Microsoft-Yahoo deal in de maak?

3 mei 2006, 09:23

The Wallstreet Journal schrijft dat een groep binnen Microsoft voorstander is van een samenwerking met Yahoo! in de strijd tegen Google.

Microsoft heeft zelfs overwogen een aandeel te nemen in Yahoo!. De twee bedrijven hebben samen in het afgelopen jaar verscheidene scenario’s besproken. Momenteel lijken de besprekingen op de lange baan geschoven te zijn, daar Microsoft bezig is haar internetdivisie te reorganiseren om zo beter te kunnen concurreren met Google op het gebied van search en internetreclame. Steve Ballmer heeft tot nu toe grote overnames gemeden. Mocht er een deal komen dan heeft de CEO van Microsoft Jerry Wang, mede-oprichter van Yahoo!, hard nodig wiens steun zeer belangrijk is om de aandeelhouders te overtuigen van een deal met Microsoft.

Volgens ingewijden sluit het management van Microsoft een samenwerking met Yahoo niet uit, wanneer de druk om beter te presteren tegen Google groeit. De groeiende druk op Microsoft – niet alleen van Google maar ook van haar aandeelhouders en adverteerders, die een alternatief voor Google willen – kan een overname of samenwerking rechtvaardigen.

Microsoft bestuurders zeggen te investeren in een lange termijn strategie. Daarbij benadrukt men dat de online zoekmachinemarkt nog pril is, met voldoende ruimte voor groei. Een woordvoeder weigerde verder commentaar.

Ook Yahoo! wilde geen commentaar geven. Men reageert niet op “geruchten en speculatie” in de markt.

Een teken dat Microsoft serieus is om meer overnames te doen, is de recente aanstelling van Steve Berkowitz (voormalig CEO van ASK), die de intenet-tak MSN vanaf 8 mei gaat leiden. Steve Berkowitz heeft in zijn carrière meer dan 40 acquisities gedaan en wordt gezien als belangrijke pion in een Yahoo! deal.

Een MSN-Yahoo! combinatie kan synergie voordelen opleveren en complementaire diensten samenvoegen. Een goede concurrent van Google heeft 3 elementen nodig: sterke technologie, een massa consumenten en veel adverteerders. Microsoft besteedt momenteel miljoenen dollars om haar zoekmachine te verbeteren en adverteerders aan te trekken. Momenteel heeft MSN niet genoeg gebruikers om interessant te zijn voor adverteerders.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!