Is het succes van een virale marketingcampagne voorspelbaar?

25 juni 2006, 11:24

Joseph Carrabis heeft een interessant artikel over de controleerbaarheid van virale marketingcampagnes. Volgens Carrabis is een deel van deze campagnes controleerbaar en dan hebben we het vooral over de volgende aspecten:

  • How many individuals does the campaign need to start with (seed)?
  • How fast will the campaign spread (propagation factor)?
  • How will the campaign spread (vectors)?
  • How large a group is required to sustain the propagation (viral burden)?
  • What is the campaign’s goal (maintenance factor)?
  • How large a group is required to sustain the campaign once the goal is achieved (threshold point)?
  • At what point is the campaign too successful (saturation point)?

Wat minder controleerbaar is heeft vooral te maken met Jim Meskauskas’ 4 succesfactoren voor viral marketing (entertainment, utility, palpable reward en uniqueness) en vertrouwen en eerlijkheid.

De controleerbaarheid van virale marketingcampagnes heeft voor een belangrijk deel ook te maken met de manier waarop het campagneverloop wordt gemeten (en bijgestuurd). Jammer dat we daar in Nederland nog erg weinig over lezen. Een goed voorbeeld vind ik nog steeds de campagne voor het Duitse turbodrankje K-fee. Iemand nog andere interessante cases?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Eduard

    Ik heb het artikel gelezen en geprobeerd er wijs uit te worden, maar ik begrijp er eerlijk gezegd niet veel van. De schrijver (Joseph Carabis) blinkt niet uit in helderheid. Ook van zijn andere artikelen kan ik niet veel kaas maken. Jij wel?


    26 juni 2006 om 05:45
    media

    Carrabis probeert aan te geven dat wat bekend staat als controleerbaar en oncontroleerbaar (zie bovengenoemde punten), beide wel controleerbaar en dus voorspelbaar is en heeft daarvoor het zogenaamde Meskauskas-Carrabis Effect (MCE) in het leven geroepen. Vanaf daar ben ik afgehaakt omdat ik zelf niet geloof in totale voorspelbaarheid van virale marketing campagnes.


    26 juni 2006 om 20:08
    Joseph Carrabis

    Hello,

    I’m not sure I translated your posts correctly so please excuse any confusion on my part. I think your points are that I wasn’t as clear as I could be and that viral campaigns are uncontrollable regardless of information provided going in.

    If someone is willing to provide me with a better translation I’ll do my best to answer any questions you have as well as I can.

    Thanks,

    Joseph


    29 juni 2006 om 18:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!