Wat verdient een marketeer?

24 mei 2006, 04:29

Wat verdient een marketeer?Er wordt in het Nederlandse bedrijfsleven nogal spastisch gedaan over salarissen. Vanmorgen werd ik door Hans Mestrum gewezen op de weblog van Jan Dijkgraaf, hoofdredacteur van Management Team. In zijn allereerste posting (van 12 mei) wil hij de taboe over het bekend maken van salarissen doorbreken en daagt hij de lezer uit. Hij geeft zelf het goede voorbeeld en maakt zijn salaris bij zijn oude werkgever bekend. Veel respons krijgt hij niet, slechts één lezer durft het aan om zijn salaris bekend te maken in de reacties.

Maar hoe zit het eigenlijk met de verdiensten van de (interactieve) marketeers? Eerder dit jaar werd duidelijk dat er betere tijden aanbreken voor marketeers en dat de salarissen in de marketingsector waren gestegen. In de UK stegen de salarissen met ca. 6 procent. En uit de Global Pay Summary van Mercer Human Resources Consulting blijkt dat de Amerikaanse marketingdirecteurs het meest verdienen, maar de salarissen van de Duitse en Nederlandse marketingdirecteuren tot de hoogste behoren van Europa. De Nederlandse marketingdirecteur verdient met een totaal jaarsalaris van ruim 157 duizend euro ruimschoots meer dan CFO’s en zijn HR-collega’s, met salarissen van respectievelijk 141duizend euro en 140.400 euro.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

11 Reacties

    rjmvandiepen

    Het klopt dat in zijn algemeenheid er altijd spastisch wordt gedaan over hoeveel iemand nu wel niet verdient. Het is nog steeds taboe. Ik weet niet eens wat mijn familie en vrienden verdienen. Nou hoeft dat ook niet hoor. Mensen willen uiteindelijk niet voor elkaar onder doen.

    Toch bewonderenswaardig van Jan Dijkgraaf om zijn salaris bij zijn oude werkgever te posten.

    Hij verdiende er zeker niet slecht!


    24 mei 2006 om 05:34
    Jos Tuinstra

    Wat ik me afvraag : wat is nu erger…een te laag … of een te hoog salaris wereldkundig maken? Hoe dan ook, in geen van beide gevallen staat je baas te juichen…


    24 mei 2006 om 06:09
    Oof

    En waarom maakt hij zijn huidige salaris niet bekend?


    24 mei 2006 om 07:40
    Alper Çugun

    Ja, een beetje laf om niet te zeggen inconsequent om zíjn *vorige* salaris bekend te maken en dan aan mensen te vragen wat zij *nu* verdienen.

    De volgende vraag is natuurlijk wie zo iemand €6600 betaalt.


    24 mei 2006 om 08:32
    ErwinVanLun

    Bij mijn oude werkgever CMG waren salarissen van iedereen algemeen bekend. De salarisstrookjes lagen open in de postvakjes. Doordat de salarissen open waren, moest het management kunnen verdedigen waarom bepaalde personen meer verdienden dan jij. Dat resulteerde in een eerlijke cultuur. Ik denk dat steeds meer bedrijven deze openheid in de toekomst zullen gaan hanteren.


    24 mei 2006 om 08:59
    Martijn van Well

    Openheid is leuk, het probleem is alleen dat veel mensen moeilijk kunnen inschatten wat voor waarde een ander heeft. Voor vergelijkbare functies hebben mensen er al moeite mee (tenslotte zien maar weinigen hun eigen tekortkomingen), maar zeker bij functies die niet gerelateerd zijn is het vergelijk moeilijk en worden er al snel scheve gezichten getrokken.

    Om dicht bij het topic te blijven, wat is een marketeer? Een marketingdirecteur van eem middelgrote organisatie is natuurlijk heel wat anders dan een internetmarketeer bij een lokaal communicatiebureau. Wellicht bieden de salariswijzers nog de beste mogelijkheden om salarissen te vergelijken en tot een bepaald niveau kan je als vergelijk ook de CAO lonen van bepaalde bedrijfstakken nemen. Al met al moet je op basis daarvan toch een eigen waarde kunnen inschatten en wat mij betreft is daardoor openheid van zaken niet echt nodig.

