90% surft bij langzame site direct naar concurrent
Op klanten die merkentrouw zijn hoef je op internet niet te rekenen. Negen van de tien mensen surft onmiddellijk door naar de concurrent wanneer het laden van een site meer dan 30 seconden duurt.
De cijfers blijken uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van een Britse internetprovider (TelecityRedbus), waarvoor 2000 consumenten werden ondervraagd. Hoewel de helft van hen beweerde trouw te zijn aan een online merk, bleek in de praktijk vrijwel iedereen bij de concurrent te kijken wanneer een site er bij het laden te lang over deed.
Een klein onderzoekje onder de Marketingfacts lezers:
1. Surf jij ook naar de concurrent als een site traag laad?
2. Surf jij naar de concurrent als een product (boek, ipod etc) niet voorradig is?
Volgens CEO Mike Tobin van TelecityRedbus zijn de bevindingen vooral van belang voor online shops. Met name consumenten die toch al van winkel naar winkel surfen hebben weinig geduld en het is dan ook cruciaal dat laadtijd van een website geen storende factor is. Naast trage laadtijden zijn slechte service (70,8%) en het niet leveren van goederen (68,5%) de belangrijkste redenen om voor een concurrent te kiezen.
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de meerderheid van de mensen nu erg tevreden is met online shoppen en online diensten. De meeste ondervraagden (85,5%) gebruikt het internet regelmatig om goederen te kopen. 70,5% zoekt op het internet naar buitenlandse reizen en trips met de beste prijs-kwaliteit verhouding.
Bron: eBase
@Paul
Antwoorden op je vragen:
1. Ik irriteer me vaak mateloos aan traag ladende sites, ben inderdaad dan snel weg naar een concurrent. Als het laden van de homepage al beroerd gaat, dan zal de rest waarschijnlijk niet veel beter zijn. Ik wil mezelf deze frustratie besparen.
2. Ja, ik ga naar de concurrent als het product niet voorradig is. Soms wacht ik wel op ‘bevoorrading’ als ik weet dat de webwinkel een goede staat van dienst heeft als het gaat om tarieven en services.
Sites met een Flash-intro worden sowieso direct geboycot. Wie dat verzonnen heeft begrijp ik ook totaal niet. Langer dan 30 seconden laden is debiel. We leven in het internettijperk, niet vlak na de uitvinding van de boekdrukkunst. Allerergste is nog wel dat sommige sites zomaar offline gaan “vanwege onderhoudswerkzaamheden”. Dan ben ik helemaal weg.
@vraag1: Ik wacht (bijna) nooit op traag ladende sites.
@vraag2: Voorraad is bij mij meestal niet doorslaggevend. Lage prijs en betrouwbaarheid wel.
@hans maarten: Ben het met je eens: bizar lange laattijden waren vroeger geaccepteerd. Als ik alle tijd van de wereld heb, pak ik wel een boek! (is ook wel eens lekker trouwens).
Vraag1: Ik ben weg als die traag is en grote kans dat ik er dan ook niet meer kom. First impression.
Vraag2: Als het niet voorradig is surf ik (natuurlijk verder), moet ik gaan wachten tot ze het wel hebben dan? Daar is het internet toch echt te groot en voorradig voor.
E@BeMe: Vroegah accepteerde ik ook geen laadtijden boven de 30 sec. Trouwens ben ik tegenwoordig al weg als de site er niet meteen is. 10 sec is voor mij al te lang.
Onder webbouwers is het algemeen bekend dat een traag ladende site een bron van ergernis en vertrekkende bezoekers is. Dat dit nu vanuit de marketinginvalshoek wordt bevestigd verbaast me niks.
Mijn favoriete webcomputerwinkel heeft niets op voorraad. Die begint pas te bouwen als je een bestelling plaatst en betaalt 🙂 Maar bij kleine supplies e.d. is het inderdaad ergerlijk, en zo onnodig. Voorraad moet tegenwoordig een virtueel gegeven zijn. Kwestie van een strak georganiseerde logistieke keten.
30 seconden??? Andere webdesigner nemen!
Ach, sowieso, online winkels zonder voorraad, traag ladende frontpages…Dat soort ondernemers zouden ze tegen zichzelf moeten beschermen. Het aanbod op internet is zooooooo oneindig dat er geen klant is die het pikt.
Voor elke winkel die niets op voorraad heeft zijn er 1500 die het wel op voorraad hebben.
1. Ik ben als er binnen 3 seconden niets te zien is al weg.
2. Absoluut. Customer loyalty ain’t my thing.
Omslachtige registratieprocedures of teveel onnodige invulvelden hebben trouwens hetzelfde effect als bij 1. Ik zie als essentie van kopen via internet het gemak en de snelheid. Als (een van) die twee onnodig gefrustreerd wordt willen ze me blijkbaar niet als klant. Next!
@1: ik heb altijd 100 tabs open. Een site die langzaam laadt, betekend dat ik naar de volgende tab (maw volgende optie) ga. Als alle andere opties niet goed genoeg zijn kom ik vanzelf weer bij de langzaam ladende site (tab) terecht. Samengevat: een site die langzaam laad zorgt ervoor dat ik eerst alle concurrenten ga bekijken alvorens ik weer bij die partij aankom.
Het is zoiets als in een winkelstraat dat er een bordje op de deur van de winkel: “even weg om te lunchen”. Ik ga dan dus rustig even verder kijken in andere winkels. Heb ik na die zoektocht niets gevonden, dan zit er altijd nog in mijn achterhoofd dat winkel X zometeen opengaat.
@2: Tuurlijk. Dat doe jij toch ook als je op zoek bent naar een kadootje voor Y als je in winkelstraat X loopt?
Steef
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!