Ilse gebruikt(e) Klipping om gebruikers te lokaliseren
Zoekmachine ilse maakt al maanden gebruik van de KPN-technologie Klipping om de woonplaats van gebruikers te bepalen. Het gaat om een test die eigenlijk al is doodgebloed, zo laat Nils Rooijmans, software-architect bij Ilse Media, weten aan Webwereld.
Ilse probeerde tijdens de test te zien waar de gebruikers vandaan komen om mensen andere advertenties of content voor te schotelen die meer regionaal bepaald zijn. Met Klipping probeerde Ilse op basis van het ip-adres de woonplaats of postcode van de bezoeker achterhalen. Dit gebeurt anoniem, maar het is nooit echt van de grond gekomen omdat de dekking van Klipping te beperkt zou zijn aldus Rooijmans.
Klipping vormt ook de basis van Weblife, een profilingtool dat eerder is getest op Marketingfacts.
Weet iemand misschien hoe Google de geografische lokatie van bezoekers achterhaald bij de lokale campagnes binnen AdWords. Het lijkt mij bijna onmogelijk om dit te achterhalen wanneer mensen vanuit een VPN komen.
Heeft iemand al eens succes gehad met de lokale campagnes van Google want mij is dit nog niet gelukt.
Hoewel Klipping misschien leuke statische data kan opleveren ben ik benieuwd of dit daadwerkelijk succesvolle lokale campagnes kan opleveren.
de periode dat wij Klipping daadwerkelijk gebruikte voor een test ligt al bijna even ver achter ons als de periode dat ik de functie van software architect bekleedde, dus hierbij even wat opheldering:
in novemeber 2004 hebben we een test gedaan met Klipping om te kijken in hoeverre we de bezoekers van ilse.nl op basis van IP nummer konden mappen naar een postcode gebied en Cendris data. Destijds leefden we nog voor een groot deel op banners die op CPM basis werden verkocht, deze verkoop dachten we te kunnen vergemakkelijken door met de socio-demografische gegevens van Cendris onze gebruikersgroep inzichtelijk te maken. Advertenties en andere content targetten op basis van deze gegevens was stap2 in het plan. Inmiddels worden advertenties op ilse.nl niet meer getarget op doelgroep maar op behoeften.
De uitkomst was overigens weinig bemoedigend; slechts een kwart vd bezoeken was te herleiden tot postcodegebied (wel hoger dan de 16% van MF eind 2005 begrijp ik). Voor ons was dit onvoldoende om mee verder te gaan.
De test is niet meer actief en de koppeling met Klipping wordt ook niet meer gebruikt. Dat deze Klipping code nog op de site te vinden was kan te maken hebben met het feit dat ik sinds die tijd ook geen software architect meer ben 😉
Op de kllipping site staat: Klipping BV, met KPN Telecom als aandeelhouder, is de eerste organisatie in Nederland die bezoekers van websites kan identificeren. Op postcode of, als de bezoeker van de website daar met een muisclick toestemming voor geeft, zelfs met het telefoonnummer. Alles met in achtneming van de Wet bescherming Persoonsgegevens. Deze nieuwe techniek levert ongekende voordelen in de communicatie tussen bedrijven en hun klanten en prospects.
Ik benieuwd hoe dit precies werkt. Ik zit zelf bij Planet. Via een ADSL telefoonlijn. Mijn kabeltjes is natuurlijk ergens in de buurt verbonden met een kastje. Dat kastje zou een code kunnen hebben, nog sterker, mijn lijn moet ook een code hebben. Ik moet toch gebeld kunnen worden. Dus voor ADSL zou je in theorie via de ISP tot op aansluitingsnivo moeten kunnen achterhalen. Als ik daar toestemming voor geef, vind ik dat geen probleem. Nog sterker: de identificatie wordt dan beter, en dan kan bijvoorbeeld simpeler betalingen verrichten. Goed plan.
Maar bij de kabel wordt dit echter moeilijker. Of vergis ik me en zijn er tegenwoordig anderen mogelijkheden?
Kent iemand iemand bij Klipping die hier toelichting op kan geven?
De ip adressen zijn per provider verdeeld en vervolgens delen die ze zelf in. Waarschijnlijk zal daar ook nog een redelijke logica inzitten zodat alle ip-adressen in de reeks: 123.456.***.*** bijvoorbeeld in Amsterdam liggen. Verder kan je natuurlijk slim gaan koppelen als je eenmaal van een paar ip-adressen de juiste locatie weet kan je gaan gokken dat de tussenliggende nummers ook in de buurt liggen.
De klipping techniek werk globaal als volgt:
Iemand die over het KPN netwerk “surft” doet dat met zijn IP-adres. KPN weet van die IP-Adressen het telefoonnummer. Dat telefoonnummer is vrij envoudig om te zetten naar een geografische herkomst (bijvoorbeeld woonplaats).
Mensen die via de kabel internetten kunnen middels deze techniek niet geografisch gelokaliseerd worden. Het Klipping-principe werkte alleen voor IP-adressen die gebruik maken van het KPN netwerk.
Cendris heeft destijds – dankzij de techniek van klipping – het product Weblife ontwikkeld. Daarmee werd tot op 6-cijferige postcode een bezoeker van een website gelokaliseerd. Middels postcodesegmentatie data kon op die manier de postcode waar de bezoeker vandaan kwam geprofileerd worden.
Nu KPN de stekker uit Klipping heeft getrokken is Weblife ook over.
Ik begrijp overigens niet dat KPN dit gedaan heeft. Met name hun aspiraties rondom televisie maken het interessant om kijkersprofielen aan te bieden aan adverteerders. Een behoorlijke slag dieper dan het huidige kijk- en luisteronderzoek.
@Laurens, ik denk omdat personaliseren op individueel niveau plaats gaat vinden, gemeten en ontsloten via een persoonlijke interface/portal. IP tracking alleen levert hier onvoldoende mogelijkheden om een profiel aan te maken.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!