IDG start eigen tekstadvertentie dienst

5 mei 2006, 06:29

Uitgeverij IDG, in Nederland bekend van onder meer WebWereld, InfoWorld en sinds kort Techworld, heeft een eigen tekstadvertentie-systeem onder de naam Techwords gelanceerd gebaseerd op de AdSonar technologie van Quigo. Naar voorbeeld van Google kunnen adverteerders hiermee adverteren binnen het netwerk van IDG op basis van zoekresultaten of contextuele content. Via

IDG heeft een overeenkomst met Google over het plaatsen van advertenties op hun MacWorld site en met Yahoo voor de advertenties op PCWorld. Voor de sites in de verticale markten koos het bedrijf echter voor de technologie van Quigo waarmee volgens IDG relevantere advertenties geplaatst kunnen worden.

‘De grote zoekmachines leveren advertenties die geschikt zijn voor een horizontale markt. Als het gaat om specifieke, verticale sites zijn de resultaten echter een stuk minder, stelt Colin Crawford senior vice president online bij IDG. ‘We willen zeker weten dat onze bezoekers geen irrelevante advertenties voorgeschoteld krijgen. Een bijkomend voordeel van de technologie is de directere band met adverteerders’, aldus Crawford.

Het nieuwe advertentie-systeem Techwords wordt voorlopig alleen op de Amerikaanse sites van de uitgever ingezet. Hieronder vallen onder andere cio.com, computerworld.com en networkworld.com. Het online netwerk van IDG met ruim 400 websites, trekt maandelijks 5,5 miljoen unieke bezoekers.

Bron: IDG, Clickz

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

2 Reacties

    Tinus

    Ben benieuwd hoe hoeveel advertenties er echt contextueel zullen zijn. Daarvoor is het namelijk wel handig dat het systeem keuze heeft uit divers bestand met advertenties.


    5 mei 2006 om 07:04
    Jan-Willem

    Wel zeer interessant omdat een systeem zonder een extra partij er tussen natuurlijk betere marges geeft. Het is inderdaad de vraag of ze een goede fill rate kunnen halen. Ook interessant om te zien of IDG zo meer grote adverteerders bekend maakt met het contextual advertising fenomeen.


    5 mei 2006 om 13:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!