Een veel onderbelichte feature van Google’s Adwords is de zogenaamde “Key Word Insert”. Je kan hiermee de zoektermen laten verschijnen in je Adwords advertentie. In één van mijn campagnes heb ik getest met twee advertentiegroepen: een normale adwords campagne en een ‘keyword insert’ campagne. De CTR van de laatste is bijna 4(!) keer zo hoog! Beide campagnes doen niet voor elkaar onder qua conversie eenmaal beland op de website. Maar hoe werkt dat dan?
Zoals gebruikelijk maak je een nieuwe tekstadvertentie en zet je in de titel het volgende:
{KeyWord: Failover Titel}
of
{Keyword: Failover Titel}
Stel dat de zoeker intikt: “zoekmachine optimalisatie” dan krijgt de zoeker jouw tekstad te zien met als titel “zoekmachine optimalisatie”. In het geval van KeyWord zal elk woord met een hoofdletter worden geschreven en bij Keyword alleen het eerste woord. Mochten de zoektermen te lang zijn (bijvoorbeeld: “zoekmachine optimalisatie groningen”) dan zal de failover titel in werking treden.