Nedstat niet klaar voor online dialoog met de markt?
Enkele weken geleden stelde ik de vraag wat de waarde is van een blogvertorial? Als voorbeeld gebruikte ik een concrete vraag van Nedstat die interesse toonde in een advertentie in de RSS-feed van Marketingfacts. Deze mogelijkheid is nu alleen mogelijk als advertorial die naast plaatsing op de weblog tevens wordt meegenomen in de RSS-feeds.
Nedstat heeft inmiddels aangegeven toch geen gebruik te willen maken van deze mogelijkheid. Wel zag ik vandaag een advertentie van Nedstat voorbij komen in de RSS-feed van Emerce. Helaas kan ik daarop niet reageren. Toch jammer dat Nedstat het niet aandurft om een advertentie te plaatsen waarop de markt kan reageren.
Gelukkig zijn er steeds meer adverteerders die het wel aandurven om zich open op te stellen zoals OHRA, Zibb en 9292ov.
Ik vind de manier van adverteren bij Emerce een aanfluiting. Het bewijst dat Emerce weinig respect heeft voor het medium RSS, door de door gebruikers verwachte interactie ervan te misbruiken om ze naar de site van een adverteerder te leiden.
Als je een RSS artikel aanklikt, ga je normaal gesproken naar het artikel op het weblog waar je de RSS feed van leest. Bij de van Nedstat ging je direct naar de landingspagina van de advertorial. Ik vind dit een manier van adverteren die erg goed aansluit bij banners die niet als zodanig herkenbaar zijn, of bijvoorbeeld gebruik maken van nep-drop-downs om mensen te “trucen” om te klikken.
Mag ik uit je laatste regel afleiden dat Nedstat als reden inderdaad de mogelijkheid op reacties aanwendde?
Nedstat heeft geen exacte reden gegeven Ruben anders dan dat ze er toch van afzagen. Ben het overigens met je eens dat de manier waarop Emerce nu advertenties in haar RSS-feeds toelaat geen duurzame manier is.