Oranje & WK gekte uitgebroken!

29 mei 2006, 09:42

In de aanloop naar het WK-voetbal doen veel bedrijven mee in de Oranjegekte. Op TV, radio, internet, in kranten, tijdschriften, op straat, in winkels en café’s worden Nederlanders geconfronteerd met hilarische excessen, waarmee bedrijven hun producten aan de man willen brengen. Originaliteit is daarbij troef om op te vallen in de Oranje WK massa, zo schrijft De Telegraaf.

Je kunt het zo gek niet bedenken of ’t is er: een driedelig Oranjekostuum, Oranje rosé, Oranje bier, een WK huisnummerbord, Oranje honden shirts, Rugnummerbingo, een Oranje camping in Duitsland, Pimp Your Car Oranje, WK postzegels, Wedden op Oranje, speciale WK radiozenders en zelfs een WK verzuimverzekering. En onze Prinses Maxima is inmiddels ook al in Oranje sferen

En wij doen ook mee!! Vanaf a.s. dinsdag a.s. donderdag 1 juni presenteert Marketingfacts in samenwerking met Zibb met trots de “WK Acties Top 100“, een overzicht van bekende en een aantal minder bedrijven die inhaken op het WK in Duitsland. 10 dagen lang verschijnen er iedere werkdag tien WK-acties op Zibb. Stem per dag welke je de leukste vindt. Na tien dagen kun je nogmaals een keuze maken uit de tien meest populaire acties. Onder de inzenders verloten we een Sharp LCD-tv!

Schrijf je in op de Zibb.nl dagelijkse Nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de actie!

Kijkend naat het aantal campagnes per voetbalkampioenschap, dan is er een stijgende lijn waar te nemen. Zo telde marketingbureau Draft tijdens het EK in 2000 nog 250 promotie-acties. Vier jaar later tijdens het kampioenschap in Portugal waren dat er 253. En dit jaar zou nog wel eens een record kunnen opleveren. “We zitten nu, vijf weken van tevoren, op negentig registraties. Tijdens het EK in Portugal waren dat er een week van tevoren 120”, zegt directeur Charles Borremans.

Veel Nederlanders zijn dit jaar vroeg begonnen met het versieren van hun woning, straat of auto, signaleert de detailhandel. Dat komt mogelijk door het missen van het WK in 2002. Oranjefans zijn kooplustiger dan ooit en de kassa van de Nederlandse winkelier rinkelt als nooit tevoren.

Onder andere speciale tv-stoelen zijn in trek, om thuis de ‘perfecte stadionsfeer’ te creëren. En ook extra geld wordt besteed aan televisies, spelcomputers, biertap systemen, en allerhande oranje parafernalia. Nederlandse winkeliers rekenen op een extra omzet van zo’n 135 miljoen euro dankzij het WK voetbal. Daarvan is 70 tot 85 miljoen euro afkomstig uit de non-foodsector.

Maar niet alles is rozegeur en maneschijn de komende zomermaanden. Veel Nederlandse vrouwen ergeren zich eraan dat ze verplicht mee moeten kijken met hun man. Mannen daarentegen storen zich veelal aan hun vrouw of vriendin, die continu zeurt en altijd de verkeerde (voetbal)opmerkingen weet te maken.

Voor beiden is nu een oplossing. Mannen kunnen hun vrouw of vriendin een handig WK-contract laten ondertekenen. Vrouwen die het niet meer uithouden kunnen met zus of vriendin een weekendje weg boeken op Evengeenvoetbal.nl. Dames worden lekker verwend en op hun wenken bediend: ze kunnen in een fijn hotel naar keuze onder de wol, zonder hun man met bierlucht en vervelende opmerkingen. Maar niet alle vrouwen zijn zo makkelijk. De VVN (Vrouwen voor een Voetbalvrij Nederland) is onlangs gestart met de website www.wegmethetwk.nl. Wie de door hun opgestelde regels niet naleeft kan serieuze maatregelen verwachten o.a. ‘Een bal in huis = een bal eraf’.

Wij wensen het Nederlands elftal namens Marketingfacts en Zibb héél veel succes in Duitsland! Jammer voor Huntelaar dat hij niet mee mag… maar daar hebben handelaars ook al weer wat op verzonnen.

Met dank aan Go Marco Go, Too Stylish, In10 Weblog, Houtlog, Totally Crap, Molblog, Creative Facts, Wannahaves, Adverblog, Zibb, het AD, persberichten en Marco Derksen voor de (weblog) tips. Download ook de handige WK Excel sheet.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

7 Reacties

    evroekel

    Mooie aktie, Paul. Een voorspelling: Holland’s geheime wapen van Heineken op nummer 1.


    29 mei 2006 om 14:45
    media

    Strakke aktie Paul, ik heb het natuurlijk allemaal aan de achterkant kunnen volgen en weet dat je hier inmiddels heel wat uren in heb zitten. Ben uiteraard benieuwd wie er gaat winnen en gok net als Erik op Holland’s geheime wapen van Heineken!


    30 mei 2006 om 05:06
    Gijsbregt

    Goed deze aandacht voor de sport en sportevents! Zou hiernaast ook wel weer willen pleiten voor een wat minder “idols”-achtige benadering. Welke campagne slaat nu echt aan als het om resultaat gaat en welke resultaten had het bedrijf voor ogen. Een goede inhaker omdat er een creatief een inval heeft is nog heel wat anders dan het consequent en efficiënt gebruik van sport of een sportevent (zelfs het moeder van alle sportevents) voor marketingdoelstellingen. Maar misschien kunnen we onder de harde top 10 voor wat diepgang zorgen?


    30 mei 2006 om 05:24
    media

    Robert of Paul, ik neem aan dat er van die thema-avond ook een verslag(je) komt op Marketingfacts!?


    30 mei 2006 om 05:38
    Robert de Boer

    Dat is goed, gaat er komen!


    30 mei 2006 om 07:28
    Robert de Boer

    Wat is die ‘fraaie link’ dan Erik? De website lijkt me verre van fraai en ik zie Milieunet ook verder nergens terug?


    6 juni 2006 om 11:13
    media

    Heb de link inmiddels gecorrigeerd!


    6 juni 2006 om 11:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!