Talpa lanceert reeks MSN Messenger chatbots
Emerce primeur: Mediabedrijf Talpa lanceert de komende tijd een flink aantal chatbots voor MSN Messenger. Zo biedt Talpa straks de mogelijkheid om videostreams in MSN Messenger op te roepen, in dialoog te gaan over voetbal of de programmering van Talpa op te vragen. Kijkers kunnen dan met hun MSN buddies gezamenlijk naar een livestream of een stream uit het archief kijken, onderwijl chatten en -naar mijn idee op termijn- volledig interactief en gezamelijk deelnemen in (live)video content.
Vanaf 1 juni vindt de ‘kijker’ bij verschillende programmacontentsites het adres van de bijbehorende bots. Deze adressen kan hij/zij toevoegen aan de persoonlijke buddylist, het lijstje van trusted relations in MSN Messenger. Door op de bot te klikken start de conversatie en start ook het het programma. De stream verschijnt in een venster naast het chatvenster (het zogenaamde ‘activitywindow’). Vervolgens kan de chatter vrienden uitnodigen om deel te nemen aan de chat en zo dus bijvoorbeeld de beelden becommentarieren. Zo gaat eind juni de Lotte-bot live, als de gelijknamige tv-serie aan een nieuwe reeks begint.
Daarnaast start er morgen een voetbalbot. Deze bot bevat nog geen streams en zal voornamelijk gebruikt worden om nieuwsberichten te pushen over de ontwikkelingen tijdens het EK voetbal voor landenteams tot 21 jaar, waar ook Jong Oranje aan meedoet. Gebruikers van de voetbalbot ontvangen de laatste nieuwsberichten uit het Oranje kamp, het scoreverloop tijdens de wedstrijden en ze worden dagelijks inhoudelijk geïnformeerd over de uitzendingen van Café Oranje. Later dit jaar zal de Talpa voetbalbot ook nieuws over het WK en de Eerste en Eredivisie gaan verzorgen.
Vanaf 1 juni volgt een bot die gekoppeld is aan Programma Gemist, waarmee de hele programmering van Talpa opgevraagd kan worden.
Talpa heeft al ervaring met de chatbot van Ruud de Wild, die in de periode januari-februari van dit jaar rond de 50.000 gebruikers telde, die goed waren voor 275.000 conversaties. De bots worden gemaakt door eCreation, en het streamen van video is een gezamenlijk idee van Talpa en Triple IT. Nieuwe toepassingen van MSN-bots staan sowieso erg in de belangstelling, getuige de Invasion of the robots contest die Microsoft organiseert.
Met de lancering laat Talpa zien dat live-beelden waar we alleen maar naar kunnen kijken tot het verleden gaan behoren. We kunnen straks op alle beelden reageren of er zelfs in participeren. Zoals eigenlijk nu al te zien is in gaming. Onze interactiviteit is dan zichtbaar voor vrienden, geselecteerde derden of gewoon voor iedereen. Alleen deze instant participatie onderscheidt live-video content dan van video on demand. Nu alleen nog op de computer maar straks op elk beeldscherm waarop we beelden kunnen zien. Het is een mooie ontwikkeling…
En, niet te vergeten: natuurlijk krijg je straks ook de reclame tijdens het voetbal via de bot binnen.
@Michel: Niet als het je stoort in je voetbalbeleving. De ‘blok’ knop zit immers dichtbij en MSN Messenger gebruikers weten die snel te vinden. Die gebruiken ze ook al voor irritante mensen. Gewoon ‘blok’ en je bent er vanaf. De consument heeft controle en de bot zal zich behulpzaam en dienstbaar moeten opstellen. Heel wat anders dan ‘reclame=herhalend hard roepen’.
Toch wel opmerkelijk dat MediaRepublic hier niet bij betrokken is lijkt mij. Ik hoop overigens dat deze bots vingeroefeningen zijn voor geavancerder varianten?
@Erwin: de opmerking was voor de duidelijkheid ook geen angst hoor. Ik denk juist dat op die manier reclame binnenkrijgen handig is: je kan immers zelf ‘kiezen’. Daarnaast is gerichte reclame natuurlijk mooi in te zetten: welke bierbrouwer wil nou niet zijn link droppen op de momenten dat er geroepen wordt dat er een biertje gehaald wordt 😉
Bots zijn hot dat blijkt maar weer.
Leuke toepassingen die inderdaad, waarschijnlijk op de Talpa manier door reclame verstierd zullen worden…
Maar samen met je vrienden via MSN tv kijken en commentaar geven en de bot weer laten reageren op dat commentaar, of het programma laten reageren op je commentaar… kijk dat is interactie…
En die reclame nemen we dan waarschijnlijk voor lief
grrr gaan ze reclame maken voor iets dat ik eigenlijk wel zie zitte,
aangezien mn vriend zn serie en lotte tegelijk beginne…
komt lotte eind juni pas :S
maarjah geduld is een schone zaak zeggen ze
@Albert: Hoezo zou Media Republic hier bij betrokken moeten zijn? Ze hebben dan wel toevallig Eccky op MSN, maar dat is een heel ander business model dan het maken van bots voor derden.
En, wat versta je onder geavanceerdere bots? Activity windows en alerting zijn naar mijn mening al behoorlijk interessante en veelzijdige toepassingen binnen een MSN bot.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!