AH werkt aan bonuskaart met RFID-chip

AH werkt aan bonuskaart met RFID-chip

AH werkt aan bonuskaart met RFID-chipEerder deze week werd bekend dat KLM de bagage van passagiers gaat voorzien van RFID-chips. Vandaag meldt Elsevier Retail dat Albert Heijn stopt met de bestaande bonuskaart maar inmiddels werkt aan de opvolger met RFID-chip. De bonuskaart-nieuwe stijl bevat verder een chip waarmee de klant onder meer op afbetaling boodschappen kan doen.

Albert Heijn houdt de spaar- en kortingssystemen al langer kritisch onder de loep. Zo is de marktleider in de testwinkel in Heemskerk al gestopt met de uitgifte van Airmiles. Een winkelcentrum in Engeland startte dit voorjaar met een klantenkaart, voorzien van een RFID-chip. De retailers kunnen houders van de klantenpas daarmee herkennen, zodra ze het winkelcentrum binnenlopen. De kaart door een lezer halen is daarmee overbodig geworden. Hiermee komt het persoonlijk benaderen van de klant in een stroomversnelling.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 16 reacties op dit artikel

  • Een nadeel, niet elke klant heeft een bonuskaart wel een mobiele telefoon.

    geplaatst op
  • Allemaal leuk voor AH, maar ik vraag me al jaren af wanneer ik gewoon met m'n gevulde karretje door een poortje kan lopen en meteen betalen. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

    geplaatst op
  • @Karel
    Nu je het noemt, inderdaad daar zit ik ook al op te wachten. Wat zou dat een hoop ergenis voorkomen zeg!

    geplaatst op
  • Albert, en die mobiel hebben we wel altijd bij ons? Ik ken een aantal vrouwen (ik noem geen namen), die vergeten standaard hun mobiel mee te nemen ;-)

    Zag overigens net pas dat ook Adfoblog een stuk hierover heeft geschreven.

    geplaatst op
  • @ Robert-Jan: technisch is het al enige tijd mogelijk om met je winkelwagentje door een poortje te lopen en automatisch alles af te rekenen. Hiervoor moet elk artikel in het karretje wel een RFID-tag hebben. Momenteel liggen de kosten van RFID tags nog te hoog: een blikje tomatenpuree van 9 cent zou, indien voorzien van RFID, 6 x zo duur worden. Daarom nog even geduld tot de kosten zijn gedaald.

    geplaatst op
  • Ben vandaag helemaal wat van slag, zie nu ook een eerder bericht van Erik over de toepassing van RFID in supermarkten. Ik denk dat de hitte inmiddels bij mij heeft toegeslagen :-)

    geplaatst op
  • Kom op nou Dimitry, dat kan toch creatiever? 'Koop nu dit megapack (25 blikjes tomatenpuree) en Heinz neemt de RFID tag voor z'n rekening!'. Over klantenbinding gesproken.

    geplaatst op
  • Tecnisch allemaal wel te doen maar in een stroomversnelling nee ik denk het niet.

    geplaatst op
  • Albert heeft gelijk betreffende de mobiele telefoon...en ik hoop dat ik binnenkort een tipje van de sluier kan lichten van een concept, dat door ons ontwikkeld is.

    Betreffende de RFID kaarten van AH. Het zou een ideale analyse tool zijn om het winkelgedrag van klanten te onderzoeken. Maar hier kan ook weerstand tegen ontstaan. Op de volgende pagina is een uitgebreid bezoek aan een in Duitsland gevestigde "Metro future store" te vinden, waar bijna alles werd verteld...behalve de aanwezigheid van rfid in de "Payback" klantenkaart. De betreffend kaart is destijds door de grote weerstand van de markt gehaald.

    Wat ik me dus afvraag is of klanten toch het idee gegeven wordt, dat nog met de "oude" barcode van de bonuskaart gewerkt wordt bij het afrekenen aan de kassa.

    geplaatst op
  • De betreffende links zijn na een preview verdwenen, dus bij deze in volgorde:
    http://www.spychips.com/metro/albrecht-tour-1.html
    http://www.spychips.com/metro/scandal-payback.html
    http://www.heise.de/newsticker/meldung/45062

    geplaatst op
  • Op Adfoblog linkte ik ook naar de juridische complicaties waar Tesco laatst tegenaan liep.

    geplaatst op
  • Marco nee dat niet maar zal de verhouding bonuskaart telefoon niet heel erg royaal in het voordeel van de personal phone uitvallen. Er zijn 'maar' 13 miljoen telefoontjes in omloop.

    geplaatst op
  • Op Webwereld kwam ik een bericht tegen dat AH niet van plan is om RFID in de bonuskaart te integreren. Hoe zit het nu?

    http://www.webwereld.nl/articles/41876/albert-heijn-ontkent-plannen-rfid-chip-in-bonuskaart.html

    geplaatst op
  • AH ontkent de RFID-plannen, zo meldt Webwereld...

    "Op dit moment zijn er geen concrete plannen om iets te doen met RFID", aldus AH-woordvoerster Els van Dijk tegen Webwereld. "Ahold en Albert Heijn zijn nog in een heel pril stadium aan het nadenken over hoe we ooit in de logistiek gebruik kunnen maken van RFID."

    Van AH is bekend dat ze nooit inhoudelijk commentaar geeft op geruchten, hoe betrouwbaar ook. Denk aan de NRC-onthulling over de testwinkel in Heemskerk, die niet veel later in grote lijnen waar bleek te zijn. Opmerkelijk is de opmerking dat AH eerder aan andere RFID-doeleinden denkt dan via de Bonuskaart. Zoiets zeg je niet als je totaal geen plannen hebt...

    geplaatst op
  • Je was me voor, Robert-Jan! ;)

    geplaatst op
  • Binnenkort dus naasrt vliegtuigspotters met allerlei apparatuur: Winkelspotters, met RFID lezers om stiekem te kunnen kijken wat de buurvrouw toch allemaal in haar karretje gooit, zonder de kans dat ze je ziet en weer een vervelend praatje met je begint..

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.