Het effect van Google’s ‘Keyword Insert’

11 juni 2006, 06:52

Een veel onderbelichte feature van Google’s Adwords is de zogenaamde “Key Word Insert”. Je kan hiermee de zoektermen laten verschijnen in je Adwords advertentie. In één van mijn campagnes heb ik getest met twee advertentiegroepen: een normale adwords campagne en een ‘keyword insert’ campagne. De CTR van de laatste is bijna 4(!) keer zo hoog! Beide campagnes doen niet voor elkaar onder qua conversie eenmaal beland op de website. Maar hoe werkt dat dan?

Zoals gebruikelijk maak je een nieuwe tekstadvertentie en zet je in de titel het volgende:

{KeyWord: Failover Titel}

of

{Keyword: Failover Titel}

Stel dat de zoeker intikt: “zoekmachine optimalisatie” dan krijgt de zoeker jouw tekstad te zien met als titel “zoekmachine optimalisatie”. In het geval van KeyWord zal elk woord met een hoofdletter worden geschreven en bij Keyword alleen het eerste woord. Mochten de zoektermen te lang zijn (bijvoorbeeld: “zoekmachine optimalisatie groningen”) dan zal de failover titel in werking treden.

Bart Kappenburg is oprichter van Conversify. Het bedrijf levert software voor webwinkels om bezoekers door middel van notificaties, zoekfunctionaliteit en aanbevelingen te kunnen beïnvloeden om zo tot betere productkeuzes te komen. Dit leidt tot meer omzet voor de webwinkel, meer tevredenheid onder de klanten en minder retouren.

Categorie
Tags

16 Reacties

    Jelmer Voogel

    Bart, heb je ook getest of de conversie verbetert wanneer het keyword (ook) in de advertentie tekst staat?


    11 juni 2006 om 07:35
    kappenburg

    Voor zover ik weet kan een keyword insert niet in de tekst maar alleen in de titel…


    11 juni 2006 om 07:47
    Remi

    Dit kun je toepassen in de titel, omschrijving, zichtbare url en bestemmings url.


    11 juni 2006 om 08:34
    Jelmer Voogel

    Remy, kan jij dan misschien antwoord geven op mijn vraag?


    11 juni 2006 om 09:35
    alternet

    Tja, ik zou zeggen kies iets leuks uit…. lijkt de meubelboulevard wel. Maar deze trefwoord combi heeft helaas het nadeel dat hij al heel lang is… Je moet het dan ook hebben van de begeleidende tekst.

    Ric


    11 juni 2006 om 14:20
    Remi

    @ Paul,

    Prachtig voorbeeld van het nadeel van de keyword insertion. In dit geval is het inderdaad wel heel erg. Ik zal morgen eens intern nagaan waarom wij hier nog geen andere titel hebben. Wellicht is er wel een goede reden voor, al lijkt me dat je in dit geval om op te vallen juist een andere titel moet gebruiken.

    Wat betreft het ontbreken van een landingspage ben ik het trouwens niet met je eens in dit geval. Het woord ‘zoekmachine marketing’ is een verzameling van Organic Search (SEO) en Search Advertising. Als ik naar onze eigen site kijk, dan blijkt dat wij precies die twee dingen doen, niets meer en niets minder. Dus onze homepage is enorm relevant voor deze term. Ik zie dan ook geen enkele reden om er een aparte pagina voor te maken. (wat betreft veel andere keywords heb je natuurlijk gelijk)

    Dat onze homepage relevant is blijkt overigens ook uit de top positie in de organische resultaten, waarmee ik meteen je vraag ‘waar moet ik op klikken?’ beantwoord heb 😉

    @ Jelmer,

    Om eerlijk te zijn weet ik niet zeker wat het effect van keyword insertion op je conversiepercentage is. Je CTR zal over het algemeen omhoog gaan dus je kunt uiteindelijk goedkoper adverteren. (meer kliks voor zelfde budget) Maar wat het effect op je conversiepercentage is weet ik zo niet al verwacht ik niet dat het veel zal uitmaken. En als je conversiepercentage vrijwel gelijk blijft, terwijl je goedkoper adverteert, is je ROI hoger.

    Zalf doe ik geen advertentiecampagnes meer, dus ik zal dit voor de zekerheid morgen eens navragen bij de mensen die er echt verstand van hebben. Nu maar hopen dat ik niets doms zei…


    11 juni 2006 om 18:43
    Paul van Veenendaal

    Plaatje geupdate; + Clearsense (aan rijtje Gladior/AlterNet)


    11 juni 2006 om 19:44
    RubZie

    Just in case; het gebruiken van adgroups om advertentieteksten (of keyword insertion) uit te testen zou ik afraden, omdat de groepen dan tegen elkaar concurreren en moeilijker te managen worden (zeker bij laag volume keywords). Je kunt gewoon meerdere advertenties aanmaken binnen een adgroup, die worden dan vanzelf gerouleerd. Bovendien kun je in je campagne opties aangeven dat AdWords automagisch de best presterende advertenties meer laat zien.

    Overigens is het grappig dat alle SEM bureaus op deze manier adverteren. Misschien hebben ze wel meerdere advertentieteksten (dat mag je aannemen/ hopen), maar blijken deze toch het beste te werken 🙂


    11 juni 2006 om 20:10
    Remi

    @ Paul,

    Ik vind de zoekterm ‘zoekmachine marketing’ algemener dan ‘workshop zoekmachine marketing’. Zou je daar een deeplink van maken, dan beperk je de mogelijkheden die je de bezoeker geeft.

