SES Londen: Search in Europa
Van woensdag 31 mei tot en met vrijdag 2 juni nemen André Scholten en Jasper Dijkstra namens Traffic4u deel aan de Search Engine Strategies (SES) conferentie in Londen. De SES is één van de belangrijkste zoekmachine marketing conferenties wereldwijd. Tijdens de conferentie worden trends en ontwikkelingen besproken en geven verschillende grote partijen in de markt inzicht in nieuwe producten.
André en Jasper zullen de aankomende dagen via Marketingfacts verslag doen van dit congres. Hierbij deel één van hun verslag over Search in Europa.
Search in Europa
Op de agenda van dag één stonden stonden een aantal sessies over zoekmachine marketing in Europa. De verwachtingen werden de eerste dag helaas niet volledig ingevuld aangezien de focus toch vooral op de U.K. ligt in de door Engelsen gedomineerde sessiepanels. Desondanks kwamen er een aantal interessante zaken naar voren.
Netratings gaf wederom enkel resultaten prijs uit een wereldwijd onderzoek waar ook enkele Europese landen (Nederland helaas niet) in waren opgenomen. Google is definitief dé marktleider en heeft in vrijwel alle landen de nummer 1 positie voor wat betreft zoekopdrachten. Het gebruik van internet is afgelopen jaar gestegen met 7.7%, het gebruik van zoekmachines en Google steeg respectievelijk met 12.8% en 22.7%.
Zoekmachines worden in toenemende mate gebruikt om te navigeren in plaats van de adresbalk. Volgens dit onderzoek ligt dat percentage in Italië zelfs op 21%.
Duitsers zoeken sneller dat Fransen
Ook enkele opvallende verschillen per land werden aangehaald. Zo zijn de Fransen met name op zoek naar member communities, terwijl de Duitsers veel meer geïnteresseerd zijn in online aankopen. Daar zijn de Duitsers gemiddeld overigens 6 minuten korter mee bezig dan de Fransen, 27 minuten tegen 33 minuten.
Ook SEMPO gaf alvast een voorproefje van de resultaten uit een onderzoek onder Europese SEM partijen. De definitieve resultaten staan binnenkort online (www.sempo.org). Je zult deze resultaten dan op Marketingfacts lezen. Verder werdt er geklaagd over het gebrek aan transparantie van de Europese zoekmarkt, met name doordat Google maar weinig gegevens prijs wil geven wordt een cruciale factor gemist en is het lastig goede cijfers over de Europese search markt te krijgen.