Vd Berg uit Centraal Beheer game in Hyves

21 juni 2006, 13:56

Vd Berg uit Centraal Beheer game in Hyves

Op 9 juni lanceerde Centraal Beheer Achmea een zogeheten gamecommercial waarin kijkers na het zien van een commercial van Centraal Beheer Achmea op TV het script via internet een andere wending konden geven. De eerste commercial speelde rond de getuige Mr. Van Der Berg. Hierin krijgt vd Berg via een getuigenbeschermings-programma een totaal nieuwe identiteit. Eenmaal aangekomen in zijn nieuwe huis blijkt hij de honderdduizendste inwoner en staan hordes camera’s voor de deur voor live-uitzendingen op nationale media. In de bijbehorende game kruipt de kijker vervolgens in de huid van de beschermde getuige en moet zich redden van de menigte voor de deur. Maar hier stopt het niet!

Nu zoekt Van der Berg de publiciteit verder op en nodigt de mensen uit die destijds meededen aan het spel om vrienden te worden in de social community Hyves (zie plaatje). Door het klikken van de uitnodiging verschijnt Van der Berg in je vriendenlijst. Van der Berg heeft z’n eigen hyve aangemaakt en heeft op dit moment van schrijven 58 vrienden, vlak na de lancering. Vd Berg is ook lid van een boel andere hyves waaronder de Nederlands Elftal hyve (3553 leden), De GodFather Hyve (653 leden) en de Jauw Jauw Hyve (21 leden).

In zijn blog schrijft Mr. Van der Berg: “Veel vrienden vragen me waarom ik moet ontsnappen aan de Burgemeester. Het zit zo: als je naar Calucci the Game gaat (http://www.centraalbeheer.nl) dan zie je dat de Burgemeester mij wil feliciteren omdat ik de 100.000ste inwoner van Omerta Falls blijk te zijn.” Verder doet Calucci een oproep: “Je moet me helpen ontsnappen aan Don Calucci! Ga naar www.centraalbeheer.nl en speel het spel!”. En tenslotte heeft Mr. Van der Berg al flink wat krabbeltjes van anderen om hem een hart om de riem te steken. Verder blijkt Van Der Berg een actief Hyver. Hij liet bij mij ook een krabbeltje achter: ‘Hoi Erwin, wat fijn dat je vriendjes met me bent geworden! Je moet me echt komen helpen ontsnappen aan de Burgemeester, want zelfs de broer van Don Calucci zit achter me aan! Help me! Ik ben benieuwd wanneer Van Der Berg ook advertenties gaan plaatsen want die worden getoond aan mijn netwerk (dus aan mijn vrienden).

Wat mij betreft een goed uitgevoerde actie van Centraal Beheer Achmea. Met meer dan 2 miljoen leden kunnen merken niet meer om Hyves heen en dit is pas een allereerste voorbeeld van wat ons nog allemaal te wachten staat. Vooral in het gebruik van vrienden-van-vrienden in dit netwerk zie ik een grote toekomst. Lang leve de creativiteit!

Erwin van Lun
Futurist and Angular Engineer bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Cem

    Briljante campagne! Ik kreeg de link naar Calucci the Game zelfs van een collega’s uit Frankrijk, blijkbaar heeft de game ook internationaal indruk gemaakt. Een jaar geleden had ik niet verwacht dat er nu al dit soort creatieve campagnes zouden komen, gebruikmakend van games en social networks. Voor mij een teken dat de invloed van Hyves niet alleen op de 2 miljoen leden van toepassing is.


    21 juni 2006 om 16:03
    ErwinVanLun

    De actie is nog beter uitgevoerd dan het lijkt. Nu blijkt ook nog dat iemand bij Centraal Beheer Achmea of bij het uitvoerende bureau de blogosfeer op de voet volgt. Mr van der Berg krabbelde me namelijk opnieuw:

    Hoi Erwin, jij bent echt een goeie vriend, je hebt zelfs een stuk geplaatst op Marketingfacts! Ik hoop dat dit veelgelezen weblog ervoor zorgt dat nog meer mensen me komen helpen! Zo’n vriend als jij kan ik heel goed gebruiken!

    Als ik ooit iets voor je terug kan doen, dan hoor ik het graag!

