Webads gaat persoonlijke inloggegevens gebruiken voor advertising

Webads gaat persoonlijke inloggegevens gebruiken voor advertising

Webads gaat persoonlijke inloggegevens gebruiken voor advertisingIk lees net op mediaonderzoek.nl dat Webads vanaf morgen een nieuwe vorm van target advertising introduceert voor haar netwerk. Deze nieuwe vorm is gebaseerd op het zogeheten ‘profiling’, waarbij adverteerders en mediabureaus op basis van minimaal geslacht en leeftijd op doelgroepniveau kunnen inkopen.

Op zich is dat niet nieuw, maar de gegevens waarmee WebAds de targets mee vaststelt zijn afkomstig van de inloggevens van bezoekers van sites als Hyves, TMF, SBS, VI en Spelpunt. WebAds weet vanuit de databases van die sites heel nauwkeurig wie achter het scherm zit en kan dus gericht advertenties afleveren volgens vooraf opgegeven criteria.

Tjeerd Kooij, managing partner van WebAds: “De campagnes die we tot nu toe als proef met behulp van profiling hebben ingezet leverden een veel hogere clickratio op. Gemiddeld zagen we een toename van 100%. Op Hyves wordt nu 80% van de campagnes met behulp van profiling ingezet.”

Een tweede innovatie wordt in het najaar door WebAds ingevoerd en betreft het ‘behavioral targeting’. Daarbij worden surfers binnen het netwerk gevolgd om zodoende de meest relevante banners aan ze te tonen. Kooij: “Als van een surfer bekend is dat hij gedurende een bepaalde periode vele keren op financiële sites is geweest en we komen die surfer ook tegen op bijvoorbeeld VI.nl, dan kunnen we hem daar ook een banner van een bank presenteren. Voorheen werden die banners alleen in contentgerelateerde sites afgeleverd.”

Vanaf 1 juni zijn alleen de sites van TMF, Hyves, SBS, VI.nl en Spelpunt geschikt voor profiling. Per 1 juli wordt dit uitgebreid met o.a. IENS en Oor. Overigens gelden beide technieken niet alleen voor banners, ook online commercials kunnen met dezelfde technieken worden gepresenteerd.

Bron:
Mediaonderzoek


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Het was een kwestie van tijd en dit is nog maar het begin van personalized ads. Een volgende stap is slimme ads die zichzelf aanpassen aan de bezoekers gebaseerd op profiling. Weet iemand wanneer Webads of een andere speler hiermee gaat komen?

    geplaatst op
  • Hee Marco :-)

    Project http://www.bokoe.nl (online bookmarks) maakte in 2002 reeds gebruik van profiling en targeted advertising. Hier wordt het websitebezoek (profiel achter een single sign on) m.b.v textclassificatie en neurale netwerken aan advertising én niet-betaalde content gekoppeld. Ik juich dergelijke ontwikkelingen dan ook alleen maar toe.

    Alleen "Op zich is dat niet nieuw, maar.." snap ik niet helemaal, wat maakt de desbetreffende sites wel nieuw dan? Adverteren achter single sign on gebeurt al een tijdje idd (neem een Schoolbank.nl ;-) zo'n 6 jaar. En als ik het me goed herinner deed DoubleClick in 2001 al aan cookie based profiling en targeting in haar netwerk. Interessant dat wel!!

    geplaatst op
  • Je hebt helemaal gelijk Phileas, hoe kon ik bokoe.nl vergeten. We moeten maar weer eens snel een keer wat afspreken!

    geplaatst op
  • MSN Hotmail en Messenger en Lycos bieden dit al zeker anderhalf jaar aan maar desalnietemin erg innovatief :o)

    geplaatst op
  • Vandaag tijdens de businessblogmeeting een interessante discussie over wat nu wel en niet mag bij gebruik van profiling.

    Verder naar aanleiding van deze post een email ontvangen van Adlink waarin ze aangeven dat ze recentelijk een vergelijkbaar product hebben gelanceerd onder de productnaam AdLINK 360:

    (...) AdLINK 360 is een belangrijke tool om adverteerders meer inzicht te geven in welk gedeelte van de beslissingboom hun bezoekers zitten, om die bezoeker dan ook een andere –veel gerichtere- boodschap te tonen een volgende keer dat we hem/haar in het AdLINK netwerk tegenkomen. (...)

    De stappen in AdLINK 360:

    (1) Een gebruiker bezoekt een site (ongeacht of dit via een bannercampagne, rechtstreeks of zoekmachine is)
    (2) Surfgedrag wordt opgeslagen in een Behavioral cookie database;
    (3) Binnen 90 dagen is de gebruiker targeted in het AdLINK netwerk;
    (4) AdLINK herkent de gebruiker en laat een gerichte advertentie zien gebaseerd op criteria in de behavioral database;
    (5) Deze boodschap leidt to betere conversie en dus een betere ROI.

    Heb destijds het persbericht van AdLINK 360 blijkbaar gemist.

    geplaatst op
  • Op Emerce nog een reactie van Philip Klop:

    (...) Dit systeem werd al meer dan anderhalf jaar geleden door mij bedacht en opgezet voor ad pepper media. De eersten die ermee in de markt begonnen samen met ad pepper zijn Spelpunt, Lycos en cu2.

    De conversie resultaten die je ermee kunt behalen zijn boven modaal, maar het een en ander is wel afhankelijk van de kwaliteit van de database van de betreffende sites.

    Elk afrekenmodel (cpm, cpc, cpl) is geschikt voor dit systeem, afhankelijk van de kwaliteit en de grootte van het profiel in de databases. Toch zou ik eerder laten afrekenen per bereikt profiel, dus cpf (cost per profile).(...)


    Verder wordt er in de reacties nog verwezen naar een artikel op Clickz uit 2001:

    (...) Registration-based targeting. Widely recognized as the most accurate of targeting methods, this form of ad targeting is based on information supplied by users when they register at a site. Typically, this information is correlated to individuals by the use of a cookie, although I've seen other methods used. (...)

    Zoals eerder hierboven aangegeven gaat het dan ook niet over een nieuwe ontwikkeling. Desondanks zien we de toepassing van registration-based targeting nog maar weinig toegepast of heb ik deze de afgelopen jaren allemaal gemist?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.