• Usability & design
    wordt gesponsord door

Wat is de conversie op bezoek vanuit zoekmachines?

Wat is de conversie op bezoek vanuit zoekmachines?

Wat is de conversie op bezoek vanuit zoekmachines?

Paul Aelen verwijst naar een interessant onderzoek van 360i (pdf) naar de conversie op bezoek vanuit zoekmachines. Belangrijkste conclusie is dat de conversie van bezoekers op branded zoektermen (merknamen, productnamen en namen van sites behorend tot de adverteerder) hoger is dan die op generieke termen. Bezoekers gebruiken in de eerste fase van hun zoektocht meer generieke termen dan branded termen. Het onderzoek is gebaseerd op 3,9 miljoen bezoekers en 5,1 miljoen kliks.

De resultaten uit dit onderzoek sluiten aan op een eerdere posting waarin we keken naar de waarde van een zoekwoord. Hoe specifieker het zoekwoord, des te lager het aantal mensen dat er op zoekt. De prijs van deze zoekwoorden ligt in het algemeen een stuk lager (minder concurrentie) maar de conversie is vaak beduidend hoger.


Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • ik neem toch aan dat iedereen die ook maar iets de SEM branche doet je dit wel kon vertellen?
    de prijs voor 'online hypotheek offerte zwolle' is een stuk lager en zal per keyword een veel hogere conversie hebben.

    bij 9/10 campagnes zie je ook heel duidelijk dat de hoogste conversie (in % over de resultaten) wordt gehaald op de merknaam, niet zo verwonderlijk aangezien de consument precies dat zoekt wat hij voorgeschoteld krijgt als je het goed doet.

    geplaatst op
  • Roy, inderdaad logisch maar in hoeveel SEA-campagnes houdt men daadwerkelijk rekening met de long tail van search? Nog steeds zie je dat de meeste aandacht bij SEA uitgaat naar de generieke trefwoorden die en duur zijn en een lage conversie laten zien.

    geplaatst op
  • En de keuze van generieke trefwoorden komt natuurlijk omdat men specifieke kennis ontbeert op welke wijze een dergelijke campagne op te zetten. Dit is weer een mooie kans voor de zoekmachinespecialisten onder ons!

    geplaatst op
  • En wat nu als je binnen alle fases van het AIDA model zoals hierboven weergegeven SEM inzet? Is het dan niet zo dat je maximale conversies behaalt?

    Dus als mensen aan het orienteren zijn komen ze je tegen. Als mensen keuzes willen maken komen ze je tegen en als men wil kopen komen ze je tegen.

    Wie kan er dan nog om je heen?

    Of blijkt dit dan weer niet uit het onderzoek?

    geplaatst op
  • 't AIDA-model is idd perfect van toepassing, en moet ook volledig worden meegenomen in een search campagne. Wanneer je alle generieke termen zomaar zou willen overslaan, ga je er in feite vanuit dat de bezoeker bij jouw brand wel even de diensten en producten weet in te vullen die je verkoopt. Dat geldt alleen voor hele sterke brands, en daarvoor is 't direct invoeren van een URL ook een optie.

    Interessant aan 't onderzoek van 360 is vooral de noodzaak om 'generieke zoekers' op 't juiste moment 'aware' te maken met je brand. Die generieke termen (dat kunnen er ook 2 of 3 zijn) hebben dus een 'voedend effect', en kun je niet zomaar overslaan.

    geplaatst op
  • SEA wordt heel erg vaak gebruikt om een campagne in het begin of op specifieke keywords te boosten. Het Long Tail effect word inderdaad vaak vergeten of weggelaten al was het maar omdat de mogelijkheden en beheersbaarheid van en campagne dan erg begint tegen te vallen als je het handmatig doet.

    Een zoekmachine specialist kan hier inderdaad iets met software en kennis mee doen, echter als ik kijk naar wat de meeste mensen aan budget hebben dan is het zo dat dit helemaal niet interressant is voor veel bedrijven omdat men het budget er niet voor over heeft. (of om het uit te zoeken, want men geeft het liever uit aan clicks, of je zou een CPL deal met een klant moeten afspreken omdat een marge niet meer interressant is.)

    hehehe ik vraag me zelfs af of het niet mogelijk is om voor alle 4 fases in het AIDA model te optimaliseren, bijv. op type keywords , title en descriptions. als het goed doet moet het mogelijk zijn, trek de knip maar open :)

    geplaatst op
  • Voor mijn afstuderen ben ik bezig met een onderzoek naar het zoekgedrag van de internetgebruiker en hoe de zoekmachinemarketing hier het beste op kan inspelen.

    Op internet kwam ik dit bericht tegen met de schematische weergave, want ik een goed beeld vind geven van de link tussen het zoekgedrag en de conversie. Tijdens mijn zoektocht naar meer informatie kwam ik de volgende website tegen Search Funnel MSN AdCenter. Hier kan je een zoekvraag invoeren en dan wordt getoond waar mensen eerst naar zoeken en erna. Het betreft wel een Engelstalige beta-versie.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.