je daar in je reacties naar een interessant artikel dat ik zeker eens ga lezen. Heb jij toevallig het hele rapport?

    geplaatst op
  • Nee, het rapport heb ik niet. Het was me iets te prijzig ($ 149 - download).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.