    Groet, Mr van der Berg

    Dit krabbeltje kan onmogelijk geautomatiseerd zijn gemaakt. Hier zit dus echt iemand achter. Een echt mens. Dit is pas campagnemanagement!


    22 juni 2006 om 06:34
    Tijs

    Op een marketeers weblog wellicht aan dovemansoren gericht maar wat mij betreft ga je hier een grens over. Ik neem aan dat deze aktie met Hyves is afgesproken maar het lijkt me niet de bedoeling dat Hyves straks vol zit met Cora van Mora’s en Loekie de Leeuwen (hoe sympathiek beide karakters ook zijn). mrvandeberg is nog heel doorzichtig maar je kan ook die hele commercial laten zitten en je verzonnen karater meteen op Hyves zetten en dan lekker vriendjes maken en de hele tijd zogenaamd aardig bedoeld roepen dat je een bepaald merk cola zo verdomde lekker vindt. Is dat dan ok omdat de site toch al commercieel van aard is? Vraag me af wat de opvattingen hierover zijn.


    22 juni 2006 om 06:42
    ErwinVanLun

    @Tijs: Ik denk dat het goed is dat Mr. van der Berg direct aan CB is gekoppeld. Dat past bij de nieuwe open benadering van merken. Als dit achterwege was gelaten, was de campagne ongetwijfeld doorgeprikt en het merk onderuit gehaald.

    Consumenten zijn in control. Zij bepalen of het leuk is. Als Cora en Loekie geen vriendjes kunnen maken op Hyves, zullen ze er snel mee stoppen. Ze zullen toegevoegde waarde moeten bieden. Net als gewone vrienden. En ze zullen voorzichtig moeten zijn. Als vd Berg me te vaak gaat krabbelen, gaat het irriteren en gooi ik hem eruit. Met chatbots bvb geldt hetzelfde. Alice, de chatbot, heeft me tot drie keer toe geprobeerd ringtones te verkopen. Alice is nu geblokt. Consumenten zijn in control en merken passen zich aan.

    Overigens denk ik dat het ‘vieze’ van commercie afgaat. Nu staat commercie nog voor: ‘heel hard roepen en ongeinteresseerdheid’. Straks staat commercie voor merken die echt toegevoegde waarde in jouw leven willen brengen door echt naar jou, persoonlijk, te luisteren. En daar willen graag voor betalen. Commercie is dan een zegen voor de luie mens die graag anderen aan het werk zet.


    22 juni 2006 om 07:39
    ErwinVanLun

    Nu zie ik ook de tekst in het advertentieregeltje van het MSN Messenger chat window: ‘kruip in de huid van Mr. van der Berg. Play Calucci The Game’. Mr. van der Berg is echt niet ontkomen.


    22 juni 2006 om 09:20
    Gijs van der Klei

    Leuk dat jullie de meest succesvolle campagnes qua profiling nog niet hebben vermeld 🙂


    22 juni 2006 om 09:27
    ErwinVanLun

    @Gijs: wees zo vrij die ‘meest succesvolle campagnes qua profiling’ erbij te zetten. Jij hoort ook bij ‘jullie’; we zijn wij, inclusief jij 🙂


    22 juni 2006 om 10:24
    Datishetgeheimvandesmidtoch?

    -kuch-


    22 juni 2006 om 10:28
    the master

    hoe je het spel moet spelen:

    Ga vanaf de deur(met het kijkgaatje) naar de woonkamer. (Je struikeld in de gang over je spullen).

    Draai , als je stilstaat midden in de woonkamer, terug todat je je spullen in de gang weer ziet liggen

    Je kan twee spullen pakken. De sleutels en een …. elektronisch geval.

    Ergens in de kamer(verschild per game) ligt een blad. Pak deze.

    Ga nu naar de zolder. Als je stilstaat: Kijk naar boven en om je heen. aan een van de schuine wanden hangt een kastje. Het deurtje zwiebert en erin hangt een sleutel. Pak deze sleutel. Ga terug naar de 1e verdieping. Loop de korte gang in en gebruik(gaat vanzelf) je pasgekregen sleutel.

    In de kamer zelf:

    Raak niets aan, maar klik op de deuren naar het balkon. Als het goed is biep je dan met je elektronica de politie op en laat je via het videoscherm je beschermingsgetuigebewijs zien.

    Je word opgehaald per helicopter


    26 juni 2006 om 14:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!