De Zaak nu ook in elektronische vorm
Vanaf 14 juni publiceert De Zaak haar tijdschrift zowel op papier als elektronisch in een ‘doorblader-versie’. Het tijdschrift wordt integraal online gezet met software van technology4Business. In het persbericht dat ik hierover ontving claimt de Zaak dat het blad goed doorzoekbaar is. Ik geloof alleen dat de veronderstelde zoekfunctionaliteit nog niet is geïntegreerd óf misschien geldt ‘koppensnellen op je scherm’ ook wel als ‘snel doorzoekbaar’. Leuk is natuurlijk wel dat het blad veel interactiever is nu. Je kunt op urls klikken en De Zaak gaat van verdere interactieve mogelijkheden gebruik maken: online respons formulieren, geluidsfragmenten, commercials, noem maar op.
Leuk initiatief, ik ben erg benieuwd. De oplage wordt door 70.000 emailabonnees op deze manier verhoogd van 199.000 naar 260.000, aldus het Persbericht. Adverteerders worden gratis meegenomen in de elektronische versie en kunnen tegen vergoeding interactiviteit in de advertenties inbouwen.
Een voorbeeld van het digitale tijdschrift kun je bekijken op digitaalbladeren.com.
Waarom zou je willen ‘bladeren’ zoals je doet met een papieren tijdschrift? Mooie van digitaal is toch dat je bijvoorbeeld hyperlinks kan plaatsen, zodat je meteen op de goede plek terecht komt. Wel passen ze gelukkig nog wat interactiviteit toe (eens zien hoe dat gaat lopen), maar als het voor de rest een 1 op 1 kopie blijft van de paper-versie, heeft het weinig nut naar mijn idee.
het heeft inderdaad weinig nut. On-line vergt een heel andere manier van informatie consumeren. Het is vergelijkbaar met de eerste websites, waar de bedrijfsbrochure integraal voor werd gebruikt.
En als dit dan al wordt toegepast, heeft het in deze vorm weinig meerwaarde voor de adverteerders. Juist deze versies zouden voor adverteerders kunnen worden voorzien van extar dynamiek en interactie. Nu is er zelfs vaak al helemaal geen doorlink aanwezig.