    Wat betreft een aantal andere termen, waaronder inderdaad ‘Organic Search’ heb je helemaal gelijk.

    Meer algemeen:

    Voor je conversie en de gebruikerservaring is het belangrijk dat de bezoeker je site binnenkomt op een logisch punt waar niet opnieuw gezocht moet worden. Voor de Quality score telt dit op dit moment vooral theoretisch mee. Het is meer om het de waardeloze spamsites eruit te filteren, dan om de goede sites te promoten.

    Op langere termijn kan het natuurlijk niet uit om te adverteren op competitieve zoektermen als je een slecht converterende website hebt. Dus het is wel degelijk belangrijk landingpages toe te passen, maar daarvoor zijn veel betere redenen dan de Google Quality Score.


    12 juni 2006 om 05:10
    Marco Dekkers

    Interessant artikel. Alleen, de omschrijving “{Keyword: Failover Titel}” bevat vermoed ik een spelfout. Het woord ‘ Titel’ komt in het engels niet voor. Ik vermoed dat er ‘ Title’ bedoelt wordt.

    Lijkt mij belangrijk voor lezers die dit willen uittesten. Mogelijk werkt de functie niet als je ‘ Titel’ in plaats van ‘ Title’ invoert in Adwords?


    12 juni 2006 om 08:51
    ErwinVanLun

    Interesting! Ook het plaatje van Paul is een goede aanvulling. Wat mij betreft is ‘search’ nu rijp voor de volgende fase. Nu alle adverteerders netjes op een rij beginnen het komen, (zoekmachine marketing bedrijven zoals verwacht helemaal voorop, die moeten het goede voorbeeld laten zien), moet Google een stap verder gaan en de meest relevante pagina’s eruit gaan halen. (als antwoord op de vraag: ‘waar moet ik op klikken’). Het indexeren van de landingpage’s is idd een goede. Maar uiteindelijk zijn alle landingpage’s relevant. En dan? Dan kan Google zich nog alleen gaan verdiepen in de klant? Ben u een bedrijf? Bent u ABN Amro, een theatersportvereniging of de bakker op de hoek? Zoekt u assistentie? Wilt u meteen wat zoekmachine marketing is? Wilt u weten hoe u uw eigen site kunt optimaliseren? Bent u zelf expert uit Duitsland, wilt u in NL werken en probeert u de markt in kaart te brengen? Mensen komen niet met keywords naar Google maar met vragen. Ik denk niet dat Google dit allemaal alleen zal kunnen. Ik verwacht dat er nieuwe merken gaan ontstaan die expert zijn in de behoeftegebied, daarnaast de persoonlijke situatie van een individu kennen en vanuit daar vragen zeer gericht kan gaan beantwoorden.Wat mij betreft zijn we daar nu helemaal klaar voor.


    12 juni 2006 om 09:03
    Bart Kappenburg

    @marco dekkers

    Failover is eigenlijk engels gebleven omdat daar, vind ik, geen mooi NL woord voor is. Failover houdt dus in: mocht de tekst niet passen als titel dan wordt er geplaatst wat er achter de dubbele punt staat.

    Voorbeeld:

    {Keyword: Op zoek naar dvd’s?}

    Men tikt in: “dvd film” -> titel wordt: “dvd film”

    Men tikt in: “dvd film huren geodkoop” -> titel wordt: “op zoek naar dvd’s?”

    @anderen:

    sorry voor het summiere artikel, het was slechts een kleine gebruiksaanwijzing voor keywordinsert met 1 voordeel genoemd. Er zijn vast nog meer stats tevoorschijn te toveren. Ook vanaf mijn websitekant.Discussie is iig interresant en dat stemt weer hoopvol qua mijn niveau 😉


    12 juni 2006 om 10:26
    robbert

    @bart

    ik begrijp alleen nu even niet wat je precies bedoelt met de code die je tikt, is dit nu wel / geen pseudocode?

    {KeyWord: Failover Titel}

    concreet: wat moet ik bij google als titel invoeren om het keyword terug te krijgen? en als deze faalt de alternatieve titel

    keyWord: alternatieve titel ?


    14 juli 2006 om 13:04
    tristan

    Leuk artikel bart. Ik heb het geïmplementeerd voor cyclopedia.nl en voor een dergelijke site is het zeker zeer aantrekkelijk om keyword insert te gebruiken, aangezien gebruikers vaak op merken & types zoeken. Plak het woord aanbieding eraan vast en het aantal clickers gaat sterk omhoog.

    Ik had alleen nog een vraag, wellicht dat iemand deze hier kan beantwoorden.

    Hoe kan ik bv het eerste / belangrijkste keyword laten meenemen in mijn advertentietekst?

    keywords: “campagnola centaur” + aanvulling: “aanbieding” wordt te lang dus een failover, terwijl ik ook bij adverteerders zie dat het mogelijk is om van keywords: “campagnolo centaur” alleen “campagnolo” mee te nemen in de advertentietekst.

    Verder wil ik nog de noot plaatsen dat het wel een gebrek is aan google’s zijde om de tags van KeyWord mee te nemen in character count; of is dat de prijs die je moet bepalen voor keyword insert?


    21 juli 2006 om 06:23
    Ben

    Gebruik deze Tag al een jaar en zeer succevol.


    31 juli 2006 om 09:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!