Reed Business lanceert zakelijke zoekmachine Zibbsearch

22 mei 2006, 04:19

Reed Elsevier heeft vandaag Zibbsearch.nl gelanceerd, een internetzoekmachine voor de zakelijke markt in Nederland (incl. blogsearch). Zibbsearch moet in twee jaar tijd 20 procent van de zakelijke zoekmarkt in Nederland hebben veroverd. Dat komt neer op een omzet van ruim 10 miljoen euro.

Reed Elsevier steekt veel geld in internetdiensten. Dat geldt zeker voor de Nederlandse tak van het uitgeef- en informatieconcern. Volgens Marianne van Leeuwen, algemeen directeur van Reed Business Information Nederland, is het leveren van digitale informatie de speerpunt. In 2005 kwam 10 procent van de omzet van de Nederlandse divisie uit internetdiensten. Dat moet dit jaar minimaal 15 procent worden en op termijn 30 procent aldus van Leeuwen (bron: ANP).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

12 Reacties

    Karel Kolb | Feeder

    Marco, de zakelijke zoekmarkt in Nederland over twee jaar bedraagt dus 50 miljoen begrijp ik. Enig idee wie de andere spelers zijn, hoe je die markt definieert en hoe de marktaandelen liggen?

    Ik ben trouwens ook nieuwsgierig hoe Zibbsearch in de praktijk het predikaat ‘zakelijk’ wil waarmaken. Dit veronderstelt namelijk dat je goed weet welke info een zakelijke zoeker, en welke info een particuliere zoeker in één en dezelfde bronnenverzameling wil vinden. Tenzij onder bijv. de tab web & blogs alleen zakelijke blogs vallen natuurlijk.

    Tot slot: Zibbsearch, veel succes!


    22 mei 2006 om 04:51
    media

    In Nederland hebben we o.a. Gouden Gids, iLocal, Kelly Search. Ik ken niet de marktaandelen maar wellicht dat één van de zoekmachinemarketingspecialisten hier meer over kan zeggen!?


    22 mei 2006 om 04:57
    Arash

    Lol, bij het testen kom ik vaak terecht op Marketingfacts 😉

    Interessante ontwikkeling. Op dit moment is de index er beperkt.

    I vraag mij af hoe de indexeren in het praktijk zal gaan. Of zijn hebben een zeer slimme bot die filtert wat wel of niet zakelijk is. Iets wat ik echter betwijfel. Of alles gaat handmatig gebeuren.

    Op dit moment lijkt het erop dat men het handmatig heeft geïndexeerd.

    Daarnaast bevat het op dit momenten te veel spam en Engelstalige links.

    Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Het is tenslotte nog een beta.


    22 mei 2006 om 05:53
    Oof

    Valt nog wel wat te ontwikkelen. Heb een aantal zoektermen ingevuld en krijg nogal rare resultaten. Zo’n Kellysearch is op dit moment wel relevanter. Die blogsearch is wel heel aardig en schijnt in ieder geval relevant 🙂


    22 mei 2006 om 06:44
    Mark de Kock

    Kellysearch is ook van Reed btw..


    22 mei 2006 om 07:45
    Jeroen

    Ik snap [“Als iemand bij Google zoekt op “bedrijfsoverdracht zorgen wij ervoor dat Zibbsearch ergens boven in de organische zoekresultaten staat met een link naar een speciale Zibbsearch landingspagina met alles over bedrijfsoverdrachten.

    ]deze bewering ook niet helemaal: “Als iemand bij Google zoekt op “bedrijfsoverdracht” zorgen wij ervoor dat Zibbsearch ergens boven in de organische zoekresultaten staat met een link naar een speciale Zibbsearch landingspagina met alles over bedrijfsoverdrachten.”


    22 mei 2006 om 08:23
    Jeroen

    Dat ging verkeerd, nog een keer:

    Ik snap deze bewering ook niet helemaal: “Als iemand bij Google zoekt op “bedrijfsoverdracht” zorgen wij ervoor dat Zibbsearch ergens boven in de organische zoekresultaten staat met een link naar een speciale Zibbsearch landingspagina met alles over bedrijfsoverdrachten.”


    22 mei 2006 om 08:24
    Marc

    Je kunt je afvragen hoe ze met content van concurrenten omgaan. Of er een eerlijke weging zal plaatsvinden.

    Op dit moment lijkt de ranking nogal willekeurig. Wellicht zijn dat kinderziektes.


    22 mei 2006 om 08:42
    media

    Jeroen, blijkbaar hebben ze (of willen ze) zich nadrukkelijk richten op SEO van Zibbsearch in Google. Of ze daarin slagen is nog maar de vraag tenzij ze eigenlijk bedoelen dat ze flink gaan inzetten op SEA en op die manier ook traffic vanuit Google naar Zibbsearch willen halen.


    22 mei 2006 om 08:57
    RubZie

    “…zorgen wij ervoor dat Zibbsearch ergens boven in de organische zoekresultaten staat met een link naar een speciale Zibbsearch landingspagina…”

    Interessante taktiek is dat. Voor zover ik kan inschatten is Google’s doel om serp’s (zoekmachine resultaten) te weren uit hun serp’s, omdat mensen dan van zoekmachine naar zoekmachine worden geslingerd, in plaats van relevante resultaten te zien.

    Een site als vinden.nl doet dit ook, en heeft om die reden al eens een penalty gekregen. In mijn ogen is het laten spideren van zoekresultaten gewoon spam. Ik vind het ook enorm “not done” eigenlijk, deze tactiek. Maar het levert ongetwijfeld veel pageviews op, en dat is wat ze daar verkopen. Aardig is dat de banners helemaal onder de zoekresultaten staan, en zo erg weinig echte eyeballs krijgen, maar wel pageviews…


    22 mei 2006 om 15:45
    BasW

    Voorlopig zijn hun zoekresultaten om te janken, vooral die sites die je niet bovenaan in de resultaten wilt zien, zoals al die linkpagina’s uit de jaren 90, staan bovenaan, inclusief alle Zibb forums, Kellysearch zoekresultaten etc. Valt me tegen van Reed Elsevier moet ik zeggen.


    22 mei 2006 om 19:39
    Jeroen

    de uitkomsten vallen mij ook vies tegen.. zo kom ik mijn eigen site nergens tegen maar wel de artikelen die ik op andere sites heb geschreven 😉 De snelheid waarmee de uitkmsten op het scherm getoverd worden, is inmiddels ook bedroevend te noemen.. Maar des-al-iet-te-min: goed initiatief..


    23 mei 2006 om 10:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!