    Aan de andere kant zorgt openheid van zaken misschien voor een wat beter gedrag bij het echte topmanagement van de grote bedrijven…


    24 mei 2006 om 10:14
    chi666

    Onderwerp naar mijn hart. Als beloningsonderzoeker heb ik hier dus jaren onderzoek naar gedaan. Als marketeer had deze sector mijn persoonlijke interesse, maar…. juist in de marketing en sales hoek was er relatief weinig animo voor bij bedrijven.

    ICT bedrijven hebben veel interesse te weten wat iemand verdiend. Voor staf functies lag dat al anders. En natuurlijk, een marketeer bij Philips is misschien wel zwaarder dan een marketing manager bij een 5 mans bedrijf. Dus vergelijk is lastig. Daarvoor heb je óf functie waardering (hoewel je daar heel erg mee moet oppassen) of gewoon inschatten op basis van percentielen.

    Functiewaardering is gevaarlijk. Hay heeft een hele goede (maar dure) methodiek. Het is namelijk van groot belang dat je begrijpt wat de core business van het bedrijf is. Hay komt daarom b.v. eerst twee volle dagen met twee consultants in je bedrijf rondhangen. Dan snappen ze wat je doet en wie de core verdieners voor het bedrijf zijn. Duur (want je bent meer kwijt aan die eerste inventarisatie dan aan een complete opdracht bij mijn oude werkgever), maar wel efficient.

    Ik ken ook functie waarderingen waar het helemaal mis ging. Deze stap die Hay dus doet werd overgeslagen en ineens moest het hoofd administratie veel meer verdienen dan de consultants (ICT bedrijf) die het geld voor het bedrijf verdiende. Want een consultant gaf geen leiding, en dat woog heel zwaar mee. Vandaar: functiewaardering is gevaarlijk, maar goed toegepast wel heel goed.

    Terug on topic: wat verdient een marketeer? Veel. De marketing manager was gemiddeld de BEST betaald manager in Nederland. Alleen de sales manager zat relatief hoger, omdat deze gemiddeld veel minder ervaring had. 15 jaar relevante ervaring voor de marketing manager tegen 9 voor de sales manager. Alleen… er zijn veel minder sales managers met 15 jaar ervaring, die gaan blijkbaar door naar óf algemeen management (Business unit, CEO), of naar marketing management.

    Wel is de spreiding in marketing managers altijd groot. Een factor 5 tussen de best en slechtst betaalde 10%. Uit mijn hoofd zeg ik dat de slechtst betaalde 10% iets van 30.000 euro totale beloning per jaar hadden (starters die meteen een marketing management positie kregen bij een klein bedrijf) tegen 150.000 of zoiets voor de top 10%.

    HR managers zijn zeer slecht betaald, ICT managers zaten er tussenin. CEO’s zijn een categorie apart, want je kan dir/eigenaar zijn van een 1 mans zaak of directeur van een groot bedrijf.

    Goed onderzoek is lastig, omdat je met definitie kwesties zit. Wij hadden dat redelijk onder de knie moet ik zeggen, maar helaas is na mijn vertrek dit kwalitatief een stuk minder geworden.


    25 mei 2006 om 07:18
    Arash

    Ik heb nooit begrepen waarom in Nederland salarissen niet vermeld worden bij vacatures en waarom men niet openlijk over het salaris praat.

    Is er een Nederlandse variant op salary.com ?


    27 mei 2006 om 14:52
    Salarisonderhandeling

    het schijnt dat in scandinavie, salarissen algemeen bekend zijn. Dit is te zien als een vorm van sociale controle (bijv criminaliteit). Daarmee is het namelijk zeer opvallend als iemand een dure auto in de straat heeft staan.


    14 februari 2008 om 15:33
    Dokter-it

    Ik denk dat het ook niet goed is als iedereen van elkaar weet hoeveel hij verdient, ik weet niet waarom ik dat denk, het is een soort van voorgevoel denk ik..

    Zelf bepalen hoeveel je verdient? kijk hier: Baan zoeken


    27 augustus 2012 om 20:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!