Ask.com lanceert weblogzoekmachine

1 juni 2006, 05:16

Ask.com Weblogs en FeedsDat Ask.com zwaar inzet op de Blogosphere was sinds de overname van Bloglines in februari 2005 al duidelijk. Vandaag lanceert Ask in 8 landen Weblogs en Feeds, een speciale blog search engine. Ik heb de afgelopen dagen deze nieuwe zoekmachine mogen testen en al wat vragen aan de mensen van Ask mogen stellen.

De nieuwe dienst is speciaal ontwikkeld om te zoeken in weblogs, feeds en nieuwsgroepen. De index wordt niet opgebouwd door te crawlen, maar deze wordt samengesteld door data van de gebruikers van Bloglines te analyseren. Ask gaat hiermee de concurrentie aan met diensten als Technorati, Feedster en Google Blogsearch.

Een schat aan informatie over de Blogosphere

De zoektechnologie van Ask is gebaseerd op community-specific linkpopularity. Dat betekent dat niet, zoals bij andere zoekmachines, alle links naar een site worden geteld om te bepalen hoe populair een site is. Ask bepaalt eerst welke community van websites aansluit bij de zoekopdracht. Alleen links binnen die community tellen vervolgens mee voor de berekening van de populariteit van een site of pagina.

Met Bloglines heeft Ask natuurlijk een enorme schat aan informatie over wat er in de blogosphere aan de hand is. Deze informatie wordt niet alleen gebruikt om te bepalen welke feeds en berichten geïndexeerd moeten worden, maar geven ook inzicht in die communities en de populariteit van sites en berichten binnen die communities. Hierdoor zou de relevantie van het zoekresultaat bij Ask beter moeten zijn dan bij de concurrentie.

De mogelijkheden van Ask’s Blogsearch

De dienst biedt onder andere de volgende mogelijkheden:

  • Zoeken in posts, feeds en nieuwsgroepen in de blogosfeer.
  • Sorteren op relevantie, datum en populariteit.
  • Resultaten vooraf bekijken met de Verrekijker – dit scheelt muisklikken.
  • Eenvoudig exporteren van zoekresultaten naar populaire webservices.
  • Inschrijven voor feeds, niet alleen in Bloglines, maar ook in andere diensten als Google Reader, NewsGator of MyYahoo.
  • Direct plaatsen van een zoekresultaat op Bloglines, Digg, Del.icio.us en TagMos.
  • Abonneren op een zoekopdracht – bij nieuwe content over een specifiek onderwerp krijgt de abonnee hiervan bericht.
  • Bekijken van gerelateerde feeds op de zoekresultatenpagina.
  • Geavanceerde zoekmogelijkheden met een variëteit aan opties, waaronder meer dan twintig ondersteunde talen.

Blogsearch

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet vaak gebruik maak van blogsearch en dat ik het dus lastig vind deze zoekmachine te vergelijken met de concurrentie. De afgelopen dagen heb ik me afgevraagd waarom ik zelden gebruik maak van blogsearch. En volgens mij komt dat niet omdat ik geen behoefte aan blogsearch zou hebben, maar omdat alle huidige zoekmachines voor blogs slechte resultaten teruggeven.

Vaak begint zo’n zoektocht met een gevoel van ‘heb ik dat laatst niet ergens in een van m’n feeds gelezen?’. Je probeert wat zoekopdrachten met Technorati, Feedster of Google blogsearch, maar kan het bericht niet meer terug vinden tussen de enorme hoeveelheid kleine, irrelevante & slecht geschreven blogs. Er wordt in de blogosphere zoveel onzin geschreven dat het blijkbaar erg moeilijk is om alleen de relevante berichten eruit te filteren.

Opvallende dingen

Bij mijn tests van de afgelopen dagen ben ik voorzichtig positief geworden over de blogsearch van Ask. De interface is duidelijk en werkt makkelijk. De verschillende opties als zoeken naar postings, feeds & nieuws, sorteren op relevantie, versheid & populariteit en het zoeken binnen een tijdsperiode werkt goed. En de verrekijkers die we van Ask kennen werken ook in blogsearch handig. Zoek je naar berichten over een bepaald onderwerp, dan worden direct ook de belangrijkste feeds over dat onderwerp getoond en is het mogelijk de zoekopdracht zelf als feed op te slaan.

Ask.com Blogsearch

Verder vind ik het heel netjes van Ask dat ze het niet alleen makkelijk maken om feeds op te slaan in Bloglines, maar deze functionaliteit ook bieden voor onder andere Feedo, Google Reader, NewsGator en MyYahoo.

De snelheid van indexeren lijkt trouwens ook prima. Ik heb een aantal nieuwe berichten op Marketingfacts in de gaten gehouden. Deze verschijnen meestal na een minuut of 10 in de resultaten. Het zou kunnen dat die snelheid bij veel blogs iets langzamer is, aangezien wij bij elk nieuw bericht Bloglines pingen.

Ask.com Weblogs en Feeds

Over de relevantie van de zoekresultaten kan ik helaas nog niet zoveel zeggen. De relevantie lijkt vrij goed, maar dat kun je eigenlijk pas zeggen na er een tijdje af en toe dingen mee te hebben opgezocht.

Ask.com Weblogs en Feeds lijkt een goede zoekmachine, die ik de aankomende tijd zeker in de gaten ga houden!

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Ook hier zal ik morgen eens in detail naar kijken; interessante en gezien de relatie met Bloglines een logische ontwikkeling!

    Heb wel even de titel van deze posting aangepast, de originele titel deed me echt pijn aan de ogen 😉


    1 juni 2006 om 19:51
    Remi

    Ah, dit is inderdaad een betere titel, ik weet niet waar ik vanmorgen met m’n gedachten was…


    1 juni 2006 om 20:21
    Watson & Co

    Webwinkel in Antiek bewerkte meubelen , kinderbedden , stoffen ,dekbedhoezen , hollandse stoffen en dekbedhoezen , kasten , bedden , oude tafels , klepbanken , tuinbanken ,nostalgische verlichting , kussens , tafelkleden , spiegels ,kinder klompen


    25 september 2007 om 10:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!