AH werkt aan bonuskaart met RFID-chip

5 juli 2006, 06:32

AH werkt aan bonuskaart met RFID-chipEerder deze week werd bekend dat KLM de bagage van passagiers gaat voorzien van RFID-chips. Vandaag meldt Elsevier Retail dat Albert Heijn stopt met de bestaande bonuskaart maar inmiddels werkt aan de opvolger met RFID-chip. De bonuskaart-nieuwe stijl bevat verder een chip waarmee de klant onder meer op afbetaling boodschappen kan doen.

Albert Heijn houdt de spaar- en kortingssystemen al langer kritisch onder de loep. Zo is de marktleider in de testwinkel in Heemskerk al gestopt met de uitgifte van Airmiles. Een winkelcentrum in Engeland startte dit voorjaar met een klantenkaart, voorzien van een RFID-chip. De retailers kunnen houders van de klantenpas daarmee herkennen, zodra ze het winkelcentrum binnenlopen. De kaart door een lezer halen is daarmee overbodig geworden. Hiermee komt het persoonlijk benaderen van de klant in een stroomversnelling.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

12 Reacties

    venturo

    Een nadeel, niet elke klant heeft een bonuskaart wel een mobiele telefoon.


    5 juli 2006 om 06:55
    Karel Kolb | Feeder

    Allemaal leuk voor AH, maar ik vraag me al jaren af wanneer ik gewoon met m’n gevulde karretje door een poortje kan lopen en meteen betalen. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn?


    5 juli 2006 om 07:02
    rjmvandiepen

    @Karel

    Nu je het noemt, inderdaad daar zit ik ook al op te wachten. Wat zou dat een hoop ergenis voorkomen zeg!


    5 juli 2006 om 07:14
    Dimitry

    @ Robert-Jan: technisch is het al enige tijd mogelijk om met je winkelwagentje door een poortje te lopen en automatisch alles af te rekenen. Hiervoor moet elk artikel in het karretje wel een RFID-tag hebben. Momenteel liggen de kosten van RFID tags nog te hoog: een blikje tomatenpuree van 9 cent zou, indien voorzien van RFID, 6 x zo duur worden. Daarom nog even geduld tot de kosten zijn gedaald.


    5 juli 2006 om 07:32
    Karel Kolb | Feeder

    Kom op nou Dimitry, dat kan toch creatiever? ‘Koop nu dit megapack (25 blikjes tomatenpuree) en Heinz neemt de RFID tag voor z’n rekening!’. Over klantenbinding gesproken.


    5 juli 2006 om 07:53
    bogobogo.nl

    Tecnisch allemaal wel te doen maar in een stroomversnelling nee ik denk het niet.


    5 juli 2006 om 08:10
    Roy S.

    Albert heeft gelijk betreffende de mobiele telefoon…en ik hoop dat ik binnenkort een tipje van de sluier kan lichten van een concept, dat door ons ontwikkeld is.

    Betreffende de RFID kaarten van AH. Het zou een ideale analyse tool zijn om het winkelgedrag van klanten te onderzoeken. Maar hier kan ook weerstand tegen ontstaan. Op de volgende pagina is een uitgebreid bezoek aan een in Duitsland gevestigde “Metro future store” te vinden, waar bijna alles werd verteld…behalve de aanwezigheid van rfid in de “Payback” klantenkaart. De betreffend kaart is destijds door de grote weerstand van de markt gehaald.

    Wat ik me dus afvraag is of klanten toch het idee gegeven wordt, dat nog met de “oude” barcode van de bonuskaart gewerkt wordt bij het afrekenen aan de kassa.


    5 juli 2006 om 08:55
    venturo

    Marco nee dat niet maar zal de verhouding bonuskaart telefoon niet heel erg royaal in het voordeel van de personal phone uitvallen. Er zijn ‘maar’ 13 miljoen telefoontjes in omloop.


    5 juli 2006 om 12:20
    jeroenmirck

    Je was me voor, Robert-Jan! 😉


    5 juli 2006 om 14:51
    Geert Booster

    Binnenkort dus naasrt vliegtuigspotters met allerlei apparatuur: Winkelspotters, met RFID lezers om stiekem te kunnen kijken wat de buurvrouw toch allemaal in haar karretje gooit, zonder de kans dat ze je ziet en weer een vervelend praatje met je begint..


    5 juli 2006 om 16:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!