Door het oog van de zoekmachine
Anduro Marketing en Ian McAnerin zijn de SEO Browser gestart. Na het invullen van een URL kun je zien hoe de spider van een zoekmachine je website zou zien. Rechtsbovenaan kun je switchen naar de ‘advanced mode’, waarbij je meer informatie te zien krijgt, zoals laadtijd, aantal plaatjes en links, enz.
Een andere ‘Search Engine Simulator’ kun je hier vinden. Het handige lijkt mij dat je snel kunt zien welke tekst als eerste ‘gelezen’ zal worden door de spider. Vooral als je veel gebruik maakt van tabellen is die volgorde niet altijd hetzelfde als op de website. Welke andere praktische verbeterpunten zijn er uit deze informatie te halen?
Bron: SEO Portal
wat met deze tools ook snel duidelijk wordt is of je site uberhaupt wel door de search-engine bekeken kan worden.
als je ’t eens probeert met een site waar het menu in flash of javascript zit en er geen alternatieve navigatie voorzien is, dan is het resultaat zeer pover te noemen.
Ik ben niet erg onder de indruk. De links op de verwerkte pagina worden vern**kt, dus doorklikken heeft weinig zin. Verder doet het weinig anders dan dingen als
@Peter Bonjemoor
Als je een goed gestructureerde pagina bekijkt, dus een pagina die HTML-tags gebruikt waar ze voor zijn gemaakt, zie je dat een zoekmachine wel degelijk relevante informatie kan vinden. Zo worden headers en (un)ordered lists in de resultaten duidelijk anders weergegeven dan paragraaftekst.
Als je een pagina opbouwt uit tabellen en divs en geen rekening houdt met de functie van de verschillende tags dan kan een zoekmachine inderdaad niet zien wat het verschil is tussen de elementen. Maar dat zegt meer over jouw HTML-skills dan over de kwaliteit van zoekmachines.
ben hem wat aan het testen, en ik kom wel een aantal pagina’s tegen die wel degelijk geindexeerd worden, maar waarvoor het lijkt dat de navigatie niet zichtbaar is voor een spider.
Vermoed dat de SEO Browser wat aan de strenge kant is..
@Vasilis – jammer dat je mijn reaktie niet goed gelezen hebt voordat je zelfingenomen zelf reageerde. Ik heb nergens gezegd dat een zoekmachine geen relevante informatie kan vinden, en ook niet dat headers en lists niet anders weergegeven zouden worden.
Het enige dat ik in relatie tot HTML heb gezegd – voor jou bij deze wat uitgebreider verwoord – is dat ze de elementen die puur layout-technisch en niet content gerelateerd zijn weglaten en de elementen die wel relevant voor de content zijn doorkoppen. Dat vind ik nog steeds geen technisch hoogstaand of innovatief initiatief.
En zoals gezegd – dat heeft noch met mijn HTML-skills (is het niet stoerder dat met een z te spellen?), noch met de kwaliteit van zoekmachines te maken, maar puur met mijn oordeel over wat deze specifieke site te bieden heeft.
@jeroen;
je vind het weinig nieuws.. maar als op deze manier de drempel wordt weggenomen dat je iets moet installeren en je het gewoon in je browser kunt bekijken.. is toch handig (en nieuws?)
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!